Buddhista templomok és királyi paloták élénk színeivel nyitja az őszi félévet a Koreai Kulturális Központ

  • Dél-Korea spirituális színei és ősi hitvilága elevenedik meg a Koreai Kulturális Központ legújabb kiállításán

A koreai buddhista templomok és királyi paloták színes tartógerendáiról és ereszeiről ismerős tradicionális koreai dísztés, a dáncsang művészetével ismerkedhetnek meg a látogatók a budapesti Koreai Kulturális Központ szeptember 6-án nyíló kiálltásán. Kim Su Yeon (Kim Szujon) dél-koreai képzőművész önálló kiállítása a személyes útkeresésen keresztül egy különleges tradicionális mesterségbe és az ősi koreai hitvilágba is betekintést nyújt.

A fa épületeken és tárgyakon alkalmazott hagyományos koreai díszítés, a dáncsong művészetét bemutató kiállítás nyílik szeptember 6-án a budapesti Koreai Kulturális Központban. Kim Su Yeon (Kim Szujon) dél-koreai képzőművész önálló kiállítása a személyes útkeresésén keresztül egy különleges tradicionális mesterségbe és az ősi koreai hitvilágba is betekintést nyújt.

Az építészetben, a festészetben, a szobrászatban és a különféle kézműves termékeken használt dáncsang eredete a Három Királyság időszakára (i. e. 57-től i. sz. 668-ig) vezethető vissza, amelyet nem csak díszítésre, hanem állagmegóvásra is használtak.

Gyakorlati funkciója a faépületek hibáinak elfedése és a repedések megelőzése volt, emellett a kártevők elűzése, valamint az eső és a szél elleni védelem.

Számos dáncsang stílus létezik, régiótól, az építés idejétől és a funkciójától függően. A készítés módja és a szimbolika azonban változatlan maradt. A szent helyeken, a buddhista templomokon vagy a királyi palotákon és sírhelyeken alkalmazott dáncsang élénk színei, az összetett motívumok és azok tájolása a szakrális teret hivatottak jelzni.

A dáncsang a jin és jang és az öt elem elméletén alapul, ahol a színek és az irányok, és és a növény-és állatmotívumok elhelyezése mind szimbolikus jelentőségű. A kiállítás látogatói megismerkedhetnek az egyes színek koreai értelmezésével, és a koreai mitológiából eredő, és a kortárs koreai kultúrában – a kpop-tól a lakberendezésig – tovább élő minták és figurák, mint például a tűzmadár, a patás lény, a tigris és a teknős jelentésrétegeivel is.

A tradicionális varrás felől érkező Kim Su Yeon, akit évtizedek óta a modernitás és a hagyományok összekapcsolása foglalkoztat a dáncsang motívumaiban talált magára.

Yang Yong-ho dáncsang mester tanítványaként több mint húsz éve vesz részt királyi paloták, buddhista templomok és pavilonok restaurálásában országszerte. Többek közt olyan neves műemlékek helyreállítási munkálataiban vett részt, mint a szöuli Kjongbokkung palota vagy a csedzsui Kvandokdzsong pavilon.

A „régi építészet fenséges befejezéseként” is emlegtett dáncsangot használati tárgyaktól a természetes anyagokig változatos felületeken alkalmazza. A budapesti kiállítás különböző terei Kim személyes útkeresésének állomásai, ahol dáncsang díszítést kap a korabeli szövőszék kellék és modern párnahuzat is, és ahol az idő természetéről és a kulturális örökséghez való viszonyról elmélkedhetnek a látogatók.

A Koreai Kulturális Központ programjainak megvalósítása során is törekszik a magyar-koreai kapcsolatok erősítésére, és különösen a feltörekvő hazai alkotókkal való együttműködések ösztönzésére. Ennek jegyében a jelen kiállítás grafikai tervezése a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem grafikus szakának hallgatóival közösen készült.

Kézzel teremtett idő – a hagyományos koreai díszítés, a dáncsang a 21. században kiállítás 2024. november 29-ig minden hétköznap 12 órától 20 óráig ingyenesen látogatható a második kerületi Koreai Kulturális Központban.

- bdpst24.hu

Check Also

A magyarok álomfürdőszobája átlagosan 5 négyzetméterrel nagyobb, könnyen tisztán tartható és víztakarékos 

Közel minden második magyar tervezi a jövőben felújítani fürdőszobáját, a festés után pedig legtöbben a …