- Sajnos, egyre divatosabb kifejezéssé vált autós körökben a részecskeszűrő tisztítás. Mikor lesz ennek vége?
A részecskeszűrő tisztításnak talán az egyszerű szerkezeti felépítésű hibrid és tölthető hibrideknek a motorjai vethetnek véget. Ami biztos megszünteti a részecskeszűrő tisztítást, pontosabban a Budapest környéki részecskeszűrő tisztítást: az elektromos autók. Ezekkel a masinákkal már biztosan nem lesz ilyen probléma.
Az autógyárakat ismerve – nem lennénk meglepve – ha a villanyautókban is találnánk majd olyan alkatrészeket, amelyek rossz tervezés miatt, x ezer kilométerenként menetrendszerűen elromlanának. S a cseréjük igen sokba fog kerülni.
De akkor már más világ lesz, mert a 3D-s nyomtatás, az ilyen hibákra még gyorsabban reagáló kínai háttéripar és a programozók együttesen nyújtanak majd segédkezet a probléma gazdaságos megoldására. Az autógyárak pedig bőszen hadakoznak ezek ellen, pl. az autó működtető programjának a letiltásával.
A távoli jövőből, térjünk vissza a hazai rögvalóságba. Hogy a mai helyzetet a részecskeszűrő tisztítás témájában megismerjük, a múltba kell visszamenni. A visszatekintés első eleme a katalizátor megjelenése, amely a benzines autóknál Európában az 1980-as évekre tehető. Itthon talán a rendszerváltás körül kezdett a hazai szóhasználat részévé válni a katalizátor kifejezés.
Ez az alkatrész tisztítja meg a benzin üzemű autó kipufogórendszerében a kipufogógázokat. Az 1990-es évek elején születtek meg az Euro 0, Euro 1 és társai, azaz az Európai Unió által meghatározott szennyezőanyag kibocsájtási értékhatárok, persze pontos bevezetési dátumokhoz kötve. A gyárakat pedig kötelezték ezeknek a betartására.
A szabályozás szigorúságáról annyit, hogy most már csak olyan benzin motoros autók kerülhetnek forgalomba, amelyek részecskeszűrővel szereltek… Ez előre jelzi azt, hogy néhány esztendő múlva, ezek a járművek is olyan állapotba kerülnek, hogy érdemes náluk a részecskeszűrő tisztításban gondolkodni…
Mára odáig ”fajultak” a dolgok, hogy a dízelek kezdeti rendszereit (FAP), felváltotta a DPF, amelynél legtöbbször használják az AdBlue elnevezésű adalékot. Az általában kék színű karbamid oldat arra szolgál, hogy tisztább legyen a kipufogógáz.
A nagy fokú tisztaság hátránya, hogy meglehetősen komplikált rendszer szükséges a mai vagy a pár éves dízelmotorok tiszta üzemeléséhez. A környezetvédelmi előírások azt is megszabják, hogy a motor mekkora méretű korom részecskéket engedhet a levegőbe… Ez a méret egyre csak csökken. Így a szűrő eltömődésének a veszélye folyamatosan növekszik.
Ami a reményt adja, hogy nem csak a szűrőnek a drága cseréje adhat megoldást a szinte biztosan megérkező eltömődésre. A megoldást a DPF tisztítása jelenti. Ami jóval barátibb áron lehet igénybe venni, mint a részecskeszűrő cseréjét.
Benedek Attila – Galambos Dániel
www.auto-hirek.hu
You must be logged in to post a comment.