Új környezetbarát fékkel hódítják meg a világot a magyar mérnökök

A BWI Group és a thyssenkrupp Steering közös elektromechanikus fékrendszerfejlesztéssel haladnak a világelsőség felé

  • A BWI és a thyssenkrupp hosszútávú partnerséget alakít ki a legmodernebb X-by-Wire futómű-technológia (chassis technology) kifejlesztésére
  • A közösen kifejlesztett elektromechanikus fékrendszerek (EMB) lehetővé teszik a 3. és annál magasabb szintű autonóm vezetési képességű rendszerekkel való együttműködést
  • Az új EMB-rendszer gyártását és globális értékesítést 2026-ra tűzték ki 
  • A harmadik generációs EMB prototípusok dinamikus tesztelése már számos autógyártó érdeklődését felkeltette 

A BWI Group, a világ egyik vezető Tier-1 intelligens futómű-beszállítója, a thyssenkrupp Steering pedig a kormányrendszer-megoldások globális élvonalbeli autóipari partnere szerződést kötöttek az úttörő elektromechanikus féktechnológia (Electro-Mechanical Brake – EMB) fejlesztésében és gyártásában való együttműködésre. Az együttműködés célja a 3. és annál magasabb szintű autonóm rendszerek fékezési képességeinek továbbfejlesztése.

A hosszútávú kooperáció megnyitja az utat a további közös chassis-by-wire, (ahol az autó futóművéhez kapcsolódó segédberendezések a mechanikus helyett csupán a vezetékes kapcsolatra épülnek) rendszerek fejlesztésében való együttműködés előtt. Ezen túlmenően a műszaki szinergiák az X-by-Wire futóműrendszerek jövőjét is meghatározzák: a biztonság, a kényelem és a hatékonyság növelésével lehetővé teszik a vezetéstámogató rendszerekről az autonóm vezetésre való áttérést.

(balról jobbra) George Chang, a BWI Group vezérigazgatója (bal oldalon ülve), Partick Vith, a thyssenkrupp Steering vezérigazgatója (jobb oldalon ülve), Dr. Karsten Kroos, a thyssenkrupp Automotive Technology vezérigazgatója (középen állva az első sorban)

George Chang, a BWI Group vezérigazgatója és Patrick Vith, a thyssenkrupp Steering vezérigazgatója április 9-én Budapesten a thyssenkrupp E/E Kompetenciaközpontjában hivatalos formában aláírták a megállapodást. Az aláírási ceremónián mindkét vállalat vezetői jelen voltak.

„A BWI-nél meg vagyunk győződve róla, hogy a jövő a chassis-by-wire-é.” – fogalmazott George Chang, majd hozzátette: „Örömmel dolgozunk együtt a thyssenkrupp Steering-gel ezen az igazán 

innovatív technológián, kihasználva a fékrendszerek terén 1934 óta meglévő szakértelmünket és a futómű-technológiai innovációink évszázados örökségét, hogy az iparágon belüli fejlődést előmozdítsuk.”

„Együtt szeretnénk hozzájárulni a futómű-rendszerek következő generációjának megalkotásához, és mércévé válni a biztonság, a teljesítmény és a fenntarthatóság terén. Sok-sok év alatt megszerzett tapasztalataink, amelyeket a kormánymű-ágazat egyik fő beszállítójaként szereztünk, jó szolgálatot tesznek ebben.”  – mutatott rá Patrick Vith.

az új elektromechanikus fék (Electro-Mechanical Brake – EMB)

A megállapodás értelmében a BWI Group és a thyssenkrupp Steering a biztonságkritikus rendszerek és szoftverek terén meglévő erősségeiket és szakértelmüket felhasználva emelik magasabb szintre együttműködésüket.  Mindkét vállalat felgyorsítja az EMB-rendszerek közös fejlesztését, amelyek a jövő integrált járműirányítási rendszerinek (Vehicle Motion Control – VMC) fontos elemei lesznek. A világszerte több mint 50 ügyféllel rendelkező BWI Group évszázados múltat és gyakorlati K+F-t, valamint gyártási tapasztalatot biztosít, beleértve a fékek és felfüggesztési rendszerek terén szerzett szakértelmet. A vállalat a kétezres években még Delphi néven szerzett korábbi EMB-rendszerekkel kapcsolatos ismereteit is hasznosítja. 

A thyssenkrupp Steering hosszú évek óta foglalkozik a steer-by-wire technológia fejlesztésével. A vállalat az új elektromos/elektronikus (E/E) architektúrák és szoftverek, valamint a kormányzás-technológia fejlesztéséhez kialakított kompetenciák felhasználásával létrehozott elektromechanikus fékrendszerek terén szerzett szakértelmével járul hozzá a közös munkához. 

„Az ehhez hasonló partnerségek révén a globális autóipart kiszolgáló modern futómű-rendszerekhez a versenyképes megoldásokat agilis, innovatív ugyanakkor tőkekímélő módon fejlesztjük ki. Az együttműködésben a technológiai és költségszinergiákra helyezzük a hangsúlyt” – emelte ki Dr. Karsten Kroos, a thyssenkrupp Automotive Technology vezérigazgatója. 

Az EMB-hez kapcsolódó K+F tevékenység a BWI Group Olaszországban, az USA-ban és Kínában található globális K+F központjaiban, valamint a Shanghai Software Center-ben fog zajlani, illetve a másik oldalról a thyssenkrupp magyarországi E/E Kompetenciaközpontja és a lichtensteini technológiai központja vesznek részt a közös munkában. 

Úttörő szerep a teljesen folyadékmentes féktechnológiában

A közösen kifejlesztett EMB rendszer azért is nagyszerű lehetőség, mert kiegészíti mindkét vállalat 

szabályozott futómű-portfólióját. A vállalatok által fejlesztett harmadik generációs forradalmi EMB technológiával megvalósítható az egyszerű járműösszeszerelés iránti gyártói igény, ugyanakkor a fékezési redundancia alkalmas a 3. illetve ennél magasabb szintű autonóm vezetési technológiákhoz is.

Az újonnan kifejlesztett EMB féknyerget a kétmotoros design, a hatékony kivitelezés és az újszerű redundancia jellemzi, ami egyszerre garantálja a biztonságot és megbízhatóságot. A reakcióidő a kerekek blokkolásáig (TTL) közel kétszer olyan gyors, mint a modern ún. „egydobozos” (one-box) folyadékalapú fékrendszereknél, ugyanakkor teljes fékenergia-visszanyerést tesz lehetővé, és minden szempontból megfelel az elektromos és intelligens járművek fékrendszerekkel szemben támasztott igényeinek, ideértve a fejlett elektronikai képességeket is. 

Az EMB egy olyan jövőorientált féktechnológia, amely megszünteti a fékfolyadék használatát, miközben bármiféle ellenállás nélküli precíz vezérlést biztosít. Ez a technológia lesz a jövő brake-by-wire rendszereinek végleges megoldása, amely felváltja a jelenlegi hidraulikus féknyergeket és a hozzá tartozó one-box vagy two-box fékműködtető/modulációs rendszereket. 

A globális gyártást 2026-ra tervezik

A projekt 2025-re tervezi a legmodernebb automatizált gyártósorok létrehozását, míg a gyártás és a termékszállítás várhatóan 2026-ban kezdődik majd. A BWI Group fejlett automatizált gyártóüzemei Csehországban, Mexikóban és Kínában koordinálják, illetve felgyorsítják az EMB-rendszerek tömeggyártását, ezzel biztosítva, hogy az úttörő technológia világszerte elérhető legyen az autógyártók széles köre számára. 

A BWI Group kilenc gyártóüzemére és több, Ázsiában, Európában és Észak-Amerikában található kulcsfontosságú autóipari központjára, számos tesztpályájára támaszkodva biztosítja a hatékony gyártást és a széleskörű forgalmazást. A világpiacra készülő termék magas szintű követelmények szerint készülnek, hogy valamennyi helyi igénynek és elvárásnak egyaránt megfeleljenek.

Erős piaci növekedés előtt

Az EMB-technológiára egyre inkább odafigyelnek a meghatározó autógyártók, hiszen valódi áttörést jelent a futóművekkel, a hajtáslánccal, az elektrifikációval, a teljesítménnyel és a fenntarthatósággal szemben támasztott jövőbeli követelmények szempontjából.

A közösen kifejlesztett EMB féknyereg-rendszer már dinamikus teszteken esett át Svédországban, az Egyesült Államokban, valamint Kínában, és a három kontinens nagy autógyártói közül az érdeklődés és a rendkívül pozitív visszajelzések mellett többen együttműködési szándékukat is jelezték. 

Az ipari előrejelzések szerint az EMB féknyergek 2035-re várhatóan a teljes globális fékrendszerpiac 13%-át fogják kitenni.

https://www.Bgroup.com

https://www.thyssenkrupp-automotive-technology.com/de/unternehmen/organisationsstruktur/steering

- bdpst24.hu

Check Also

Best of Balaton 2024: Te mit szeretsz a Balatonon?

A Best of Balaton negyedik éve mutatja be, miért érdemes bármely évszakban felkeresni a „magyar …