Minden harmadik magyar Black Friday akcióban szerzi be a karácsonyi ajándékot 

A magyarok fele azt gondolja, hogy az akciós időszakokban mindenki vásárol olyan terméket is, amire nincs szüksége, ezzel szemben csupán a válaszadók hetede nyilatkozott úgy, hogy a Black Friday rendkívüli kedvezményei miatt elcsábul – derül ki a Reacty Digital és a Shoptet által készített reprezentatív felmérésből*. Tízből hárman halasztanak el vásárlást a Black Friday-kor nyújtott kedvezmények reményében, és kb. ugyanennyien használják ki az akciókat a karácsonyi ajándékok megvásárlására. A friss kutatás adatai alapján idén a magyar felnőttek 45%-a tervez vásárolni a Black Friday időszakában és 43 ezer Ft lehet az átlagos költés.

A magyarok döntő többsége (93%) hallott már a Black Friday-ról, és tavaly tízből hárman vásároltak is az akció keretében – mutatják a Reacty Digital és a Shoptet friss, reprezentatív felmérésének adatai. Legfőképp a diákok (99%) és a nyugdíjasok (96%) ismerik ezeket az akciókat, aminek a keretében a válaszok alapján idén akár minden második magyar (45%) vásárolhat. Szeles Péter, a Reacty Digital ügyvezetője ez utóbbi adat kapcsán kiemelte, hogy az elmúlt évek tapasztalatai szerint a valós vásárlók aránya nem lesz ilyen magas. „Az idei tervezett vásárlások nem maradnak el érdemben a korábbi évektől, ugyanakkor mivel az előző két évben ezeknek csak egy része valósult meg, azt gondoljuk, hogy várhatóan idén sem jut el mindenki a vásárlásig, aki most azt tervezi” – mondta Szeles Péter.

Idén is a ruházati cikkek lehetnek a legnépszerűbbek

A reprezentatív kutatás eredményei alapján a Black Friday akció keretében idén is ruházati cikket (35%) terveznek venni a legtöbben, amit a háztartási- és vegyiáruk (30%), valamint a háztartási kis- és nagygépek (26%) követnek. A top3 kategória nem változott tavalyhoz képest, csak helyet cserélt a második és harmadik helyezett.

Szolgáltatás vásárlását a vásárolni tervezők fele (54%) fontolgatja Black Friday akcióban. Elsősorban szállásfoglaláshoz (21%) szeretnék kihasználni a várt kedvezményeket.

43 ezer Ft lehet az átlagos költés

A Black Friday idején vásárolni tervezők közül legtöbben (15%) 20-30 ezer Ft értékben terveznek vásárolni, átlagosan pedig 43 ezer Ft-os költéssel számolnak, ami minimális emelkedés a tavalyi adatokhoz képest (41 ezer Ft), de az infláció mértékét figyelembe véve reálértékben nem jelent forgalomnövekedést. A férfiak valamivel magasabb összegben gondolkodnak, akár 50 ezer Ft-ot is elérhet az átlagos költésük, ami abból adódik, hogy többen terveznek magasabb, akár 100 ezer Ft-ot meghaladó összeget költeni, mint a nők. A vásárolni tervezők hatoda (16%) nem tudja előre, hogy milyen összegben fog vásárolni. Mindez arra utal, hogy csak halvány elképzelésük van a Black Friday idején beszerzendő árucikkekről, nem konkrét elhatározással indulnak neki az időszaknak, vagy ötletük sincs, mekkora kedvezményekkel kalkulálhatnak. 

Tízből hárman halasztanak el vásárlást a kedvezmények reményében

„A kutatásból kiderült, hogy több tényezőre is érdemes odafigyelnie a kereskedőknek a Black Friday akciók meghirdetésénél. Ha nem egyetlen napra korlátozzák az akciókat, akkor nagyobb teret és sokkal jobb vásárlási élményt tudnak biztosítani. Az is fontos továbbá, hogy az akciók egyértelműek legyenek és a vásárlók könnyen megtalálják a számukra fontosakat. A kutatás megerősítette azt a feltételezést, hogy a Black Friday-t ismerők jelentős része nehezen tudja követni, hogy az egyes üzletek, webáruházak kedvezményei mettől meddig érvényesek. Éppen ezért 42%-uk kimondottan hasznosnak találja, hogy feliratkozzon a kereskedők hírlevelére és így időben értesüljön a kedvezményekről” – mondta el az eredmények kapcsán Verba Gergely, a Shoptet magyarországi Country Managere. Hozzátette, hogy a Shoptet a közép-kelet európai régió meghatározó webáruház üzemeltetőjeként elengedhetetlennek tartja, hogy az e-kereskedőknek ne csak egy platformot adjanak a vállalkozásuk sikeréhez, hanem olyan iparági tudást is, amely segíti őket abban, hogy sikerre tudják vinni webáruházukat. 

A kutatás eredményei alapján a Black Friday-t ismerők kétötöde értékeli, ha nem csak egyetlen nap, hanem egy hosszabb időszak áll rendelkezésére, hogy az akciós termékek közül válogasson. Bő harmaduk (37%) várja, hogy milyen akciókat hirdetnek meg erre az időszakra, azonban csak negyedük (24%) tervezi meg akár hetekkel előre, hogy mit szeretne majd megvásárolni. Tízből hárman (28%) halasztják el az év közbeni vásárlásokat Black Friday idejére, hogy olcsóbban juthassanak a termékhez.  Akik már előre úgy terveznek, hogy valamit vesznek ebben az időszakban, azok nagyobb arányban (46%) gondolják újra a vásárlásaikat és halasztják őket későbbre a kedvezmények reményében. Vannak olyanok (14%), akik számára a rendkívüli akciók olyannyira vonzóak, hogy akkor is megvesznek egy terméket, ha nincs rá szükségük. 

Az árak ellenőrzése kulcskérdésnek számít. Minden második ember ár-összehasonlító oldalon nézi meg azokat (53%), illetve igyekszik a termék korábbi árait is leellenőrizni (54%). Sokan veszik meg ilyenkor a karácsonyi ajándékokat: a Black Friday-t ismerők harmada (31%) szinte biztosan, és ugyanennyien elgondolkoznak rajta, hogy a leértékeléseket kihasználják legalább az ajándékok egy részének beszerzésére.

Közel sem vásárolnak annyian a Black Friday, a Glamour- vagy a Joy-napok alkalmából, mint azt feltételezzük

A felnőtt magyarok jelentős részének (68%) fontos, hogy megbízható helyről vásároljon az olyan akciós időszakok során, mint a Black Friday, a Glamour- vagy a Joy-napok. A 18-79 évesek közel kétötöde (38%) szereti ezeket az időszakokat, és még ennél is többen (43%) megnézik, hogy mely üzlet milyen kuponokat, akciókat kínál. 

A Reacty Digital és a Shoptet felmérése alapján felülbecsüljük az akciókra adott reakciót, és valójában sokkal tudatosabbak a magyarok, mint azt gondolják magukról. A kutatásból kiderül, hogy a magyarok fele (51%) egyértelműen úgy gondolja, hogy mindenki vásárol az akciók miatt, pedig sokszor nincs rá szüksége, a valóságban pedig jelentősen kevesebben tesznek így. Tízből négyen (43%) nem tartják elég nagynak a kedvezményeket és csak a felnőttek ötöde (19%) vásárol szinte mindig ilyenkor. 

*A kutatást a Reacty Digital és a Shoptet a VeVa online panelen végezte 2023 szeptemberében. A kutatás reprezentatív a 18-79 éves internetező magyarokra kor, nem, iskolai végzettség és a lakóhely régiója szerint.

Reacty Digital

A Reacty Digital egy magyar tulajdonú innovatív piackutató vállalkozás, mely hisz abban, hogy az ügyfélélmény a siker kulcsa, amihez elengedhetetlen a közvetlen ügyfélkommunikáció, valamint az ügyféligények pontos megismerése. A széles körű kutatási paletta lehetővé teszi az ügyfélre szabott megoldásokat kvantitatív és kvalitatív, lakossági és vállalati területen egyaránt. A cég kiemelt szakértőnek számít mind az e-kereskedelem, mind az e-sport és videójátékok piacán, amely területeken a fő eredményeket rendszeresen kommunikálja is szakmai konferenciákon, rendezvényeken. 

Shoptet 

A Shoptet Közép-Európa piacvezető webáruház üzemeltető rendszere. A prágai regionális központtal működő cég 2009-ben alakult azzal a vízióval, hogy egy webáruház programozói tudás és komoly anyagi befektetés nélkül is üzemeltethető lehessen. Ezért egy olyan rendszert hoztak létre, amely képes az egészen kicsi, de akár a nagy, többezres napi megrendelést teljesítő webáruházak igényeit is kiszolgálni. Ma már több mint 35 000 ügyfél hisz ebben a vízióban. A Shoptet 2020-ban megduplázta forgalmát Csehországban, ezért a Deloitte listázta az 50 leggyorsabban növekvő vállalat közé. Jelenleg több mint 200 szakember vesz részt a cég működésében, akik töretlen lelkesedéssel segítik a vállalkozókedvű érdeklődőket, hogy megvalósítsák ötletüket az online térben. Magyarországi tevékenységüket 2021 közepén kezdték el.

- bdpst24.hu

Check Also

Többszörösére nőhet a daganatok kockázata a cukorbeteg és túlsúlyos emberek körében 

Az életmódváltásról és a szövődményekről is szó esett a Magyar Diabetes Társaság XXXII. Kongresszusán  Szív-érrendszeri- …