A titkozatos ázsiai étel, ami segít megóvni az egészséged a hideg időben

Ahogy beköszöntött az ősz és eljöttek a hidegebb, szürkébb napok, úgy kerül az asztalunkra egyre többször egy finom gőzölgő zöldség- vagy húsleves, valamint különböző fermentált ételek, melyeknél nincs jobb természetes vitaminforrás. A koreai kimchi pedig világbajnok ebben, és több változata létezik, mint gondolnánk.

A hagyományos koreai gasztro kultúra sokféle erjesztett étellel büszkélkedhet, mivel régen és ma is ezeknek az ételeknek köszönhetően könnyebben átvészelhetők voltak a téli hideg hónapok. A „Kimjang: Kimchi készítése és egymással való megosztása” 2013. december 5. óta az emberiség szellemi kulturális örökségének számít, és szerves része a koreai emberek életének.

A kimchi elkészítésére egy teljes évet készülnek azok a háztartások vagy közösségek, akik ősz végén hatalmas adagokban fermentálják a koreai káposztát. Ha tradicionális csípős kimchiről van szó, már akkor tavasszal megvásárolják a különböző tengeri herkentyűket, a legtöbb esetben apró garnélarákot és szardellaféléket, melyeket besóznak és hagynak erjedni, egészen addig, amíg el nem jön a kimchi készítés ideje. Ezek után, nyáron beszerzik a jó minőségű, napon szárított tengeri sót, ősszel pedig a piros chili pelyhet és a fő összetevőket, a koreai káposztát (magyarul kínai kelt) és a koreai fehér retket (itthon jégcsapretek). 

Aztán a tél közeledtével a családok és a közösségek tagjai összegyűlnek egy közösen egyeztetett időpontban és nekilátnak a kimchi készítéshez, hogy a hosszú télre minden résztvevőnek legyen elég friss kimchi alapanyaga. Mert a kimchit bizony nem csak magában fogyasztják, sok finom koreai fogás alapanyaga lehet; készülhet belőle egy gazdag leves, szaftos riszes egytálétel, kimchis palacsinta, de akár még egy magyar paprikás csirkét is meg lehet vele bolondítani.

A kimchi tele van vitaminokkal és antioxidánsokkal, amik elősegítik a jobb emésztést, támogatják a fogyást, szabályozzák a koleszterinszintet, segítenek csökkenteni a stresszt, gyulladáscsökkentő hatásuk van, lassítják az öregedési folyamatokat és csökkentik a vércukorszintet. Nem véletlen tehát, hogy a kimchi nem most jött divatba, még ha úgy tűnik is. Már több száz éve finomítják az ízeit, és pont ennyi különböző fajtája létezik. 

Hogy mennyire sok változata van a kimchinek, azt november 10-én a Koreai Kulturális Központban egy zártkörű „Kimchi készítő főzőverseny”-en is bemutatták. A megmérettetést már 2. éve rendezték meg a főzőkurzus tanítványai között, más-más koncepcióval. Az idei év középpontjában a kimchi állt és annak variációi. A versenyzőknek egy hagyományos kínai kelből készült és egy kreatív változatot is kellett készíteniük. A végeredménynek pedig csak a versenyzők képzelete szabott határt, mivel minden hazánkban fellelhető zöldséget, szószt és fűszert felhasználhattak. Kiderült, hogy birsalmából, sütőtökből, körtéből, gránátalmából vagy épp mangóból is ízletes fermentál finomságok készíthetőek. Sőt akár a hagyományos töltött paprikát is bátran érdemes kimchivel ötvözni. Azonban egy alapkritérium van: a kimchi attól kimchi, hogy a savanyítása sóval történik, és a fermentálás alatt érnek össze az ízek. 

Aki szeretné megismerni a koreai gasztronómiát közelebbről azok a Koreai Kulturális Központ weboldalán tudnak a főző kurzusokra jelentkezni.

De, hogy addig se maradjunk kimchi nélkül, hoztunk egy olyan extra receptet, ami színében és ízében is eltér az eredetitől, de ennek ellenére Koreában is nagyon sokan szeretik és készítik. Ez pedig nem más, mint a Baek-kimchi, vagy fehér kimchi. És ami a legjobb benne, hogy gyerekek is fogyaszthatják, mert nem csípős. 

- bdpst24.hu

Check Also

Még fontosabbá vált a napvédelem és praktikusabb ruhadarabok használata

Így alakította át a klímaváltozás a túrázási szokásokat Magyarországon A napvédő krémek használatán túl a …