„A hatóságot és a bankot tartjuk hiteles kiberbiztonsági forrásnak” 

A hazai felnőtt lakosság többsége, 84%-a próbál tájékozódni és információt szerezni azzal kapcsolatban, hogy hogyan kerülheti el, hogy a telefonon vagy interneten, gyakran bankok nevében elkövetett visszaélések alanya legyen. A CIB Bank megbízásából készített friss reprezentatív felmérésből1 az is kiderül, hogy az emberek a hatóságok után a bankokat tartják a legmegbízhatóbb információforrásnak.  

A felmérésben résztvevők többsége teljes mértékben (44%) vagy inkább (40%) egyetért azzal a kijelentéssel, hogy próbál felkészülni arra az esetre, ha telefonon vagy interneten keresztül megtalálják a kibercsalók, ezért rendkívül fontos, hogy a lehető legtöbb fórumon legyenek pontos, friss információk, méghozzá könnyen érthető formában” – hívja fel a figyelmet a kutatás apropóján Bártfai Gábor, a CIB Bank Információbiztonsági vezetője.

Reakciók és érzelmek   

A kutatás adatai szerint a csalások érintettjeinek legjellemzőbb reakciója az ilyen jellegű csalásokra a fokozott félelem és az óvatosság. Az összes érintett 28%-a, a ténylegesen megkárosítottak 58%-a jobban fél az eset óta. Az eredményesen megkárosítottak körében kiugró mértékben a félelem a legfontosabb következmény.​   

A valóban megkárosítottakra jellemző a szégyen és saját maguk hibáztatása: 37%-uk él meg szégyent, 23%-uk gondolja a saját hibájának, hogy be tudták csapni.​ Az érintettek (megkárosítottak) negyede számolt be arról, hogy az eset után már tudja, hogy mire kell figyelnie, de hasonló azok aránya is, akik úgy gondolják, hogy a csalók eggyel mindig előttünk járnak, vagyis tartanak tőle, hogy adott esetben újra áldozattá válhatnak.​   

Összességében tehát az eredményes csalások áldozatainál az érzelmi reakciók dominálnak, a meghiúsult csalást megtapasztalók pedig jellemzőbben tesznek szert magabiztosságra és jobban hisznek abban, hogy a kezükben van a kontroll.​   

Juhász Bettina pszichológus, a Mélylevegő Projekt társalapítója szerint ezek a reakciók teljesen természetesek, hiszen senki nem szeret szembesülni azzal, hogy hagyta magát becsapni. Éppen ezért nagyon fontos, hogy az érintettek azt is tudják: nincsenek egyedül, mások is kerülnek nap mint nap ilyen helyzetbe, ráadásul léteznek olyan egyszerű technikák, amelyekkel könnyebben feldolgozhatók a történtek. Az első lépés annak az elfogadása, hogy senki sem hibátlan, és a kibertámadás nem személyes sértés. Fontos beszélni az érzésekről és tapasztalatokról megbízható barátokkal vagy szakemberekkel. Az öngondoskodás és a kiberbiztonsági ismeretek fejlesztése pedig segít megelőzni hasonló helyzeteket a jövőben. 

Az internetes és telefonos csalásokkal kapcsolatos legjellemzőbb hozzáállás:
  • Próbálok tájékozódni, felkészülni
  • Az emberek maguk tudnak leginkább védekezni
  • Azokkal történik csalás, akik nem elég körültekintőek
  • A csalók mindig előttünk járnak

Ki a hiteles információforrás?   

A kiberbűnözés megelőzésében a hatóságot tartják a leghitelesebb információforrásnak a megkérdezettek, ezután a bankok következnek, amelyek a férfiak, a fiatalabbak és a képzettebbek számára különösen fontos információforrást jelentenek ezen a téren.​ Ennél kevesebben tartják hitelesnek az ismerősöktől, illetve a médiából származó információkat.​

A CIB Bank több kampánnyal  és a weboldalán is igyekszik felhívni a figyelmet a legfontosabb, aktuális kiberbiztonsági információkra, például arra, hogy soha ne engedjünk másoknak hozzáférést a banki műveletekhez használt elektronikus eszközeinkhez, és ne is telepítsünk alkalmazásokat, távoli hozzáférést lehetővé tevő programokat a számítógépünkre vagy a mobilunkra. A CIB Bank ügyfeleit számos megoldás segíti a biztonságos bankolásban: az átutalási limit például már régóta online állítható, de érdemes élni a korlátozott ideig érvényes, elkülönített kerettel ellátott, egyszer vagy többször használatos virtuális kártya lehetőségével is.

További hasznos információk a következő oldalon érhetőek el: 

Védelem a netes csalók ellen | KiberPajzs

1 A reprezentatív felmérést a CIB Bank megbízásából a Magyar Target Pulzus Média Kutató Kft. 2024 márciusában készítette 1005 fő részvételével.  

Hírek: www.cib.hu

Facebook: facebook.com/with.cib.hu/

LinkedIn: linkedin.com/company/cib-bank

———————————–

X:@intesasanpaolo 

LinkedIn: linkedin.com/company/intesa-sanpaolo

- bdpst24.hu

Check Also

Nagy meglepetéssel indította a nyarat a PENNY

Pálcikás fagyitól a húsvilláig: ezzel készül a grillszezonra az élelmiszerlánc Június 12-én nem csak a …