FRISSS!!!
Home / Címlap / Környezetvédelmi és gazdasági szempontból is különleges a bővülő hazai Domestos-gyár

Környezetvédelmi és gazdasági szempontból is különleges a bővülő hazai Domestos-gyár

Gazdasági és környezetvédelmi szempontból is különleges az Unilever bővítés alatt álló nyírbátori háztartásvegyipari gyára: amellett, hogy az itt előállított műanyag csomagolóanyagok 70%-a újrahasznosított forrásból származik, a villamos energiát 2021-től 100%-ban megújuló energiaforrásból nyerik, a jelenleg zajló beruházás során pedig az 54 régi, lebontott ipari épület maradványait is újrahasznosították. A bővítést követően ez az üzem lesz globálisan a vállalatcsoport második legnagyobb hatékonysággal működő háztartásvegyipari gyára, amely a kelet-európai régió piacainak 90%-át fedi majd le.

Idén nyáron fejeződnek be az Unilever Magyarország Kft. nyírbátori háztartásvegyipari gyárának első körös – 5 milliárd forint értékű – bővítési munkálatai. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Alberto di Leo, a vállalat ügyvezetője tavaly áprilisban jelentette be, hogy az Unilever harmadával bővíti az üzem alapterületét, a beruházás eredményeként az egység termelési kapacitása mintegy a negyedével, a foglalkoztatottak létszáma pedig közel 10%-kal nő.

Az üzem – ahol olyan, itthon és világszerte is jól ismert termékeket gyártanak, mint a Domestos, a Cif, a Coccolino, a Flóraszept, a Surf vagy az Omo – mind környezetvédelmi, mind gazdasági szempontból különleges.

 

 

Újrahasznosított beton, tégla, vas és műanyag

A beruházás megvalósítása során is érvényesítették az Unilever azon, a termelésben alkalmazott alapelvét, amelynek értelmében nem szállítanak hulladékot hulladéklerakóba. Ez ebben az esetben azt jelentette, hogy a telephelyen robbantásos módszerrel elbontott korszerűtlen silókból és épületekből származó összes bontási törmeléket ledarálták és teljes egészében felhasználták az új építkezések során. (A robbantást bemutató rövid videó itt érhető el.)

Az üzem működése is környezetkímélő: a keletkező szennyvíz mintegy 40%-át újra felhasználják, a maradékot pedig teljes mértékben a gyárban szűrik és tisztítják, mielőtt visszaengednék a környezetbe.

A gyárban előállított késztermékek csomagolóanyaga 70%-ban újrahasznosított műanyagból készül, a hálózati villamos energia pedig 100%-ban megújuló forrásból származik. Utóbbi az Unilever mindhárom hazai termelőegységére, azaz a veszprémi Algida jégkrémgyárra és a röszkei Knorr élelmiszerüzemre is igaz: ezek a telephelyek szintén megújuló forrásból (napenergiából) származó hálózati elektromos áram vásárlására szerződtek 2021-től.

Gyártási hatékonyság nem csak a megugrott kereslet idején

A saját erőből finanszírozott beruházás keretében a brit-holland anyavállalat stratégiai fontosságú európai üzeme 2020-tól 2022-ig terjedő időszakban egy 11.000 négyzetméteres csomagolócsarnokkal, hat új gyártósorral és egy 8.000 négyzetméteres, korszerű, automatizált magasraktárral bővül. A bővítést követően a nyírbátori üzem lesz globálisan a vállalatcsoport második legnagyobb hatékonysággal működő háztartásvegyipari gyára, továbbá itt készül majd az Unilever régiónkban forgalmazott háztartásvegyipari termékeinek 90%-a, melyek iránt jelentősen megugrott a kereslet az elmúlt időszakban. Bár a gyár működése magas fokon automatizált, az Unilever fontosnak tartja az üzem dolgozóinak folyamatos továbbképzését, szükség esetén pedig átképzését is.

Fenntarthatóság

Az Unilever 2010-ben egy hosszútávú fenntarthatósági tervet (Unilever Sustainable Living Plan) hirdetett, amelynek keretében vállalta, hogy 2030-ig a felére csökkenti termékeinek környezeti hatását. Fenntarthatósági programunkon belül reagáltunk napjaink legnagyobb kihívására, a műanyagok kezelésére is. Az Unilever műanyag stratégiája a alábbiakban foglalható össze:

Kevesebb műanyag, Jobb műanyag, Zéró műanyag

(Less plastic, Better plastic, Zero plastic)

Globálisan és Magyarországon is azt a vállalást tettük, hogy:

  • 2020-ra felére csökkentjük a hulladék-kibocsátásunkat (ezt tavaly teljesítettük);
  • 2020-ra 33%-kal csökkentjük a csomagolóanyag-felhasználásunkat (ezt szintén teljesítettük);
  • 2025-re több műanyagot gyűjtünk össze és dolgozunk fel, mint amennyit kibocsátunk;
  • 2025-re 50%-kal csökkentsük a termékeink csomagolása során felhasznált szűz műanyag mennyiségét;
  • és 2025-re a termékeink 100%-át újrahasznosítható, újrafelhasználható vagy lebomló csomagolásban értékesítjük.

Az Unilever más napi fogyasztási termékeket gyártó vállalatokhoz képest élen jár műanyag startégiájával. A helyi kormányokkal együttműködve az Unilever számos európai országban már aláírta a Plastic Pact elnevezésű vállalást, 2020. március 4-én pedig aláírta az European Plastic Pactet is.

Ajánlott cikk

Jobb az élet a 30 kilométer/órás övezetekben

Európában számos nagyobb városban vezették már be a 30 kilométer/órás zónákat, ezeken a településeken számos …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás