FRISSS!!!
Home / Galéria / Lélektani mélyfúrások – Tenessee Williams: Üvegfigurák

Lélektani mélyfúrások – Tenessee Williams: Üvegfigurák

A szeretetre, a szeretet megélésének lehetőségeire és akadályaira, az emberi lélek mélységeire összpontosít Tenessee Williams Üvegfigurák című darabjának új adaptációjában Eirik Stubø a Nemzeti Színházban. A norvég rendező immár másodjára dolgozik vendégként a budapesti teátrumban, 2019-ben Euripidész Médeiáját állította színpadra. Újabb, 2021. december 16-ától látható előadása is elsősorban az emberi viszonyokat helyezi középpontba, a tőle már megszokott finom lélektanisággal és letisztultsággal.

Tenessee Williams darabja a törékeny emberi kapcsolatokról, az esendőségről, az elvágyódásról, a mindennapok apró, de nehéz küzdelmeiről, a kiszolgáltatottságról szól. Ölveczky Cecília, az előadás dramaturgja azt hangsúlyozza, a színpadi mű egyik legnagyobb erénye, hogy nem titkolja az érzelmeket, amelyekről mintha megfeledkeztek volna az európai színpadokon az elmúlt évtizedekben. „Nem volt divat az érzelem” – fogalmaz a dramaturg, éppen ezért hosszú időn keresztül nem is sokszor szerepelt ez a darab a színházakban, de az utóbbi időszakban kezdik újra felfedezni. Talán a pandémia is közrejátszik abban, hogy újra előkerülnek a szeretet, a közelség és egyáltalán az érzelmek kérdései – fűzi hozzá a rendező állandó munkatársa. Eirik Stubø rendezése a Nemzeti Színházban ennek megfelelően elsősorban nem a külsőségekre, hanem a lelki mélységek feltárására koncentrál, arra, hogyan vagyunk képesek szeretni, s hogyan megyünk el mégis sokszor egymás mellett, akárcsak a darab szereplői. Mindezt igyekszik kellő érzelmi töltettel és humorral is átitatva megmutatni, főként a színészi játék erejét felhasználva, akárcsak a korábbi Médeia-rendezésben. Ugyanakkor ahhoz hasonlóan, nagyon fontos szerepet kap színpadi adaptációjában a vizualitás és a zene is.

Eirik Stubø sokat foglalkoztatott rendező Skandináviában. 2015-2019-ig a stockholmi Dramaten igazgatója volt, jelenleg az oslói Det Norske Teatret házirendezője, Lars Norén darabjából készült idei színpadi munkája éppen most lett az év előadása Svédországban. A Médeia és az Üvegfigurák színpadra állítását megelőzően már kétszer szerepelt vendégelőadással a MITEM-en, először 2017-ben az Amerikai Elektrát, 2019 májusában pedig az Egy nyári éj Svédországban című előadást láthatták a Nemzeti Színház nézői, mindkét produkció nagy sikert aratott. A norvég rendező ezúttal is a tőle megszokott visszafogott, puritán módon tálalja a közönségnek az örök, alapvető és sokszor bonyolult emberi problémákat. Ebben szerinte nagyon jó partnerei a magyar színészek, akikkel a nyelvi nehézségek ellenére is szeret együtt dolgozni, azt mondja, főként miattuk, és a Nemzeti Színházban megtapasztalt jó légkör miatt tért vissza ismét Magyarországra. 

Szereposztás:

Amanda Wingfield, az anya – Söptei Andrea

Laura Wingfield, a lánya – Ács Eszter

Tom Wingfield, a fia – Berettyán Sándor

Jim O’Connor, a látogató – Herczegh Péter

A bemutató időpontja: 2021. december 16. 19:00 Gobbi Hilda Színpad

 

Fotó kredit: Eőri-Szabó Zsolt, Nemzeti Színház

Ajánlott cikk

Munkahelyi ghosting – mit tegyünk, ha nem vagyunk szellemirtók?

Egyre gyakoribb téma a magánéletben a ghosting jelensége, amikor jellemzően egy baráti- vagy párkapcsolatot úgy …

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás