Benyújtotta környezethasználati engedélykérelmét az ácsi katódanyag-gyár beruházója

Benyújtotta környezethasználati engedélykérelmét a Bamo Technology Hungary Kft., az Ácsra tervezett katódanyag-gyár beruházója. A cég sajtóeseményen ismertette a dokumentáció részleteit. Elhangzott: a felhasznált alapanyagok a Miskolci Egyetem független vizsgálata alapján nem éghetők és nem robbanásveszélyesek.

Ácson 1,3 milliárd eurós beruházással épít katódanyag-gyárat a BAMO Technology Hungary Kft., a kínai Huayou Cobalt magyarországi leányvállalata. A projekt 2023 decemberében megkapta az előzetes építési engedélyt, így a területen megkezdődött a földmunka és egy csarnoképület mélyalapozása, 41 ezer négyzetméteren. A cég március 1-jén benyújtotta környezethasználati engedélykérelmét is a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatalhoz. Ez az engedély a feltétele a teljes építési engedély kérvényezésének. A környezethasználati engedélykérelem részleteiről a cég szerdán sajtóeseményen tájékoztatta a média képviselőit. 

A 900 új munkahelyet teremtő ácsi katódanyag-gyár 2025 májusában kezdheti meg a termelést. Az első ütemben évente 50 ezer tonna katódanyag gyártását tervezzük, később egy második gyártócsarnok építésével meg is duplázódhat a kapacitásunk. A cégcsoport 21 éves tapasztalatára alapozva a világ legfejlettebb és legmodernebb gyártási technológiáját hozzuk Ácsra. Olyan partnereket szolgálunk majd ki, mint a BMW vagy a Volkswagen” – fogalmaz Fülöp Ferenc, a Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója.

Alapanyagok

Fülöp Ferenc az eseményen részletesen ismertette a gyártási folyamatot, hangsúlyozva: az akkumulátor-gyártás és a katódanyag-gyártás két teljesen különböző gyártási folyamat. Alapvetően mások a bemenő és kimenő anyagok és a felhasznált technológia is. A katódanyag előállításához kétféle alapanyagra van szükség, a lítiumsóra, illetve a prekurzorra, ami egyfajta homogén fémhidroxid, a fémrácsban nikkel, mangán és kobalt atomokkal.

A jelenleg hatályos magyar jogszabályok szerint a nikkel, mangán és kobalt keveréke, az NMC nem számít veszélyes anyagnak. Ettől függetlenül Ácson a lehető legnagyobb körültekintéssel kezelik majd a teljes munkafolyamat során. A lítiumsó pedig veszélyes anyag besorolásban van, ezért kezelése a jogszabályok által előírt óvatossággal történik.

Az üzemben majdan használt alapanyagokról és a gyártott termékről a Miskolci Egyetem laborjában 2023 végén elvégzett független szakértői vizsgálat megállapította: nem éghetők és nem robbanásveszélyesek.

Az üzemre így a beruházó BAMO – a végzett munkafolyamatokat és a tűzveszélyességi fokozatot tekintve – akár a téglagyár kategória besorolást kérelmezheti. A végső besorolást természetesen a hatályos magyar és európai jogszabályok alapján határozzák meg az engedélyeztetési folyamatban.

Gyártási folyamat

A fejlett folyamattervezésnek és technológiának köszönhetően a katódanyag-gyártás biztonságos és kockázatmentes. Az anyagokat zárt láncban, biztonságos környezetben, szigorú biztonsági előírásoknak megfelelve kezeljük, szállítjuk, tároljuk és használjuk fel” – hangsúlyozza Fülöp Ferenc.

Az alapanyagok közúton érkeznek a létesítménybe, kétrétegű big-bag zsákokban. Naponta 25-30 tehergépjármű fordul meg majd várhatóan a területen, szállítás kizárólag 6 és 22 óra között történik. Az üzemben 3 műszakos munkavégzést terveznek, az év 365 napján.

Az anyagok rakodása, mozgatása automatizáltan, vezető nélküli targoncákkal történik, emberekkel nem érintkezve. A zsákokat daruval emelik a háromszintes gyártósor tetején található tartályokba, ezután történik meg az anyagok többszöri keverése, aprítása, illetve égetése. Az anyagot kerámia égetőtégelyekre helyezve elektromos kemencén engedik át, majd mossák, víztelenítik és szárítják. A létesítmény villamosenergia-igénye mintegy 1382 megawattóra lesz naponta.

A technológia egésze zárt, por nem lesz az üzemben. A helyiségekben nagy hatékonyságú porelszívást és porleválasztást alkalmaznak. Az elkészült katódanyag is kétrétegű big-bag zsákokba kerül, majd automata targoncával a raktárépületbe viszik, ahonnan teherautóval szállítják el. 

Környezetvédelem és hulladékkezelés

A berendezésekből három lépcsőben szűrt levegő távozik, a létesítmény 33 kéményén keresztül. A légkezelő rendszer háromkörös szűrésének első két köre HEPA légszűrőt, a harmadik kör pedig egy vizes mosót tartalmaz. A szabadba jutó levegő így minden határértéket tekintve megfelel majd az előírásoknak, és csupán olyan kis részecskeméretben tartalmaz port, illetve nikkelt, mangánt és kobaltot, hogy az anyagok azonnal diffundálnak a légkörben, nem ülepszenek le sehol. A berendezések hűtésére használt vízből juthat még a légkörbe vízgőz, ez azonban nem érintkezik a gyártott anyagokkal, így egyáltalán nem szennyeződik.

A gyártási tevékenység minden területén törekszünk a felhasznált víz mennyiségének csökkentésére. A technológia több pontján is visszaforgatjuk és újrahasznosítjuk a vizet, annak érdekében, hogy minél kevésbé kelljen a közműhálózatot igénybe venni” – mondja a közkapcsolati igazgató.

A létesítmény kommunális szennyvize az ÉDV Zrt. által üzemeltetett helyi csatornahálózatba kerül, ehhez új szennyvízbekötés kiépítése szükséges majd. A technológiai szennyvizet egy, a telek északi részén található szilárdhulladék-tároló és -tisztító épületbe vezetik, majd megtisztítják. A csapadékvizet az energiatakarékosság jegyében gyűjti a cég, két, egyenként 800 köbméteres tárolótartályban. Innen forgathatják be a technológiába vagy használhatják akár locsolásra is. 

Az üzem területe nem esik vízbázis védőövezetébe és működése a helyi talajra, a felszín alatti vízre semmilyen hatással sem lesz. A felszín alatti víz állapotát 12 monitoring kút segítségével figyelik, ezekből rendszeresen, akkreditált módon vesznek majd talajvízmintát, melyet akkreditált laboratóriummal meg is vizsgáltatnak.

Fülöp Ferenc kiemelte: a katódanyag-gyártás során csupán háromféle hulladék keletkezik. Az egyik a kerámiatálca, amelyet bizonyos számú használat után cserélni kell. A másik hulladék az anyagok tárolására használt big-bag zsák, a harmadik pedig az az iszap, amely a levegő többszörös szűrésre végén, a vizes mosást követően visszamarad. Ezeket az anyagokat egy szerződött alvállalkozó fogja a jogszabályoknak megfelelően elszállítani, kezelni.

- bdpst24.hu

Check Also

Három tanács a Hankooktól – ezért érdemes időben téli gumira váltani!

A megfelelő téli abroncs kiválasztása csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást és meghosszabbíthatja az abroncsok élettartamát Az időben …