Autómegosztás: az egyik legjobb dolog, ami a városi közlekedéssel történhet Az autómegosztó szolgálatásokkal a legtöbb nyugat európai nagyváros vezetése örömmel együttműködik. Számukra olyan kedvezményeket biztosítanak, mint például külön, dedikált parkolóhelyek a belvárosban, buszsáv szabad használata, vagy a belső égésű motorral hajtott gépkocsik elől elzárt zónákba való szabad behajtás. A városüzemeltetők az ilyen ösztönző megoldásoktól várják a városi gépjárművek számának, a dugók és torlódások, valamint a légszennyezés csökkenését. Ezen túlmenően az intelligens városokkal összefüggésben a hatóságok természetesen közlekedési adatokat is gyűjtenek, amik pedig jelentős segítséget nyújtanak számukra a későbbi infrastrukturális fejlesztések tervezésében.
Fontos a sikeres működéshez: a közösségi autómegosztó vállalkozások sikerének kulcsfontosságú feltétele a városonkénti nagy lakosságszám és a magas népsűrűség. Ez a két ok, amiért a szolgáltatók olyan nagyvárosokra koncentrálnak, mint Hamburg, Berlin, Milánó – vagy nálunk: Budapest.
Új szereplők a piacon
Bár az autómegosztást általában olyan cégekhez kötik, amelyek már fuvarozással foglalkoznak, az elmúlt években újabb hatalmas szereplők érkeztek az iparágba – azok az energiavállalatok, amelyek izgalmas lehetőséget látnak a közlekedés elektromos járművekre és alternatív üzemanyagokra való átállításában. Ez a tendencia már ma jól látható Lengyelországban, ahol a PGE Nowa Energia (Lengyel Energia Csoport, amely állami tulajdonú állami villamosenergia-vállalat és Lengyelország legnagyobb áramtermelő vállalata) megszerezte a 4Mobility, a Varsóban jelen lévő prémium autómegosztó szolgáltatások irányító részesedését.
Idehaza is szárnyal az autómegosztás: a Jövő Mobilitása Szövetség információi szerint 2021-ről 2022-re 25 százalékkal növekedett a 3 hazai autómegosztó szolgáltatás felhasználóinak száma – tavaly Magyarországon összesen 23 millió kilométert tettek meg az ügyfelek a GreenGo, MOL Limo, és a ShareNow autóival. Budapest útjain összesen közel 1500 autó bérelhető perc alapon vagy egész napra, ami azt jelenti, hogy autónként átlagosan 15.330 kilométert tettek meg a felhasználók egy év alatt.
Európai kitekintés
Amíg Európa 130 nagyvárosában mintegy 50 különböző szolgáltató működik, és általánosságban igaz rájuk, hogy mögöttük leginkább olyan nagy szolgáltatók állnak, mint a SHARE NOW, a Free2Move vagy a Zity, addig Kelet-Európában a függetlenebb és kockázatitőke-finanszírozású szereplők is fontosak. Meglepő módon Oroszország az egyik legnagyobb és az egyik leggyorsan növekvő autómegosztó piac a világon: a két legnagyobb autómegosztó szolgáltató együttesen több mint 37 000 járművet telepített olyan városokban, mint Moszkva, Szentpétervár és Szocsi.
Néhány érdekes adat a témában:
• 2050-re a világ lakosságának 68%-a várhatóan városokban fog élni
• Egy átlagos személygépkocsit napunk 2-4 %-ában használjuk
• Európai városokba minden 1000 lakosra 600 gépjármű jut ma
• Angliában a gépjárművezetők 28%-a kipróbálta már az autómegosztást és 21%-a informális, baráti alapon is megosztja a gépjárművét a barátaival és munkatársaival
Elektromos autózás
Az autómegosztó szolgáltatók egyre inkább „villamosítják” a flottájukat, aminek egyik legfontosabb oka a felhasználók egyre erősödő környezettudatossága, illetve a szigorodó CO2-kibocsátási célok. A teljesen elektromos flottával történő szolgáltatás legismertebb hazai példája a kizárólag elektromos gépjárművekből álló flottát üzemeltető GreenGo. Nyugat Európában már számos olyan szolgáltató van, amelyik 100%-osan csak elektromos gépjárműveket használ – ilyenek:
You must be logged in to post a comment.