Milliárdokba kerül, hogy nem vigyázunk a banki adatainkra

Az elmúlt években megugrott a bankkártyás és átutalási forgalomhoz kötődő visszaélésekből eredő károk értéke Magyarországon: a jegybank adatai szerint csak 2023 negyedik negyedévében 8,1 milliárd forintot tüntettek el a csalók az ügyfelek számláiról, a kimutatott esetek száma pedig megközelítette a 48 ezret. További 4,8 milliárdot pedig megpróbáltak ellopni(1), bár a visszaélési kísérletek száma és értéke nem emelkedik olyan meredek ütemben, mint korábban, sőt, a múlt év negyedik negyedére a legtöbb adatnál határozott javulás történt a megelőző három hónaphoz képest. A legtöbbet maguk az ügyfelek tehetik a megelőzés érdekében: néhány egyszerű szabály szem előtt tartásával hatékonyan kiszűrhetők ezek a kísérletek.

Az elmúlt években – az elektronikus fizetési forgalom emelkedésével párhuzamosan – folyamatosan nőtt az elektronikus pénzügyi műveletekhez kapcsolódó visszaélések értéke is: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint (1) a nem kártyás elektronikus fizetési forgalomban – vagyis az átutalásoknál, beszedéseknél – okozott károk értéke 2023 negyedik negyedévében megközelítette az 5,8 milliárd forintot, de a bankkártyás műveleteknél is több mint 2,3 milliárdos kárt regisztráltak. A kártyás visszaélések száma meghaladta a 44,2 ezret egyetlen negyedév alatt, miközben az elektronikus pénzforgalomban több mint 3,7 ezer sikeres csalást regisztrált az MNB. Mindezek mellett majdnem 14 ezer visszaélési kísérlet történt 4,8 milliárd forint értékben. Ugyanakkor jó hír, hogy a sikeres visszaélési kísérletek száma és értéke a negyedik negyedévben már érezhetően csökkent a megelőző három hónaphoz képest. A jegybanki statisztikákból ugyanakkor az is kitűnik, hogy a visszaélések döntő része az ügyfelek adatainak megszerzésén alapul, vagyis a csalók a valamilyen módon eltulajdonított azonosítók segítségével tudnak hozzáférni a károsultak pénzéhez. 

A technológia fejlődésével és a digitális pénzforgalom gyors ütemű növekedésével a bűnözők is egyre kifinomultabb módszereket használnak a csalások elkövetéséhez, ezért kiemelten fontos, hogy odafigyeljünk arra: semmiképp se adjunk másoknak hozzáférést a banki azonosítóinkhoz” – mondta Bártfai Gábor, a CIB Bank Információbiztonsági vezetője.

A biztonságos bankoláshoz a következő szabályokat érdemes betartani:

  1. A pénzügyi szolgáltatók telefonos vagy e-mailben történő megkereséseik során soha nem kérik el többek között a következő adatokat a szolgáltatások használatához, tranzakciók végrehajtásához szükséges jelszót, belépési azonosítót, helyreállítási kódot –, tehát bárki, bármilyen indokkal kér tőlünk ilyesmit, ne tegyünk eleget a felszólításnak. 
  2. Az elektronikus vásárlási műveletek, átutalások során mindig alaposan ellenőrizzük, hogy milyen felületen (például weblapon), kinek és mekkora összeget utalunk vagy fizetünk
  3. Soha ne engedjünk másoknak hozzáférést a banki műveletekhez használt elektronikus eszközeinkhez, és ne is telepítsünk alkalmazásokat, távoli hozzáférést lehetővé tevő programokat a számítógépünkre vagy a mobilunkra.
  4. A gyanús e-maileket a csatolmányok megnyitása nélkül töröljük, az adathalászatra utaló telefonhívásokat bontsuk, ha pedig sikeres visszaélés gyanúja merül fel, azonnal forduljunk a bankunkhoz és tegyünk rendőrségi feljelentést. 

Hogyan próbálkoznak a csalók?

Több olyan módszer is létezik, amelyeket a csalók előszeretettel használnak. Az egyik, hogy telefonon hívják az ügyfelet a bankja nevében – gyakori, hogy ha netán eltévesztik a pénzintézet nevét, átkapcsolást színlelnek –, és gyanús pénzmozgásokra hivatkozva próbálják megszerezni az azonosító adatait. A másik elterjedt módszer az, hogy – szintén gyanús számlamozgásokra történő hivatkozással – a pánikba esett ügyfelet képernyőmegosztó program telepítésére bírják rá, így könnyedén hozzájutnak a számlaazonosító adataihoz. Jelentős károkat okoznak a pszichikai ráhatás módszerével elkövetett csalások is, amikor a csalók magukat valamilyen segélyszervezet vagy nemes célokat támogató alapítvány munkatársainak, esetleg bajba került rokon barátainak kiadva próbálnak hozzáférést szerezni az áldozat számlájához.

A CIB Bank folyamatos erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy segítse ügyfeleit az elektronikus pénzforgalomhoz kapcsolódó visszaélések megelőzésében, így például biztonsági funkciókkal támogatja ügyfeleit. Egyik ilyen funkció a Push értesítés lehetősége a mobilbankban, vagy az egyszerhasználatos kártyaszám. Ezen felül nagy hangsúlyt helyez arra, hogy ügyfelei – saját védelmük érdekében – megismerjék és tudatosan alkalmazzák ezeket a funkciókat, hogy ne váljanak kiszolgáltatottá az adathalász csalók tevékenységének. A CIB Bank részt vesz a csalások megelőzését szolgáló KiberPajzs programban(2), az internetes honlapján pedig részletes tájékoztatókat tett közzé(3) a visszaélések megelőzésével kapcsolatban. 

(1) https://statisztika.mnb.hu/idosor-3642

(2) https://kiberpajzs.hu

(3) Tanácsok a banki szolgáltatások biztonságos használatához (cib.hu)

Hírek: www.cib.hu

Facebook: facebook.com/with.cib.hu/

- bdpst24.hu

Check Also

Félmillió forintos díjazásban részesült az Audrey Evans-díj első díjazottja

Több mint tizenhétezer szavazat érkezett az első országos gyermekegészségügyi szakdolgozói díjra Magyarországon először adták át …