Hárommillió pazarlástól megmentett csomag a Munch-on keresztül 

  • Az ételmentés egyre menőbb

Közel 83 ezer Párizs-Róma retúr jegy? Több, mint 5,8 milliárd liter víz? Ennyit spórolt meg a régió legnagyobb ételmentő platformja. A Munch újabb mérföldkőhöz érkezett: már hárommillió meglepetés csomagot mentettek meg a pazarlástól. Ez mindössze három hónappal azután sikerült, hogy Magyarországon átlépték a kétmilliós határt.  

Európai ételpazarlási körkép

Az élelmiszerpazarlás felel az emberek által kibocsátott üvegházhatású gázok 10%-ért világszerte, ezáltal rendkívül negatív hatással van a környezetünkre. Magyarországon 230.000 tonna élelmiszert pazarolunk el évente, ez fejenként 40.000 forintnak felel meg. Az elpazarolt mennyiségből 430.000 ember lakhatna jól egy éven keresztül, napi három bőséges étkezéssel számolva. A Munch által elért eredményt és annak hatását jól illusztrálja, hogy a hárommillió megmentett csomag annyi üvegházhatású gáz kibocsátásától kímélte meg a környezetünket, ami 82.318 Párizs-Róma közötti retúr repülőútnak felel meg utasonként.

 

A fenntartható szokások egyre nagyobb teret hódítanak Európában. Az újrahasznosítás, az egyszer használatos műanyagok csökkentése és a vászon bevásárlótáska használata sokak számára a mindennapok részévé vált, azonban az ételpazarlás környezetre gyakorolt hatásaival még mindig nem foglalkozik eleget a társadalom. Azt, hogy kifizetődő lenne nagyobb figyelmet szentelni a problémának jól illusztrálja, hogy a hárommillió meglepetés csomaggal együtt megközelítőleg 5.89 milliárd liter vizet is “megmentettek” a muncholók.

Európai és nemzetközi partnerek is részt vállaltak az ételpazarlás elleni harcban

A 2020-as indulása óta a Munch partnereinek a száma már több, mint 4000-re nőtt a négy országban (Magyarország, Csehország, Szlovákia és Románia) – ezek között megtalálhatóak pékségek, éttermek, kávézók, az ismert élelmiszerláncok üzletei és kisvállalkozások is. A vállalat olyan nemzetközi partnerekkel büszkélkedhet mint a holland SPAR, a német PENNY, a francia Auchan és a világ leghíresebb kávézólánca, az amerikai Starbucks. Az említett parrnereknek kiemelt szerepe volt abban, hogy a Munch elérte az újabb kiemelkedő mérföldkövet. 

 

“Nagyon inspiráló látni, hogy olyan nemzetközi márkák is, mint a SPAR, a PENNY, az Auchan és a Starbucks is részt vállalnak az ételpazarlás elleni harcban. Mindegyik brand bebizonyította, hogy elkötelezett a fenntarthatóság és a társadalom jóléte iránt, ezzel követendő példát mutatva másoknak is.” – emelte ki Zwecker Bence, a Munch CEO-ja. 

Az ételmentő közösség a Munch alappillére

A Munch a legnagyobb közösséggel rendelkező ételmentő alkalmazás. A legújabb kutatásuk kimutatta, hogy a Munch online közösségében való részvétel jelentősen növeli a fenntarthatósággal kapcsolatos motivációt. Az ételmentő közösség tagjai országos és megyei Facebook csoportokban cserélnek tapasztalatot egymással: megosztják a kapott csomagok tartalmát, a muncholással kapcsolatos élményeiket és a saját ételmentő tippjeiket is. A Munch applikációján keresztül legalább 50%-os kedvezménnyel vásárolhatóak meg a meglepetés csomagok, így mindenki jól jár. A felhasználók jó minőségű élelmiszerhez juthatnak pénztárcabarát áron, a kereskedők pedig bevételt szerezhetnek a feleslegükből és új vásárlókat szólíthatnak meg az ételmentés által.



A nagykereskedőktől egyenesen a családi asztalra

Tavaly a cég bejelentette a vertikális terjeszkedését – elindult a Munch Market, aminek a célja a nagykereskedőknél túltermelés, lassú forgási sebesség, vagy közeli lejárat miatt beragadt termékek megmentése. A gyártók ezáltal közvetlenül juttathatják el a termékeiket a vásárlókhoz, akik így minőségi árucikkekhez juthatnak kedvező áron. A webshop 600 termékkel indult, a kínálat mára ennek közel háromszorosára nőtt. A platform olyan partnerekkel és beszállítókkal büszkélkedhet, mint a Chio, a Bonduelle és a HELL. A Munch Market olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a közeljövőben már az applikációban is meg lehet majd rendelni ezeket a termékeket. 

1: https://www.unep.org/resources/report/unep-food-waste-index-report-2021

2: https://food.ec.europa.eu/safety/food-waste/eu-actions-against-food-waste/frequently-asked-questions-reducing-food-waste-eu_en

A repülőúttal kapcsolatos számításokhoz használt források: 

3: https://www.icao.int/environmental-protection/CarbonOffset/Pages/default.aspx

4: https://www.ecopassenger.org/bin/query.exe/en?L=vs_uic

A megspórolt vízmennyiség kiszámításához használt források:

5: https://www.waterfootprint.org/

6: https://www.weforum.org/

- bdpst24.hu

Check Also

Őszi hajápolási rutin – Így védhetjük meg hajunk épségét

Évszakváltás során hajunk különösen érzékennyé válhat a külső környezeti hatásokra. Míg nyáron a meleg, a …