FRISSS!!!
Home / Élet+Stílus / Életmód / Tavaszi fáradtság? Idén mondj rá nemet!

Tavaszi fáradtság? Idén mondj rá nemet!

Itt a tavasz és vele együtt jó eséllyel a minden évben hívatlan vendégként felbukkanó fáradtság is ránk fog törni. Szabó Adrienn dietetikus segítségével körüljártuk, hogy a szezon beköszönte előtt mi mindent tehetünk és ehetünk annak érdekében, hogy tele legyünk energiával. Ha szeretnéd, hogy ez a tavasz más legyen, mint a többi, a varázsszó: fitonutriensek.

Ugyan elmúlt a tél, és ezzel egy hosszú, betegségekkel intenzíven terhelt időszakon is túl vagyunk, de az immunrendszer támogatása mindig is aktuális téma marad, hiszen az időszakosan eluralkodó fáradtságérzés és a légzőszervi panaszok bizony mind-mind velünk maradnak. Mindannyian tudjuk, hogy táplálkozásunknak fontos szerepe van az élettani folyamatokban, ezért időről-időre keresünk és találunk is valami kapaszkodót, ami reményt ad, hogy megtaláltuk az egészség elixírjét. A fitonutrienseknek nagyon fontos szerepük van az egészségvédelemben, mégis kevés szó esik róluk. Szabó Adrienn, a Funky Forest dietetikusa volt segítségünkre abban, hogy minél többet megtudjunk erről a tápanyag típusról.

Fitonutriens gyorstalpaló: mi is ez és miért jó nekünk? 

Bizonyára hallottál már a makro- és mikrotápanyagokról. Hogy mi a különbség a kettő között? Egyszerűen és röviden: a makrotápanyagok energiát juttatnak a szervezetedbe, a mikrotápanyagok ezzel szemben nem rendelkeznek energiával.

A makrotápanyagok közé tartoznak a fehérjék, szénhidrátok és a zsírok. A mikrotápanyagok csoportjába pedig a vitaminok és ásványi anyagok tartoznak, melyeket sosem felejtünk el emlegetni, ha az egészségünkről van szó. Annál kevesebb szó esik a fitonutreinsekről, pedig nagyon fontos szerepet töltenek be az egészség megőrzésében és a gyakori civilizációs betegségek (daganat, szív-és érrendszeri  betegségek), korai demencia megelőzésében, de még az öregedés lassításában is. Legkiemelkedőbb hatásuk a szabadgyökkötő képesség, ezért gyakran emlegetjük őket összefoglalóan antioxidánsként.

A természetes nemcsak hatékony, de biztonságos is!

Minél frissebb, szezonális egy nyersanyag, minél kevesebb élelmiszerkilométer van a termény szállítólevelében, annál magasabb benne minden egészségvédő makro- és mikrotápanyag. Nincs az az étrendkiegészítő és patikában kapható vitamin, ami felveheti a versenyt a frissen szedett gyümölccsel és zöldséggel. A fitonutriens koncentráció a terményen belül is változhat: a héjban és közvetlenül alatta magasabb, ezért érdemes alapos mosás után a bio, vagy ökológiai gazdálkodásból származó terményt  megpucolás nélkül fogyasztani.

Tudományos kutatásokból kiderül, hogy a fitonutriensek a legnagyobb hatásfokot vitaminok, ásványi anyagok, rostok jelenlétében érik el, így érthető, hogy a természetes forma, melyben eredendően ezek együtt vannak jelen, hatékonyabb tápanyagbeviteli módszer. És van egy plusz jó hírünk: az egyes fitonutriensek fokozzák egymás hatását. Így a változatos étkezés, a többféle színű nyersanyag kombinálása, egy színes saláta vagy egy többféle gyümölcsökből vegyesen készült préslé és smoothie nemcsak ínycsiklandó, de egészséges is.

PRO Zero Waste tipp a konyhapult mellé: ha zöldséget főzöl, a főzővizet sose öntsd a lefolyóba, használd fel másik étel felöntéséhez, készítéséhez, idd meg, vagy tedd el hűtőbe egy következő főzéshez, smoothie-hoz, mert abban értékes ásványianyagok oldódtak ki.

Mit tegyünk, ha épp nincs szezonja?

Télen és még tavasz elején is sokaknál az import gyümölcsök és zöldségek töltik meg a gyümölcskosarakat. Igaz, a piacokon és üzletekben is szűkösebb a paletta. Ilyenkor bátran fordulj a gyümölcskészítmények felé. De persze nem mindegy, milyet választasz. A jó gyümölcsprés remek fitonutriens-forrás, ezért valódi, lehetőség szerint szezonban eltárolt, minél inkább hazai forrásokra támaszkodó, direkt préseléssel készült, 100%-os gyümölcstartalmú terméket válassz.

Ha attól tartasz, hogy a feldolgozás során a gyümölcsök veszítenek értékükből, nincs mitől félned. Egyes vizsgálatok szerint a gyümölcs- és zöldséglevek flavonoid (antioxidáns hatású növényi vegyület) tartalma még növekedhet is, mert a kinyerés folyamatában további  jótékony növényi hatóanyagok szabadulhatnak fel. A rengeteg fitonutriens között előfordul olyan, ami hő hatására veszít kedvező tulajdonságából, de számtalan köztük mind fagyasztás, mind hőközlés hatására is biológiailag aktív marad, ellenállóak az oxigénnel szemben, sőt sok esetben ezek a növényi hatóanyagok felhalmozódnak és főtt vagy sült formában még intenzívebb és finomabb egészségőrökké válnak.

Pár kiváló fitonutriens-forrás és néhány szuper recept ötlet – ha ezeket eszed, csupa jót teszel magaddal! Fogyaszd őket egészséggel: hagymafélék, fodros kel, brokkoli, alma, hajdina, csicseriborsó, kömény, bors, barack, szilva, szőlő, áfonya, sárgarépa, sütőtök, paradicsom, görögdinnye, sárgabarack, spenót, rebarbara, szilva, körte, fűszerpaprika, olajos magvak, búzakorpa, fokhagyma, karfiol.

Ajánlott cikk

ösztöndíjprogrammal segíti a K&H a paralimpikonokat a Párizsba vezető úton 

Az elhalasztott tokiói paralimpia miatt egy évvel lerövidített felkészülési időszakban feszített tempóban edzenek a magyar …

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás