- Globális összefogás a kávé megmentéséért: 20 éve indult a Nespresso AAA Fenntartható MinőségTM Programja
Sok szó esik manapság arról, hogy a kávé jövője veszélyben van, és bár jelenleg hatalmas a választék, 2050-re nehezen hozzáférhető luxuscikké válhat. A hír sajnos igaz: a kávécserje egy olyan növény, amely kifejezetten kitett az időjárás változásainak, a klímaváltozás hatására pedig a termőterületei egyre zsugorodnak. A kávé világnapja alkalmából összeszedtük, mit tesz a világ egyik legismertebb kávémárkája, a Nespresso a termőterületek fennmaradásáért, és hogyan segíthetnek a fogyasztók a körkörösség fenntartásában.
A Nespresso tapasztalt szakértője a fenntarthatóságnak, már a kezdetek óta elkötelezett azért, hogy a környezetre gyakorolt hatását minimálisra csökkentse. The Positive Cup elnevezésű fenntarthatósági stratégiájának keretén belül öt kiemelt területre fókuszál, melyek a következők: az értéklánc karbonmentesítése, a természet regenerálása, a kávétermelő közösségek megerősítése, a körforgásos szemlélet elterjesztése, valamint a közös cselekvésre ösztönzés. A fenntarthatósági törekvések kivételes, globális és lokális kezdeményezésekben összpontosulnak.
Az egyik ilyen kiemelt ezek közül az éppen 20 évvel ezelőtt, az Esőerdő Szövetséggel közösen elindított AAA Fenntartható Minőség™ (AAA Sustainable Quality™) névre keresztelt egyedi kávébeszerzési program, melynek célja, hogy a fogyasztók csészéjébe olyan kiváló minőségű kávé kerüljön, amelyet a környezeti és emberi szempontokat figyelembe véve, fenntartható módon állítottak elő. Az AAA Programban világszerte több száz agronómus dolgozik azon, hogy a kávétermelőkkel szorosan együttműködve meghonosítsák a fenntartható gazdálkodási gyakorlatokat.
De mitől fenntartható az AAA Programon keresztül beszerzett kávé?
A program nevében szereplő három A betű három fókuszterületre utal: a magas minőségre, a termelékenységre és a környezeti-társadalmi fenntarthatóságra. Ami mindezt összefogja, az a körforgásos szemlélet: ennek jegyében a kávé termelése során a cél az olyan földművelési és gazdálkodási technikák széles körben történő elterjesztése, melyek helyreállítják vagy javítják a termőtalaj minőségét, miközben óvják a vizeket és támogatják a növényzet diverzitását. Ezt regeneratív gazdálkodási módszernek nevezik. Az ilyen eljárással megmunkált területeken visszaszorítják a vegyi anyagok és műtrágyák használatát, és olyan természetes megoldásokat alkalmaznak, melyek kiváló minőségű kávét biztosítanak – például kíméletesebben művelik a talajt, és a kávéültetvények köré értékes növényeket, fákat telepítenek.
Az idén 20. születésnapját ünneplő AAA Fenntartható MinőségTM Programban gondozott kávécserjék, amellett, hogy nagyobb mennyiségű, magas minőségű termést hoznak és ellenállóbbak is a környezeti változásokkal szemben, a kávétermelő közösségnek is stabilabb megélhetést biztosítanak.
Mit jelent mindez számokban?
- 2003-ban indult a Nespresso AAA Fenntartható MinőségTM programja.
- A programban résztvevő kávéfarmok közelébe és a környező esőerdőkbe a vállalat 2023-ig mintegy 7,4 millió fát telepített partnerével, a PUR Projet-val közösen.
- 18 országban több mint 600 Nespresso agronómus dolgozik azon, hogy segítsenek a farmereknek átállni a regeneratív mezőgazdasági módszerekre.
- A Nespresso mára 330 ezer hektárnyi területen több mint 150 000 termelővel működik együtt hosszú távú partnerkapcsolatban.
- A Nespresso kávéinak 93 százalékát az AAA Programon keresztül szerzi be.
Tények és mítoszok – A kávéscsészén túl
Tavaly Az üres csésze (The Empty Cup) című globális Nespresso kampányban George Clooney hívta fel a figyelmet az iparági összefogás szükségességére, amellyel biztosítani lehetne globálisan a kávétermelés jövőjét. A Nespresso ugyanakkor helyi kezdeményezésekkel is sokat tesz azért, hogy tájékoztassa és edukálja a fogyasztókat a fenntarthatóság különböző módjairól: a Tények és Mítoszok című videósorozatban Márkosi Balázs, a Nespresso kávénagykövete tisztázza a kávézással és a fenntarthatósággal kapcsolatos leggyakoribb tévhiteket.
Többek között választ kapunk arra is, hogy mit jelent B Corp vállalatnak lenni, vagy hogy hogyan történik a kapszulák és a kávézacc lokális újrahasznosítása Debrecenben, de a kapszula-visszagyűjtésről is bővebb információkhoz juthatunk. Rendkívüli eredmény, hogy a globális 32 százalékos visszagyűjtési aránnyal szemben a hazai kávéfogyasztók a használt Nespresso kapszulák több mint 50 százalékát visszajuttatják a Nespresso-nak, ezáltal is sokat téve a környezet védelméért. A vállalat pedig elkötelezett az iránt, hogy ezt az arányt tovább növelje, kapszula-visszagyűjtésre ösztönözve azokat is, akik ezt eddig még nem tették meg.
További információk és hasznos tudásanyagok a vállalat Fenntarthatósági kisokos című aloldalán, valamint az idén közzétett The Positive Cup jelentésben olvashatók.