Egyre többet halljuk a coach kifejezést, akár magánéleti azaz személyes fejlődésünkről beszélünk, de az üzleti életben is. De mi is az a coaching és miért vesznek igénybe ilyen szolgáltatásokat? Milyen területei vannak és milyen területen tud segíteni a vállalkozásunkban, üzletünkben?
Mi nem a coaching?
Meg is fordíthatjuk a kérdést, hogy mi nem a coaching? Mi az, ami nem tartozik a coaching körébe? A coaching is egy tanácsadási forma, de teljesen más, mint a pszichoterápia, hiszen más a fókusz és az idősík, amiben dolgozik. A coaching a jelenre és a jövőre koncentrál, míg a pszichoterápia jellemzően a múltba megy vissza, hogy megoldja a jelen problémáit.
A coach a személyt helyezi középpontba, a fókusz az egyénen van és nem a problémán. Az egyén erősségeit és képességeit fejleszti, hogy az képes legyen a legjobb teljesítményt elérni és kihozni magából a maximumot. A pszichoterápia ezzel szemben pszichés problémákkal és viselkedési zavarokkal foglalkozik. Fontos különbség még az időtartam is, ugyanis míg a coaching egy rövid általában 8-10 alkalmas mérhető céllal rendelkező tanácsadás, addig a pszichoterápia akár éveken át tartó önismereti út, ahol jellemzően nincsen előre meghatározott és mérhető cél.
A coaching két nagy területe:
Life coaching: magánéleti kihívások megoldása a cél
Business coaching: az üzleti élet, vállalkozás különböző területein jelentkező kihívások megoldása a cél
Most, hogy látjuk, hogy mi a különbség a coaching és a pszichoterápia között és azt is tudjuk, hogy milyen területeken tud segíteni a coach, nézzük meg részletesebben az üzleti coachingot!
A business coaching
Az elmúlt időszak nagyon sok kihívást jelentett a kisvállalkozásoknak is és a nagyvállalati környezetben dolgozó vezetőknek is. Szektortól függően vagy a túlélésért folyt a küzdelem, vagy a megnövekedett rendelésállomány kielégítése és az üzleti modell átszervezése okozott nehézségeket.
Egy biztos, hogy valamilyen formában kihívások elé kerültünk és nem mindig van meg az eszköztárunk és a tapasztalatunk egy-egy probléma megoldására.
Ez a helyzet ugyanakkor nem ismeretlen a coaching üléseken: gyakran fordul elő, hogy a coaching ülésen résztvevőnek az adott problémára nincsenek bevált módszerei, vagy az eddigi módszerei valamilyen okból kifolyólag (például drasztikusan megváltozott piaci környezet – COVID19 és a lezárások) nem működnek.
A coach ilyen helyzetekben több oldalról megközelítve a problémát új kommunikációs vagy üzleti modelleket és gyakorlatokat ajánl fel. A külső, objektív nézőpont és a széles eszköztár valamint a tapasztalat, ami a coachnál az évek során felhalmozódik, új nézőpontot és megközelítést tud adni egy megoldandó feladatnak. Az említetteknek köszönhetően a coaching résztvevője fel tudja oldani az adott dilemmát és egy saját akciótervet tud kidolgozni.
A sikert mindig egy mérhető és konkrétan meghatározott üzletileg is értelmezhető célkitűzés elérésével kell meghatározni.
Melyek azok a területek, ahol az üzleti coaching segítséget tud jelenteni?
- Vezetői szemléletfejlesztés
- Vezetői önismeret fejlesztése
- Szervezetek egészét érintő intézkedések meghozatalának és bevezetésének támogatása
- Felsővezetői kommunikációs kihívások megoldása
Hosszan lehetne még sorolni azokat az élethelyzeteket, ahol egy vezetőnek támogatásra lehet szüksége.
A ProMan Consulting egy hiteles, szakmailag felkészült tanácsadó cég, amelynek színvonalas, magas szintű elméleti és gyakorlati tudást garantáló képzései startupoktól a középvállalatokon át a nagyobb multikig sokféle cég működését tették már hatékonyabbá. Az üzleti coaching területén is nagy tapasztalattal rendelkeznek
Képek forrása: freepik.com
You must be logged in to post a comment.