FRISSS!!!
Home / Galéria / November 25-én nyílik CSRXMURAKAMI kiállítás a Klauzál6 Projekt Galériában.

November 25-én nyílik CSRXMURAKAMI kiállítás a Klauzál6 Projekt Galériában.

Cserbik Rita és Patrick Murakami „REDDESTRED” című tárlata egy innovatív, kísérletező, és a képzőművészetben új kapukat megnyitó kollaboráció, mind társadalmi vetületének szempontjából, mind pedig a képzőművészeten belül. Mindegyik alkotás parafrázis. A művészek a színek szimbolikáját felhasználva játszanak a harmonikus kompozíciók megalkotásával. 

Miért pont ezt a nevet adtad a kiállításnak -mi az üzenete?

A történet az instagrammal kezdődik, ahol megismertem Cserbik Ritát, egy szegedi festőművésznőt, aki rendkívül izgalmas vörös színeket tud létrehozni az olajfestékkel. Az egyik ilyen vörösre festett alkotása nagyon inspirált, megtetszett, a különlegesen erős, kifejező színében, textúrájában és még tavaly elhatároztuk, hogy a „legvörösebb vörös” színt fogjuk megalkotni a Laokoón-szobor csoport figuratív festményem köré.

A kiállításnak nincs különösebben dedikált üzenete. A kiindulópont a „vörös” szín volt, mint a vér, a tűz, az erő, a szenvedély, a teljesség, az áldozat és az élet szimbóluma. A jelen világesemények, a szomszédunkban folyó háború, azonban befolyásolják az idén kiállításra kerülő festmény eredeti jelentéstartalmát. 

A „REDDESTRED” című művészeti lenyomat képzőművészeti célja az, hogy a színek szimbolikáján és hatalmán keresztül bemutatásra kerüljön az, hogy egy kompozíció hogyan tud uralkodni a saját keretein belül és kívül, ezáltal reflexiókat kiváltva hogyan tud hatni a szemlélőre.

Fókuszban a piros szín: ezt egy erős kifejező színnek tartod?

A vörös szín számomra rendkívül intenzív szimbolikával él. A Laokoón és fiai szoborcsoport festményhez a hátteret egy kifejező, erőteljes vörös színben, textúráját karcolással, barázdák húzásával képzeltem el, mely a vért, a küzdelmet, a harcot jelképezi. Ehhez szándékosan a fröcskölés technikáját alkalmaztam, mely a cseppekben hulló „vért” szimbolizálja. Rita munkáiban az olajfestékkel való játék, a festék térbelli elhelyezése a vásznon masszívan megmutatkozik, jelen esetben, a küzdelmet ábrázolva, a képi valóság drámaiságát karcolással/karmolással növelte meg a felületképzés során. Egyébként a „legvörösebb vörös” szín megalkotását Anish Kapoor és Stuart Semple „szín-harca” inspirálta, mely egy harc a két művész között. Az egyikőjük megalkotta a világ legfeketébb feketéjét, másikuk pedig a világ legpinkebb pinkjét. Az ő csatájuk vetette fel bennünk, hogy mi meg létrehozzuk a „világ legvörösebb vörösét”. A folytatása a sztorinak még érdekesebb, de ennek mindenki járjon utána. 

Egyébként is szereted a piros színt?

Igen. Már egész kicsi korom óta rajongok a vörös színért, imádtam a Pókember filmet, ahol a szuperhősnek ugye piros volt a ruhája, másfelől édesanyám is nagyon szereti a piros színt, valahogy megragadta bennem, hogy mindig vörös rúzst és körömlakkot használt. Szeretem pl. ha egy nőnek vörös körömlakkja van.  A másik fontos dolog szintén a vörös színhez kapcsolódik; nagy hip-hop, rapzene fun vagyok. Los Angelesben van egy gang, a Bloods, melynek a színe a piros és ilyen színű bandana kendőt hordanak, s ez nagyon tetszik nekem. Számomra a vörös/piros szín nem magát a bandát jelképezi, hanem Los Angelest. Szeretem LA-t, és hip-hop zenét. 

Melyik a kiállítás vezető festménye, és miért azt választottad?

A tárlat nevét és egyben az alkotás címét viselő ikonikus festmény a „REDDESTRED” kitüntetett helyet kapott a kiállításon. Az óriási vásznon élesen szembetűnő élénk vörös szín hatása és szerepe kikerülhetetlen, a vörös – mint szín – szimbolikáján keresztül képviseli az elhullajtott vért, de az életet is. A festmény fókuszában lévő szoborcsoport kifejezi a küzdelmet, egyúttal a szenvedést is láttatja a néző számára.

Amikor Ritával megalkottuk ezt a festményt, még nem sejtettük, hogy 2022 februárban a szomszédban háború fog dúlni, mely számtalan ember életét követeli, vérét ontja majd.

Ezért döntöttünk úgy, hogy éppen ennek a „vörösben úszó”, szenvedést, küzdelmet ábrázoló festménynek a bevételét szeretnénk felajánlani humanitárius célra, így kifejezve együttérzésünk a háború elől menekülőknek, a háborút átélőknek, a gyászolóknak, illetve örök emléket állítva azoknak, akik életüket vesztették. Az ő emlékükre maradjon ez a festmény az idők végezetéig a „legvörösebb vörös”, melyen az olajfesték, ahogy beérik, vörösebbé festi majd a vásznat, így szimbolizálja az ő kiontott vérüket.

A „REDDESTRED” festményen túl van még egy festmény – a CAMO – melyet szeretnék kiemelni. A CAMO fő motívuma Leonardo da Vinci festményét, „Az utolsó vacsorát” ábrázolja, méreteiben ez a festmény rendkívül nagy. Körülötte a háttér terepmintás, melyet Andy Warhol szitanyomása inspirált. A színválasztásban szerepet játszott az ukrán emberek háborús helyzete, ezért az ukrán zászló kék-sárga színeire asszociál, kiegészítve egy harmadik színnel, amivel gyakorlatilag a „CAMO-hatást” lehetett elérni.

Mindkettő festmény hangsúlyos a tárlat szempontjából, hisz ugyanazt a kérdést feszegeti; „Mit jelent embernek lenni az embertelenségben?”

Egy új alkotótárssal dolgoztál – ki ő, mit lehet róla tudni?

Cserbik Rita szegedi képzőművész, számos egyéni kiállítás, kollaboráció van a háta mögött. Idén az Artistes de Ménilmontant által rendezett, „Portes Ouvertes” elnevezésű párizsi művészeti fesztiválon is bemutatkozhatott. Festőművészeit stílusában az absztrakt irányt képviseli, azon belül az amerikai absztrakt expresszionizmust. A festőművészeti lehetőségeket, eszközöket bátran alkalmazza. Munkáit fel lehet ismerni a dinamikus színpárosításról, az ecsetkezelésről, valamint a strukturált felületképzésről és a formavilágról. Vásznain semmi sem rendhagyó; színek, formák, technikai lehetőségek ütköznek. Ezért is volt számomra érdekes a közös munkánk.

Nagyon különböző személyiségek vagytok – voltak súrlódások köztetek? Hogy sikerült a munkát összehangolni?

Édesanyám emlegeti folyton, hogy egy művésszel egy házban élni kihívás és élvezet is egyben. Érdekes lehetett számára, amikor Rita eljött hozzánk és egyből két művésszel kellett együtt élnie, amíg elkészültek a festmények hátterei. Rita meglepő személyiség, a vele való közös munka szintén kihívás és feladat is volt egyben. Az azonos pontjaink, – mint például ő is szeret a színekkel játszani, gyakran használ élénk színpárokat, a közös kedvencünk Jean-Michel Basquiat festőművész –, pozitívan befolyásolták a közös munkát. Rita egy vibráló, nyüzsgő személyiség, én inkább visszafogottabb, a nagy társaságokat kerülő ember vagyok. Amíg Ritát a technikai lehetőségek, addig engem a figuratív megoldások, a filozófiai háttér nyűgöz le. Azt hiszem ebből sok minden kiderül, azzal kapcsolatban, hogy hogyan is egyezünk és miben is különbözünk. Mindezek ellenére kiegyensúlyozott, inspiratív volt az alkotás folyamat köztünk. Végeredményben valóban sok mindenben különbözünk, a célunk és hivatásunk ugyanakkor közös; ez pedig a művészet. Az alkotás kovácsolt össze bennünket barátként, majd partnerként a „REDDESTRED” tárlat megalkotására. 

Magyar Pont Kínában, Peking híres galériás negyedében a 798-ban, – ahol a Te festményed kiemelt helyen van. Milyen érzése?

Bizarr érzés, hogy a festményem által úgy vagyok, lehetek jelen Kínában, hogy én még soha nem voltam ott. Nagy megtiszteltetés számomra, hogy jelen lehetek a festményemmel a kínai közönség előtt, képviselve mindkét hazámat, Japánt és Magyarországot is. Másfelől az is megtiszteltetés számomra, hogy Erdész László szentendrei galériatulajdonos, aki több, mint negyven éve meghatározó szereplője a magyar műtárgypiacnak alkalmasnak találta a munkáim arra, hogy más festőművészek mellett én képviseljem Magyarországot a pekingi galéria negyedben.

Honnan jött az ihlet, hogy pont Grace Kelly-t vidd vászonra?

A jövőben szeretnék készíteni egy sorozatot ikonikus emberekről, világmárkákkal, melynek egyik darabja a már elkészült „Grace Patricia Kelly”, azaz Grace Kelly és a Hermés márka, a híres „Kelly bag” -gel (Kelly táskával). Grace Kelly családi vonatkozásban is helyet tölt be, mivel szoros rokoni szálak fűzték édesanyám üknagyanyjához, de ez egy másik story.

Ezúttal is jótékonykodsz – egészen pontosan melyik intézménynek szeretnél adakozni?

Fontos számomra a társadalmi elhivatottság. Megfogadtam, hogy a sikereiből, az anyagi javaimból a munkám által visszaforgatok azoknak, akiknek szükségük van rá. Ezért minden kiállításomon hagyománya, kiemelt szerepe lesz az adományozásnak. Ritával egyetértésben a kiállítás egyik fő célja, hogy értékesítsük a „REDDESTRED” című alkotást, melynek teljes bevételét az Igor Sikorsky Kijevi Műszaki Egyetem részére szeretnék felajánlani, hogy így járuljunk hozzá az egyetemen elszállásolt menekültek étkezéséhez, gyógyszeres szükségleteihez. 

Ajánlott cikk

Oszvald Marika mikulás jelmezben

Oszvald Marikának nem kell a szomszédba mennie, ha egy kis játékosságról van szó. A színésznő …

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás