FRISSS!!!
Home / Címlap / DIGITÁLIS FORRADALOM A MAGÁNEGÉSZSÉGÜGYBEN

DIGITÁLIS FORRADALOM A MAGÁNEGÉSZSÉGÜGYBEN

  • JELENTŐSEN FELÉRTÉKELŐDIK A 64 MILLIÁRDOS PIAC

A koronavírus-járvány jelentősen növelte a magánegészségügyi szolgáltatások iránti keresletet és a piac szereplői örömmel nyugtázzák, hogy a felhasználói oldal egyre tudatosabb – a magánszemélyek és a munkáltatók is egyre nagyobb arányban választják az egészségpénztári befizetést, mint megtakarítási formát. A pénztártagságnak ugyanakkor nem lehet a 20 százalékos (akár 150.000 forint) adókedvezmény az egyetlen előnye és ezzel a pénztárak és a szolgáltatók egyaránt tisztában vannak. Az ügyfelek igényei egyre magasabbak és kielégítésükben kiemelten fontos szerepet játszik a szektort átalakító digitalizáció.

Előnyre lehet szert tenni a pénztártagsággal

Nagy Attila, a magánegészségügyi szolgáltatók Booking.com-jának tekinthető DrPort ügyvezetője szerint a magánegészségügyi szolgáltatások ára várhatóan emelkedni fog, ahogy teljesen megszűnik a jelenleg a gyakorlatban még gyakran fennálló átjárhatóság az állami és a privát rendszer között. Az átalakulással együtt járó áremelkedés mellett jelentősen felértékelődnek az olyan megtakarítási formák, mint az egészségpénztári tagság, valamint az egészségpénztárak szerepe is. Szerencsére az egészségpénztárak már régóta látják, hogy az állam által biztosított 20 százalékos adó-visszatérítés nem lehet a tagság egyetlen vonzereje, hiszen mint az élet minden más területén, az ügyfelek itt is tényleges szolgáltatást várnak.

„A tavalyi év során az OTP Egészségpénztár tagjai összesen 12,1 milliárd Ft-ot költöttek egészségükre, ami több mint 12%-kal több, mint egy évvel korábban, ez jól mutatja, hogy a koronavírus járvány alatt milyen fontos szerep hárult az egészségpénztárakra. Azt látjuk, hogy a pénztártagok egyre inkább igénylik, hogy a pénztáruktól is kérhessenek információt azzal kapcsolatban, hogy hol tudnak szolgáltatást igénybe venni. Ezekre az igényekre reagálva egyre több online időpontfoglaló-rendszer érhető már el, hosszabb távon pedig szeretnénk lehetővé tenni, hogy a pénztártagok egy objektív szempontrendszer alapján képet kaphassanak arról is, hogy melyik szolgáltatót érdemes választaniuk. Célunk, hogy az ügyfeleink minél gyorsabban és rugalmasabban vehessék igénybe a nekik leginkább megfelelő szolgáltatást” – foglalja össze gondolatait Kovács Tamás Attila, az OTP Egészségpénztár ügyvezető igazgatója.

„A magánegészségügy jellemzően szolgáltatói szemlélettel áll az ügyfelekhez, és a tudatos páciensek el is várják, hogy ne csak ellátást, hanem ügyfélélményt is kapjanak. Nem véletlen, hogy egy magát komolyan vevő ellátó már rég nem szájhagyományra épít, hanem tudatos webes jelenlétre és kiegyensúlyozott, sztenderdizált, magas minőségű szolgáltatásokra, kihasználva a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket” – teszi hozzá Dr. Horváth Zsófia, az MKB-Pannónia Egészségpénztár marketing vezetője. „Emellett talán már nem is a jövő, hanem a jelen az, hogy a hétköznapi szűrések mellett akár kifejezetten drága diagnosztikai vizsgálatok vagy komplex ellátások, szülészet, vagy akár műtétek iránti igénnyel is hozzájuk, a privát szolgáltatókhoz fordulnak a páciensek. Ez a trend pedig még tovább erősíti nem csak a kedvező pénztári finanszírozás, de a kiszolgálási színvonal magas szintje iránti igényt és a digitális megoldások elérhetőségének fontosságát.”

Az egészségügy SZÉP kártyája

„Magyarországon az egészségpénztárak összvagyona a pénztáraknak az MNB honlapján elérhető beszámolói alapján meghaladja a 64 milliárd forintot, amit a több mint 1 millió pénztártag számos más szolgáltatás mellett, privát egészségügyi szolgáltatóknál költhet el. A szolgáltatóknak erőteljesen el kell gondolkodni azon, hogy miként tarthatják fenn, illetve miként bővíthetik jelenlegi praxisukat” – állítja Nagy Attila, aki szerint az egészségpénztári kártyák működése sok tekintetben hasonlít a SZÉP kártyához. Az a szálloda vagy étterem, amelyik nemet mond a SZÉP kártyára, komoly versenyhátrányt teremt saját maga számára, ami az egészségügyi szolgáltatókkal sem lesz másként, ha úgy döntenek, hogy nem fogadnak el egészségpénztári kártyát fizetőeszközként.

„Az OTP Egészségpénztár számára kiemelt cél, hogy ellenőrzött, és kiemelkedő minőségű szolgáltatásokat biztosítson pénztártagjai számára. Emellett folyamatosan azon dolgozunk, hogy tagjaink ezekért a szolgáltatásokért minél kényelmesebben, elektronikusan tudjanak fizetni. A nagyobb szolgáltatók esetében ezt általában már sikerült elérni, de ha kisebb orvosi rendelőkhöz és a magánvállalkozásokhoz is sikerül eljutnunk, az jelentős keresletbővülést jelenthet” – mondja Kovács Tamás Attila.

„Az MKB-Pannónia Egészségpénztár tagjai jelezhetik, ha olyan szolgáltatónál szeretnének egészségügyi szolgáltatást igénybe venni, akinek még nincs szerződése a pénztárral. Ebben az esetben igyekszünk megkeresni szerződési lehetőséggel az adott szolgáltatót. Örömmel halljuk pénztártagjainktól, hogy adott esetben a szolgáltató tájékoztatja őket arról, hogy a tervezett szolgáltatást akár pénztári egyéni számlája terhére is kifizetheti, ha belép egy egészségpénztárba, vagy ha már tag. A nagyobb értékű, például egynapos sebészeti vagy más kezelések esetén ráadásul nem egyedi eset, hogy akár hitel felvétele előzi meg a bejelentkezést. Ilyenkor a 20 százalékos adókedvezmény már komoly előnyt jelent és erősen motivál a taggá válásra. Arról nem is beszélve, hogy szolgáltató partnereink gyakran időszakos akciókat vagy állandó kedvezményeket biztosítanak az egészségpénztári tagok számára. Ezeket a lehetőségeket aktívan és örömmel használják ki a pénztártagok” – teszi hozzá Dr. Horváth Zsófia.

Az egészségpénztári kártyák ugyanakkor egyelőre még nem működnek ugyanolyan készpénz-helyettesítőként, mint a SZÉP kártya. A gyógyszertárakban, nagyobb drogériákban, optikai szaküzletekben kiépített rendszernek köszönhetően zökkenőmentesen fizethetnek a pénztártagok egészségkártyáikkal, ha viszont szolgáltatást (fogorvosi ellátást, szűrést) szeretnének igénybe venni, jelenleg több helyen még akadályba ütközhetnek. Az egyik nehezítő tényező, hogy a felhasználóknak sok esetben „nyomozniuk” kell, hogy a kiválasztott orvos elfogadja-e az egészségpénztári kártyát fizetőeszközként. Az előzetes tájékozódásban nagyon hasznosak a pénztárak szolgáltató kereső felületei, de sokaknak okoz fejtörést a fizetés módja is. Van, ahol a páciensnek ki kell fizetnie a szolgáltatást a helyszínen, majd a számla beküldését követően rendezik a soraikat az egészségpénztárral és van, ahol a szolgáltató saját likviditása terhére előfinanszírozza a pénztártag kezelését, majd utólag elszámol az egészségpénztárral.

„A DrPort célja egy olyan, zárt, digitális rendszer működtetése, ahol senkinek nem kell előfinanszíroznia. Ez azon felül, hogy minden fél számára jelentősen csökkenti az adminisztrációs terhet, a költési kedvet is növeli” – részletezi Nagy Attila.

Digitális megoldások az egyszerűsödő adminisztrációért

Meglepő tény, hogy a papír alapú számlák feldolgozása a hazai egészségpénztáraknál darabonként körülbelül 500 forintba kerül, és rengeteg adminisztrációval jár, ami a visszatérítés késedelmét is eredményezheti. A DrPort rendszerét használva szerencsére azonban lehetséges olyan digitális számlák kiállítása is, melyeket az egészségpénztárak élőmunka nélkül, automatikusan fel tudnak dolgozni, jelentősen felgyorsítva ezzel az elszámolást.

A DrPort azzal a céllal jött létre, hogy elsimítsa a magánegészségügyi szolgáltatások hatékony igénybevétele elé gördülő akadályokat. A start-up az egészségpénztári kártyát használó páciensek és az azt elfogadó orvosok adminisztrációs terheit látványosan csökkenti. Az orvost keresők pár kattintással bejelentkezhetnek a kiválasztott orvoshoz, akinél garantáltan fizethetnek egészségpénztári kártyájukkal. A start-up növekedési céljainak elérését segítve tavaly 250 millió forintos befektetésben részesült az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures Magvető Befektetési programján keresztül.

„A DrPort célja, hogy teljes mértékben digitalizált betegutat kínáljon az időpontfoglalástól az egészségpénztári elszámolásig, amiből adódóan mindhárom szereplőnek, vagyis a páciensnek, az egészségügyi szolgáltatónak és az egészségpénztárnak csakis előnye származik” – zárja gondolatait Nagy Attila.

Ajánlott cikk

Szeptember 28-tól érhető el a foodpanda

Hamarosan gyógyszert is rendelhetünk akár 30 percen belül A hónap elején jelentették be, hogy a …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás