FRISSS!!!
Home / Címlap / Jobb az élet a 30 kilométer/órás övezetekben

Jobb az élet a 30 kilométer/órás övezetekben

Európában számos nagyobb városban vezették már be a 30 kilométer/órás zónákat, ezeken a településeken számos előny tapasztalható az övezeteknek hála.

Az első város Európában Graz volt, ahol a város egész területén 30kilométer/órás sebességkorlátozást vezettek be, a fő útvonalakat kivéve. Ezt kétéves teszt időszak előzte meg amelyet alapos kutatómunka és folyamatos megbeszélések kísértek, aminek eredményeként 1992-ben egyedülálló modell indult el. A városban 30 kilométer/órás sebességkorlátozás lépett életbe minden mellékúton, az iskolák és kórházak előtt, így az egész város mintegy 80 százalékát lefedte. A főutakon pedig 50 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben. minden – a közlekedésbiztonság növelése, a környezetszennyezés és a zaj csökkentése érdekében.

A főutak esetében egy közlekedésbiztonsági megfigyelő egység (városi szakértők, rendőrség, közlekedésbiztonsági bizottság, tanácsadók) azonosította a veszélyes helyeket, és megoldásokat dolgozott ki. Ezek közé tartoztak a közlekedési lámpák programjának módosítása, az utak és a kereszteződések átépítése, a közlekedési lámpák áthangolása, valamint egyes pontokon további sebességkorlátozások. A legfontosabb városi bejövő utakon négynyelvű információs táblákat helyeztek el, amelyek felhívják az autóvezetők figyelmét a Grazban érvényes előírásokra. Ezen intézkedések végrehajtását megelőzően az önkormányzat széleskörű lakossági figyelemfelkeltő kampányt folytatott, és azt ígérte, hogy a bevezetés után két évvel népszavazást tart arról, fenntartsák-e a sebességkorlátozást.

A bevezetés előtt erőteljes ellenkampány is folyt a 30 kilométer/órás sebességkorlátozás ellen, sokan ellenezték az intézkedést. A kétéves tesztidőszak után azonban a nagy többség a 30 kilométer/órás sebességkorlátozás mellett szavazott. A sebességkorlátozás végrehajtásának nyomon követése azt mutatja, hogy a tájékoztatáson és a tudatosság növelésén kívül a rendőrségnek, majd 2006 óta egy magán sebességellenőrző cégnek (amely aztán átadta a feladatot a rendőrséget támogató városi alkalmazottaknak) is gyakori sebességellenőrzést kellett végeznie ahhoz, hogy a járművezetők betartsák a korlátozást.

Graz város elsődleges célja, hogy a nem motorizált közlekedési módokat használó személyek számára nagyobb közlekedésbiztonságot teremtsen. Azért összpontosítottak a gépjárművek sebességének csökkentésére, mivel az jelenti a gyalogosok és kerékpárosok számára a legnagyobb kockázatot. Ahol 30 kilométer/órás sebességkorlátozást vezettek be, ott a közúti balesetek száma és súlyossága csökkent. A sebességkorlátozás hatására mintegy 25 százalékkal kevesebb a súlyos baleset. A bevezetés óta a balesetek körülbelül 80 százaléka olyan utcákon történik, ahol 50 kilométer/óra a megengedett sebesség, pedig ezek az utcák a teljes úthálózatnak csak 20 százalékát teszik ki. A zajszint jelentősen, átlagosan 3 decibellel csökkent. Szintén csökkent a légszennyezés, mivel egyrészt kevesebben autóznak, másrészt a járművek egyenletesebben haladnak, kevesebb az araszolás.

Franciaországban, a 160 ezer lakosú Grenoble városában és 14 környező településen 2016. január elsején vezették be a 30 kilométer/órás sebességkorlátozást. A program, melynek keretein belül ez megvalósult, a „nyugodtabb város” nevet viseli és célja a közterületek igazságosabb elosztása a különböző módon utazók között. Ezzel egyidejűleg új, kiemelt kerékpáros hálózatot hoztak létre. A több mint 500 000 lélekszámú Lille-ben 2020 augusztusában, Párizsban pedig idén augusztusban vezették be a 30 kilométer/órás sebességkorlátozást. Ezutóbbi városban azonban több kulcsfontosságú útvonal továbbra is mentesül a korlátozás alól. A korlátozások hatására mindhárom francia nagyvárosban csökkent a közúti balesetek száma és a gépjárműforgalom, a kerékpáros forgalom viszont nőtt.

  1. május 11-étől a spanyol utcák többségén 30 kilométer/óra lett a megengedett legnagyobb sebesség. A lakott területeken belül minden olyan útra vonatkozik, ahol irányonként legfeljebb egy sáv van. A korlátozások megváltoztatása mögött a városokban való közlekedés módjának közelmúltbeli változásai is állnak. Az autó vagy motorkerékpár használata helyett a gyaloglási szokások növekedése, valamint a kerékpározás és az elektromos robogók népszerűsége mind-mind hatással voltak.

Svájc legnagyobb városában, Zürichben a sebességkorlátozás csökkentésének célja elsősorban a közlekedési zajszennyezés visszafogása volt. A 2010-2012 között zajló kísérleti projekt keretében éjszakai sebességkorlátozást vezettek be. A svájci kormány országos szinten 50-es és 30-as sebességkorlátozásról tárgyal, de Zürich vezetése már előrement, és 400 kilométernyi úthálózaton nappal is 30 kilométer/órás korlátozást vezetett be. A zürichi polgárok körében végzett felmérés szerint a sebességkorlátozást minden érintett csoport kedvezően fogadta. A főként gyalog járók és a kerékpározók a legelégedettebbek. A megkérdezettek közül sokan úgy érzik, hogy az utak biztonságosabbak és kevésbé zajosak.

Érdemes még megemlíteni a finn fővárost. Helsinki 2019 májusában 30 kilométer/órás sebességhatárt vezetett be a lakónegyedekben lévő összes útra, így Osloval együtt úgy zárta a 2019-es évet, hogy egyetlen gyalogos vagy kerékpáros sem halt meg közlekedési balesetben.

Ezeken a városokon kívül még számos példával lehetne szolgálni Európán belül és kívül arról, hogy a sebességet korlátozó városok mindegyikében kedvező változások zajlanak le.

Wende Rebeka

környezetmérnök

Levegő Munkacsoport

Ajánlott cikk

Jótékonysági NFT kampánnyal egybekötve adja ki új albumát a Bohemian Betyars

Négy év után jelenetkeznek új nagylemezükkel a hazai a speed-folk-freak-punk nagykövetei, a Bohemian Betyars. A …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás