Címlap

Az erős UV-sugárzás síeléskor is veszélyezteti a szemet

Az UV-sugárzás káros hatása egyértelműen összefüggésbe hozható a szürkehályog, a retinabetegségek és a szaruhártya-problémák kialakulásával. Télen, nagyobb magasságban, napsütésben, a hó fehér felszínéről rendkívüli módon visszaverődik az UV-sugárzás, így rövid idő alatt nagymértékű UV-hatás éri a szemet. Hosszútávú szemkárosodás nem egy vagy két síelés alkalmával, hanem lassan alakul ki, ezért nagyon fontos, hogy ne csak egy egyszerű napszemüveget hordjunk, hanem olyat, ami oldalról is védelmet nyújt – figyelmeztet dr. Nagy Zoltán Zsolt, a Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinikájának igazgatója.

Ingyenes Post Covid videótárral segíti a gyógyultak…

  •  visszatérését a sporthoz a Gyerünk, anyukám
  • Mától bárki elérheti a 4 hetes online programot

Tüdő műtöttek kórházi rehabilitációjával foglalkozó gyógytornász szakmai iránymutatásával alkotta meg 4 hetes ingyenes Post Covid videótárát a Gyerünk, anyukám csapata. Kádár-Papp Nóriék mától teszik elérhetővé azt a programot, amivel a koronavíruson átesett, már gyógyult érdeklődők biztonságosan és fokozatosan térhetnek vissza a betegség előtti rutinhoz.

“Egyre több vizsgálati eredmény igazolja, hogy a betegség akut és fertőzés utáni állapotában is érintett lehet a tüdő, szív- és érrendszer, éppen ezért fontos, hogy az ismert fertőzés után fokozatos legyen a sporthoz való visszatérés, akár enyhe, akár súlyos tünetekkel jelentkezett a megbetegedés” – hívja fel a figyelmet a program egyik szakértője, Jakus-Kruchió Éva gyógytornász, aki éveken át tüdő műtöttek kórházi rehabilitációjával foglalkozott. Megtanulta, hogy a tudatos légzés mennyire fontos a mindennapi életben és mennyi mindenre jelenthet megoldást.

“Az elmúlt hónapokban azt tapasztaltuk, hogy a velünk tornázó anyukák többségénél karanténtól karanténig tart az élet. Bennük és bennünk is egyszerre formálódott az igény, hogy aki leállni kényszerül, az utána a lehető legbiztonságosabban és fokozatosan térhessen vissza a betegség előtti rutinhoz. Ezért készítettük el a 4 hetes ingyenes Post Covid videótárat, amiben a légzés megismerése és tudatosítása, illetve az erőnlét és az állóképesség fejlesztése a célunk, szövődmények nélkül” – mondja Kádár-Papp Nóri, az ország első számú, kisgyerekes anyukákat megmozgató online edzőtermének megálmodója.

A 4 hetes ingyenes Post Covid videótár a https://www.gyerunkanyukam.hu/product/view/4-hetes-post-covid-videotar oldalon bárki számára elérhető. Az első két hétben heti 2, a második két hétben heti 3 vezetett torna a menetrend, melynek része légzőtorna, ízületi mobilizáció, könnyű Pilates és gerinctréning, önmasszázs-automobilizáció, valamint relaxáció az átfogó regenerációért.

A KPMG „Felelős Társadalomért Program” idei nyertesei

  • az Adománytaxi Alapítvány, a Bethesda Kórház Alapítvány és az InDaHouse Hungary Egyesület

A KPMG kihirdette az idei, immár 13. Felelős Társadalomért Programjának a nyerteseit. A tanácsadó cég ezúton is büszkén gratulál a nyertes Adománytaxi Alapítványnak, a Bethesda Kórház Alapítványnak és az InDaHouse Hungary Egyesületnek. A programban közhasznú szervezetek pályázhatnak pro bono szolgáltatásra, akiknek a munkáját emellett működésükre fordítható pénzügyi támogatással és laptop adománnyal is segíti a tanácsadó cég. A KPMG a program eddigi 13 éve alatt közel 200 munkatárs bevonásával mintegy 2100 munkaórában támogatta pro bono tanácsadási feladatokkal 35 civil szervezet munkáját. 

Az idei három győztes non-profit szervezet munkája ezúttal nem is lehetne eltérőbb, mégis közös bennük, hogy mindhárman elhivatottak, hosszú távon gondolkodnak, és hisznek benne, a segítség bárhonnan érkezhet. „A program célja éppen ebben rejik: az együttműködéssel igyekszünk megmutatni, hogyan tudunk hozzájárulni egy hosszú távon fenntartható és szolidárisabb társadalom formálásához, amelynek mindenki lehet résztvevője és alakítója is. A Felelős Társadalomért Program életre hívóiként tudjuk, hogy pénzügyi támogatásra szüksége van a civil szektornak, de meggyőződésünk, hogy magas szintű szakmai tanácsadással tudjuk biztosítani a valódi,  hosszan tartó segítséget számukra” – véli Michael Carlson, a KPMG partnere. 

Az Adománytaxi Alapítvány informatikai tanácsadásban részesül, amely az adományok adminisztrációjának gyorsításában és az adománykörutak hatékonyabb megszervezésében segíti őket. Az Adománytaxi 2015-ben indult: a fővárosban felhalmozódó adományokat hátrányos helyzetű településeken élőkhöz szerették volna eljuttatni, minél hatékonyabban. Azóta 80 településre érkeztek adományokkal, és több mint 2000 budapesti háztartásból szállítottak el közvetlenül felajánlásokat. 

A Bethesda Kórház Alapítvány a Bethesda Gyermekkórház gyógyítási körülményeit fejleszti és támogatja. A gyógyításon túl számos olyan programjuk is segítséget ad, mint a minilovas terápia vagy a súlyos epilepsziás gyermekek táboroztatása. Emellett azon is dolgoznak, hogy a gyermekkórház úttörővé váljon fenntartható egészségügyi intézményként. A pro bono fenntarthatósági tanácsadás ezt a munkát fogja segíteni. 

Az InDaHouse Hungary Egyesület dolgozói és több mint 200 önkéntese döntően Budapesten él. Innen utaznak rendszeresen a fővárostól mintegy 200 km-re fekvő  borsodi Encs kistérségben élő hátrányos helyzetű gyerekekhez, hogy oktatási és fejlesztő foglalkozásokat tartsanak nekik. A 2014-es indulás óta egy gyerekfoglalkozásból kiterjedt program, a 20 gyerekből 200, és egy településből négy lett. Az egyesület az oktatásban látja a társadalmi fenntarthatóság egyik kulcsát. A számukra biztosított pro bono vezetési tanácsadás ennek az egyedülálló oktatási programnak a hatékonyságához szeretne hozzájárulni.

A KPMG Felelős Társadalomért Programja idén is folytatódik, a friss pályázati kiírás ősszel lesz elérhető. A programról bővebben:  KPMG Felelős Társadalomért Program – KPMG Magyarország (home.kpmg)

KPMG: Our Impact Plan

A KPMG Felelős Társadalomért Programja igazodik az Our Impact Plan célkitűzésekhez. Ez a KPMG-kezdeményezés összefogja a környezeti, társadalmi és az etikus vállalatirányítási  szempontok mentén tett vállalásainkat. Célunk, hogy közösen tegyünk egy szebb jövőért, és nyomon követhetőek legyenek az elért eredményeink. 

Székely Tamás, a Kaspersky új magyarországi igazgatója

Székely Tamás több mint 20 év IT-szektoban szerzett hazai és nemzetközi tapasztalatot követően csatlakozik a Kasperskyhez, mint a kiberbiztonsági vállalat új magyarországi igazgatója.

Új pozíciójában legfőbb feladatai közé tartozik a vállalati stratégiák végrehajtása, az üzleti fejlesztések felügyelete, a Kaspersky helyi disztribútor- és partnerhálózatának irányítása, valamint az erős ügyfélkapcsolatok kiépítésének biztosítása az egész országban.

Az új magyarországi igazgató az IT-szektorban mind értékesítési, mind üzleti területen jelentős tapasztalatokat szerzett, beleértve a legnagyobb internacionális szoftvercégek nemzetközi és magyarországi üzletvitelét és működtetését. Célorientált vezetőként nyomás alatt is jól boldogul, és bizonyítottan eredményes a folyamatos növekedés biztosításában és a piaci részesedés növelésében.

„Izgatottan várom, hogy részt vehessek a Kaspersky magyarországi jövőjének alakításában. A Kaspersky iparágvezető technológián alapuló portfóliója megoldást nyújt a folyamatosan növekvő fenyegetésekkel szemben, mind az egyéni felhasználók, mind a vállalkozások számára.” – mondta az újonnan kinevezett igazgató.

Székely Tamás Budapesten dolgozik majd, és közvetlenül Miroslav Koren, Kelet-Európáért felelős igazgatónak fog jelenteni.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy üdvözölhetjük Tamást a vállalatnál. Tapasztalatainak és kapcsolatainak köszönhetően biztosak vagyunk benne, hogy segíteni fogja növekedésünket, az erősebb és sikeresebb ügyfél- és partnerkapcsolatok kiépítését, és hozzájárul magyarországi terjeszkedésünkhöz. Tudjuk, hogy Tamás a Kaspersky értékeit képviselve segíti majd erőfeszítéseinket, hogy megvédjük azt, ami a legfontosabb a vállalkozások és a fogyasztók számára” – nyilatkozta Miroslav Koren, a Kaspersky Kelet-Európáért felelős igazgatója.

Green Brands díjat vehetett át a HELL ENERGY

  • A 2021-es CSR Hungary Díj után újabb elismerésben részesült fenntarthatósági törekvéseiért a magyar gyártó

A HELL ENERGY-nél a fenntarthatóság nemcsak elméleti szinten része a vállalati filozófiának, hanem stratégia épül rá, és az valódi tettekben mutatkozik meg. A cégcsoport hosszú távú fenntartható fejlődési programjának köszönhetően folyamatosan növelte portfóliójában az aludobozos termékek arányát, így tavaly már termékeinek 95 százaléka alumíniumdobozban került forgalomba, melyek világszinten is kimagasló újrahasznosított tartalommal és alacsony karbonlábnyommal rendelkeznek.

Korunk egyik legnagyobb fenntarthatósági kihívása a csomagolások újrahasznosítása és visszaforgatása a gazdaságba. A HELL ENERGY immáron 6 éve tette le a voksát az alumíniumdoboz mellett, hiszen az 100 százalékban és végtelenszer újrahasznosítható, ráadásul gyorsan és gazdaságosan. A valós újrahasznosítását tekintve már most 10 évvel előrébb jár, mint más italcsomagolások. A visszagyűjtött és újra felhasznált alumínium azt jelenti, az adott csomagolás legalább egyszer már biztosan volt fogyasztói termék, így a felhasznált alumínium visszakerül az anyagáramba, és ez az innováció alapvető szerepet játszik a körforgásos gazdaság létrehozásában. 

A HELL portfóliójában az energiaitalok és jegeskávék mellett helyet kapnak a XIXO jegesteái és szénsavas italai, illetve a cég SWISS vitaminitalai is. A tavalyi év folyamán, a 100 százalékban magyar vállalat tovább bővítette termékkínálatát, egy új márkával, a Floewaterrel lépett be a vízpiacra, prémium minőségű vizet kínálva az éttermek, szállodák, fitness termek, valamint munkahelyek és egyetemek számára – ráadásul mindezt csomagolásmentesen. A cég azt is vállalta, hogy 2025-ig 1 százalék alá csökkenti a PET palackok használatát, és ígéretét szem előtt tartva, újabb lépésként, 2021 februárjában leállította a műanyag palackos szénsavas italok gyártását. Termékeik a környezettudatos gondolkodás jegyében készülnek, hiszen fenntarthatósági stratégiájának legújabb mérföldköveként a tavalyi évtől kizárólag megújuló energiaforrásból fedezi a saját gyártási tevékenységéhez szükséges energiaigényt szikszói gyárában.

A HELL kevesebb mint 4 év alatt vált piacvezető energiaital gyártóvá Magyarországon, és mára már több mint 50 országból álló – világviszonylatban is – komoly exportpiaccal rendelkezik. Forgalmuk jelentős része az exportból származik, ugyanakkor a bevételeiket fenntartható módon itthon, Magyarországon fektetik be, amellyel folyamatosan újabb munkahelyeket teremtenek.

A díjat, amelyet most elnyert a magyar vállalat, a GREEN BRANDS független, nemzetközi minősítő szervezet ítélte oda. A GREEN BRANDS, együttműködésben a környezet- és klímavédelem, a fenntarthatóság és a piackutatás területén tevékenykedő, szintén független és elismert nemzetközi intézményekkel ökológiailag fenntartható márkákat és vállalatokat minősít, akik ezáltal lehetőséget kapnak a GREEN BRANDS-védjegy megszerzésére. A HELL cégcsoport többek között zöld stratégiáinak és fenntarthatósági törekvéseinek köszönhetően nyerte el a GREEN BRANDS díjat.

A német autópályákon a magyar IT biztonságban hisznek

Magyar bizalmi szolgáltatóval szerződött a német autópályákat üzemeltető szervezet az intelligens járműkommunikáció biztonságát nyújtó ún. V2X-PKI rendszer fejlesztésére.

Magyar cég, a Microsec fejlesztése teszi még biztonságosabbá a német autópályákon az intelligens rendszerekkel felszerelt gépjárművek és az érintett eszközök közötti kommunikációt. Az e-hitelesítésre és digitális biztonsági megoldások fejlesztésére szakosodott Microsec 4 éves megbízást kapott a német autópályákat felügyelő és üzemeltető Die Autobahn vállalattól az ún. V2X-PKI technológia biztosítására.

Az önvezető autók és a gépi intelligenciára épülő forgalomirányítás ma már egyáltalán nem utópia. A technológia még csak most bontogatja szárnyait, de belátható időn belül általánossá válhat, hogy a járművek részben vagy teljesen automatikus irányítással közlekedjenek a közutakon is.

Ma 500 ezer autó, hamarosan több millió egymással kommunikáló jármű

Már ma is számos – a statisztikák szerint több mint fél millió – olyan autó közlekedik Európa útjain, amely képes az intelligens kommunikációra a környezetével. Ezt a kommunikációt nevezik összefoglalóan V2X – vehicle to everything – kommunikációnak. Mindez lehetővé teszi a biztonságosabb közlekedést, és egyben azt is, hogy az autók kommunikáljanak és együttműködjenek egymással, valamint az autópálya, közútrendszer intelligens infrastruktúrájával is optimalizálva. A jövőben ez akkor működhet megfelelően, ha a járművek és az autóutak közlekedését szabályozó helyi és globális eszközök képesek egymással valós időben és folyamatosan, biztonságosan kommunikálni. Könnyen belátható, hogy ebben a folyamatban az adatok védelme kulcskérdés. Vagyis az, hogy az autók rendszerei által küldött és fogadott üzenetek tökéletes biztonságban legyenek a hackerektől, ne lehessen azokat meghamisítani, megmásítani.

„2025-re a V2X, vagyis más járművekkel és útinformációs rendszerekkel intelligensen kommunikálni képes autók a mindennapjaink részévé fognak válni. A 2025-ös “modellévtől” kezdve az összes ötcsillagos törésteszttel rendelkező autónak V2X képesnek kell lennie. Az egyre okosodó autók, pedig olyan radikális módon változtathatják meg a mostani közlekedésről alkotott képet, mint ahogyan az antibiotikumok megjelenése megreformálta az egészségügyet. Ezek a rendszerek képesek segíteni a balesetek elkerülését, segíthetnek enyhíteni a nagyvárosokat sújtó közlekedési problémákat is. Azaz a tét nem csekély: kevesebb baleset, kevesebb dugó, alacsonyabb környezetszennyezés és nagyobb biztonság. Azonban mindez, csak akkor működhet jól, ha a rendszeradatok is tökéletes biztonságban vannak.” – mondta el Kraudy Roland, V2X PKI szakértő, a Microsec V2X PKI termékcsapat vezetője. „A Microsec 24 éve foglalkozik digitális adatbiztonsággal, elektronikus adatok hitelességét és megmásíthatatlanságot biztosító ún. PKI technológiára épülő informatikai szolgáltatások fejlesztésével. Ennek egy új, de hatalmas lehetőségek előtt álló ága a gépjárművek közötti ún. V2X kommunikáció biztonságát és az ott közvetített adatok megmásíthatatlanságát garantáló V2X-PKI megoldás.” – emelte ki Szabóné Endrődi Csilla, PKI szakértő, a Microsec zrt. V2X PKI területért felelős igazgatósági tagja. „A PKI technológia segítségével, olyan digitális pecsét helyezhető el az üzeneteken, amelyet a mai technológiai adottságok mentén nem lehet feltörni. Ha feladó és a fogadó közötti „úton” valaki mégis megmásítaná az üzenetet, akkor ez a pecsét lekerül az adatcsomagról, amit a rendszerek azonnal jeleznek és közbeavatkoznak.”

Az adatvezérelt, biztonságos közlekedés emberéleteket menthet: akár 80 %-kal kevesebb baleset

Szakemberek becslései szerint az egymással és a környezetükkel kommunikálni képes járművek, azaz a V2X technológia, akár 80%-kal is csökkentheti a közlekedési balesetek számát, hiszen a mesterséges intelligenciát és kifinomult szenzorokat használó járművek és IT rendszerek közbeléphetnek és segíthetnek egy-egy baleseti szituáció előtt vagy annak során. Ilyenkor, akár a másodpercek törtrésze alatt is történhet olyan beavatkozás, amellyel elkerülhető vagy enyhíthető lesz a kár. „Itt nem lehet hibázni, az adatkommunikáció biztonsága emberéletekről szól. Az, hogy az évtizedes PKI területen szerzett szaktudásunkat ezen a területen is kamatoztatni tudjuk, rendkívüli felelősség, de egyben hatalmas motiváció is számunkra. A Microsec 1984-es alapítása óta mindig is a magas szakmai színvonalra és megbízhatóságra törekedett, amelyet az is fémjelez, hogy a mai napig is tisztán magyar tulajdonban levő vállalat egyike az Európa szinten is elismert, minősített bizalmi szolgáltatásokat nyújtó cégeknek.  Az, hogy mára a világ egyik legfejlettebb autópálya és autós infrastruktúráját üzemeltető országa, Németország választott minket partnerül és bízta ránk állampolgárainak testi épségét is szavatoló rendszerének biztonságát, hatalmas siker számunkra, hiszen magyar cégként sikerült elnyernünk a világ egyik legfejlettebb országában, rendkívül magas minőségi és biztonsági követelmények mellett ezt a megbízását.” – foglalta össze Szabóné Endrődi Csilla.

Egymást figyelmeztetik az autók, ha csúszós az út: ezt is tudja a V2X

Ma még lehet, nehéz elképzelni, hogy a V2X technológia milyen sok hétköznapi helyzetben a segítségünkre lehet. Az a legnagyszerűbb talán a megoldásban, hogy láthatóvá teszi a láthatatlant – segítségével láthatjuk azt is, amit csak mások látnak, és tudhatjuk azt is, amit mások tudnak. Például egy kamion előzése közben jellemzően nem látjuk, hogy a kamion előtt halad-e másik jármű vagy sem, ami így egy kockázatos manőver lehet. Viszont, ha egy másik jármű közli velünk az információt, lehet, hogy máris megelőztünk egy elkerülhető balesetet. Hasonlóan, most azt sem láthatjuk, ha egy kamion előtt valaki vészfékez, de ha erről azonnal információt kapunk, elkerülhetők lesznek a ráfutásos balesetek is. Más autók tudnak nekünk jelezni akkor is, ha valahol csúszik az út, vagy váratlan akadály – például egy útra dőlt fa vagy sziklaomlás – veszélyezteti a közlekedést. A megkülönböztető jelzéssel közeledő jármű is tud üzenetet küldeni mindenkinek, így mindenki hamarabb félre tud húzódni. Sőt, akár annak is megvan a lehetősége, hogy a jelzőlámpákat időben zöldre állítsa a saját közlekedési vonalán, például egy mentőautó, így nem kell kockázatot vállalva a piroson áthajtania.

A V2X segítségével a dugók kialakulása is megelőzhető vagy csökkenthető, hiszen a valós idejű információk alapján sokkal könnyebb megtalálni (és szükség esetén újratervezni) a lehető legjobb útvonalat. Az aktuális forgalmi adatok alapján a járművek optimalizálni tudják a sebességüket, hogy kihasználják a zöldhullámot, ezzel pedig nem csak gyorsabban érnek célba, hanem a káros anyag kibocsájtás is csökken. Tehát amellett, hogy a V2X drasztikusan csökkentheti a balesetek számát, kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a közlekedést, és még a környezetünkre gyakorolt hatása is kedvező.

Lassuló növekedés, de kitartó optimizmus az albérletpiacon

  • Közeli metró, külön szobák és nagy konyha: tippek a tökéletes lakáskiadáshoz

Továbbra is optimizmus uralkodik a budapesti albérletpiacon: a decemberi árakhoz képest minimális mértékben ugyan, de emelkedtek a bérleti díjak. Így januárban átlagosan 159 ezer forintot kértek egy kiadó lakásért a fővárosban, immár sorozatban harmadszor 12 havi rekordot felállítva. A kínálati árak emelkedésével ugyanakkor a kereslet egyre kevésbé tud lépést tartani, és ez a tendencia tovább erősíti a versenyt a bérbeadók között – mutat rá legfrissebb albérletpiaci elemzésében a Rentingo.com. Az erősödő versenyben döntő lehet, hogy a kiszemelt ingatlan jó terméknek számít-e a bérlakáspiacon, ezért annak, aki befektetési céllal vásárol lakást, érdemes az albérletkereső platform adatai alapján összeállított szempontokra különösen figyelnie.

Az újabb koronavírus-hullám ellenére lassuló ütemben ugyan, de év elején is folytatódott a budapesti albérletárak növekedése. Januárban átlagosan majdnem 159 ezer forintot kértek Budapesten egy kiadó lakásért, ami 12 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi kínálati díjat – derül ki a Rentingo.com legfrissebb fővárosi albérletpiaci elemzéséből. Ez beleillik abba a trendbe, amelyet egész éves prognózisában vázolt a közösségi albérletkereső platform, és amely szerint a budapesti bérleti díjak az év második felére érhetik el a 2020-ban indult áresés előtti szintet.

Az adatok alapján ugyanakkor a bérlők fizetőképessége nem tud lépést tartani a növekvő árakkal, így fokozatosan nyílik az olló a kereslet és kínálat között. Ez a tendencia felerősíti a bérbeadói versenyt, és így még fontosabbá válnak az ingatlanok tulajdonságai, valamint a hirdetések hatékonysága. A befektetési céllal lakást vásárlóknak ez különösen fontos információ, hiszen esetükben a megtérülés kiemelt szempont. Érdemes ilyenkor nem összekeverni a saját preferenciákat az albérletre kínált lakás általános előnyeivel: nem biztos ugyanis, hogy az a lakás, ami tetszik nekünk, gyorsan és jó áron kiadható lesz majd a piacon. A Rentingo.com öt pontban foglalta össze, hogy melyek ma Budapesten egy gyorsan és jó áron kiadható lakás legfontosabb tulajdonságai.

  • Legfontosabb a lokáció

A legtöbb bérlő gyorsan szeretne eljutni a munkahelyére vagy egyetemre, ez a közösségi közlekedést használók számára maximum két átszállást jelent. Ezért akkor van jó helyen a kiadásra szánt lakás, ha onnan gyalogosan, maximum 5-10 perces sétával elérhető a metró, de minimum valamelyik nagy villamosvonal. Leszűkíti a potenciális bérlők táborát, ha a metróhoz kizárólag átszállással lehet eljutni – állítja a Rentingo.com

  • A külön nyíló szobák a nyerők

A kiadás során fontos, hogy minél több érdeklődő közül lehessen kiválasztani a bérlőt. Érdemes ezért kerülni az egybenyíló szobákat és az amerikai konyhás nappalit, mert ezek az albérletpiacon egy helyiségnek számítanak, így a potenciális keresletet egyedülállókra és párokra szűkítik, vagyis például lakótársak már nem fogják tudni kivenni az ingatlant.

  • A nagyobb konyha is növeli a kiadás esélyét

Ha a bérbeadó szeretné elérni a megfelelő bérletidíj-hozamot, a konyha nagyságára is gondolnia kell – hívja fel a figyelmet a Rentingo.com. Az a lakás ugyanis jóval előbb talál bérlőre vagy bérlőkre, ahol a konyha egyben étkezőként és közös helyiségként is funkcionál, mert így minden szobát lakócéllal vagy hálószobaként lehet használni.

  • A home office időszakban felértékelődött az erkély

Elsősorban a dohányzók miatt már a pandémia előtt is jóval többen keresték az erkélyes lakásokat. Itt ugyanis a bérlő anélkül füstölhet, hogy az hatással lenne a lakás állagára. A széles körben terjedő home office miatt tovább nőtt az ilyen lakások népszerűsége, ami azzal is magyarázható, hogy immár a nem dohányzóknak is fontos lett az olyan plusz élettér, ahol szabad levegőn lehetnek.

  • Sokan keresik a bringabarát albérleteket

Szintén az elnyúló járványhelyzet miatt nőtt meg az igény a bringabarát albérletek iránt, különösen tavaly nyár óta – állítja a Rentingo.com. Ha a bérbeadó annak figyelembevételével vásárol befektetési célra ingatlant, hogy a lakáshoz tartozzon kerékpár tárolására alkalmas helyiség, például erkély, zárható folyosó vagy társasházi tároló, több érdeklődőben bízhat, és jóval könnyebben találja meg azt a bérlőt, aki hajlandó megfizetni a megszabott bérleti díjat. A közösségi albérletkereső platform emellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a kiadást megnehezíti, ha a lakás földszinti, vagy például a harmadik emeleten van, de nincs a házban lift.

www.rentingo.com

www.alberletkalkulator.hu

Egyre messzebbről kell pótolni a hiányzó munkaerőt a toborzó cégeknek 

  • A képzett szakemberek mellett már a betanított munkásokból sincs elég a hazai piacon

Óriási kihívást tartogat az idei év a nagyfoglalkoztatók számára. A munkaerőhiány ugyanis már nemcsak a képzett szakemberek szintjén tetten érhető, hanem kezd olyan méreteket ölteni, ami az ország versenyképességét is kedvezőtlenül érinti. A problémát kezelve már számos vállalat nyitott a külföldi munkaerő behozatalára, amiben tapasztalt HR szolgáltató cégek segítik őket. A feladat azonban egyre nehezebb: „Míg korábban 600-800 kilométeres körzetben már lehetett találni megfelelő jelentkezőket, most el kell menni akár 1800-2000 kilométerre vagy még távolabbra is, hogy nagyszámú minőségi munkaerőt tudjunk megszólítani.” – magyarázza a munkaerő-kölcsönző vállalkozások kihívásait Mihályi Magdolna, a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője.

Egyre messzebbre kell menniük a toborzóknak

A világgazdaság újbóli élénkülésével a termelő cégek kapacitása is nagy lendületet kapott, így a legtöbb iparág területén ismét a munkavállalók kerültek jobb alkupozícióba. A megfelelő mennyiségű és minőségű humán-erőforrás bevonása a nagy foglalkoztatók egyik legnagyobb problémájává vált, ez a trend a szakértők szerint csak erősödni fog a közeljövőben. Ez a magyar piacon sincs másként: a kapacitásbővítés és az új gyárak megjelenése magával hozta és felerősítette azt az igényt, hogy külföldi kollégákat is nagyszámban alkalmazzanak a vállalatok.

A verseny növekedésével a toborzóknak is egyre messzebb kell menniük ahhoz, hogy alkalmas munkaerőt találjanak, az új piacok feltérképezése pedig jóval nagyobb időbeni és anyagi ráfordítást igényel, mint korábban. „Nemrég 600-800 kilométeres körzetben már lehetett találni megfelelő jelentkezőket, most el kell menni akár 1800-2000 kilométerre, sőt még távolabbra is, hogy nagyszámú minőségi munkaerőt tudjunk megszólítani. Ez pedig óriási terhet ró a munkaerő-kölcsönző cégekre” – magyarázza a HR szolgáltatók új kihívásait Mihályi Magdolna.

Fogytán a türelem a munkavállalói oldalon

A hazai munkaerőhiányban rendkívül kiélezett verseny alakult ki a vállalatok között, ez pedig a HR szolgáltatói szinten is tapasztalható. Ebben a helyzetben egy vállalat sem engedheti meg magának, hogy várakoztassa a munkavállalót, vagy figyelmen kívül hagyja annak elvárásait. „Ma már az álláskeresőknek sokkal nagyobb a mozgásterük, hisz tudják, hogy jelen gazdasági helyzetben megtehetik, hogy válogatnak. A cégeknek pedig muszáj rugalmasnak lenniük, hogy alkalmazkodni tudjanak a munkavállalók új elvárásaihoz.” – vélekedik a kialakult helyzetről Mihályi Magdolna.

A vállalatoknak elsősorban HR oldalon kell változtatniuk, hogy hatékonyabbá tegyék a munkaerő pótlását. Ebben elsősorban az segítheti a cégeket, ha a kiválasztásban döntéshozatali joggal ruházzák fel az abban résztvevő csapatukat, amivel jelentősen csökkenhet a felvételi eljárások ideje. Az időfaktor azért égető kérdés, mert a munkavállalók a legtöbb esetben nem várnak, oda mennek, ahol hamarabb kezdhetnek. Emellett ajánlott, hogy a vállalatok heti több napot is fenntartsanak az új munkatársak beléptetésére, hisz sokszor a cégek már 3-4 nap várakoztatás miatt is eleshetnek az egyébként megfelelő munkaerőtől.

Lehetővé kell tenni, hogy a jelölt előre láthassa a munkakörnyezetét

Habár a fizikai dolgozók döntését jórészt az adott pozícióval járó kereset határozza meg, a munkavállalók szempontjai a korábbinál már jóval kiterjedtebbek. Az állásinterjún, vagy a felvételi eljárás során tapasztalt első benyomás rendkívül fontossá válik, és fontos szempont lett az is, hogy az állásra jelentkező láthassa a telephelyet, vagy gyárat, ahol dolgozni fog és találkozhasson az ott lévő emberekkel. Erre a gyakorlatra eddig a legtöbb cégnek nem volt kapacitása, a gyárak látogatását pedig a biztonsági kockázat és a járványhelyzet is megnehezíti. Ettől függetlenül a jövőben a vállalatoknak erre is megoldást kell találniuk, legalább egy videó formájában meg kell mutatni a jelöltnek, hogy hol fogja tölteni a mindennapjait. „A vállalatok részéről nagyon fontos, hogy a munkavállalónak ne csak a szakmai képességeit, hanem személyes habitusát, elvárásait is ismerjék. Minden kolléga nagy érték, így vigyázni kell rájuk és meg kell becsülni őket.” – hangsúlyozza Mihályi Magdolna.

Egy ideális HR szolgáltató a legtöbb terhet leveszi a munkáltató válláról 

A jelenlegi gazdasági környezetben egy ideális HR szolgáltató partner amellett, hogy feltérképezi és megszerzi a minőségi munkaerőt a cégek számára, információval, javaslatokkal szolgál a bérfejlesztés területén és adott esetben támogatja a különböző nemzetiségű munkatársak integrációját a vállalatba. „Szívesen alkalmazzuk azt a megoldást, hogy a már régóta nálunk dolgozó munkavállalóink közül felkérünk valakit, hogy fogadja az új belépőket és mondja el nekik, hogyan kezdett, mire kell figyelni, mi az, ami nehézséget okoz, és ezeken hogyan lendüljenek át. Nagyon fontos egy ilyen tapasztalt munkatárs bevonása, mert ő hitelesen tudja átadni az adott cég kultúráját, és segít abban, hogy könnyebben beilleszkedjenek a dolgozók az új környezetbe.” – osztotta meg az egyik leginkább bevált gyakorlatukat Mihály Magdolna.

Egy munkaerő-kölcsönző cég szolgáltatásai pedig még itt sem érnek véget, hisz a toborzó cégek sok esetben közreműködnek a kezdőnapok és munkavédelmi oktatások vagy egyéb eligazítások lebonyolításában is, és ha szükséges idegennyelvű koordinátorral, és tolmáccsal is segítik a vállalatokat. „Megegyezés kérdése, de egyre több cég veszi igénybe a mi tapasztalatunkat, főleg, ha már több éve dolgozunk együtt. Igyekszünk a felvételi eljárás végéig a munkavállaló mellett maradni és csak akkor engedjük el a kezüket, amikor a kapuhoz érnek és munkába állnak.”- zárta Mihályi Magdolna a Jobtain HR szolgáltató Kft. ügyvezetője.

Itt a történelmi alkalom a hitelcserére – milliók spórolhatók

Miután a bankok tavaly év végén nem tudták kamatemeléseikkel pontosan követni a jegybank kamatlépéseit, az év végére historikus mélypontra, bőven 1 százalék alá süllyedt a lakáshitelek referenciakamathoz viszonyított kamatfelára. A felzárkózás ugyan az elmúlt hetekben elindult, de még most is olyan alacsony szinten állunk, hogy akár egy öt évvel ezelőtt felvett hitel esetében is milliókat spórolhatunk, ha az akkori magasabb kamatfelár mellett felvett hitelünket most – akár végig fix törlesztést biztosító – új hitelre cseréljük.

Negatív lett a kamatfelár

Miután tavaly novemberben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) lépést váltott, a bankok árazása a hetente bekövetkező emeléseket nem tudta lekövetni. Ennek köszönhetően a banki hitelkamatok kamatfelára historikus mélypontra süllyedt. A money.hu számításai szerint egy 10 éves kamatperiódussal bíró lakáshitelnél a jegybanki referenciakamat (a hitellel megfelelő hosszúságú BIRS) és az MNB folyósítási adatokból számított átlagkamata közötti különbség egy 10 éves kamatperiódussal bíró hitel esetében a 2019 decemberi 2,67 százalékról tavaly szeptemberre 0,2 százalékra csökkent. A hetente emelkedő irányadó kamattal a referenciakamat emelkedett, ám a banki kamatdöntések lassabbak voltak, így a decemberben folyósított hitelek 4,33 százalékos átlag kamata 17 bázisponttal már alulmúlta a december végi 4,5 százalékos, 10 éves birs értékét – negatív lett tehet a kamatfelár. Az öt éves kamatperidusú hiteleknél a 2019 decemberi 2,89 százalék helyett már csak 0,64 százalékpontos kamatfelárat mutat decemberre a money.hu számítása.

Nem maradhat ilyen alacsony

Az MNB hitelezési jelentésében szereplő nemzetközi összehasonlításban a magyar átlag kamatszint 2013-tól 2020-ig 1-3 százalékkal felülmúlta régiós országok átlagát, ám már 2021 első felében az 1,5 százalékos régiós átlagszintre csökkent. Ahhoz, hogy bankrendszer stabilan tudjon működni, a lakáshitelek esetében a költségeket, az ügyfélkockázatot és persze a profitot egyaránt fedező 1,5-2 százalékos kamatfelár mindenképp indokolt – az MNB a fenntartható bankrendszer kritériumairól közölt 10 éves előrevetítést tartalmazó 2014-es tanulmányában még 3-4 százalékos felárat tartott szükségesnek. A jelenlegi, bőven 1 százalék alatti felárak azt vetítik előre, hogy a következő hetekben nem csak a további jegybanki kamatemelések lekövetése, hanem a felár szélesítése is napirendre kerül a bankoknál.

Elindult a felzárkózás

money.hu számításai szerint ez a folyamat január-februárban már elindult. A hitel összehasonlító portál kamatciklusonként 30-30 ajánlatból képzett átlagkamata szerint a 10 éves kamatperiódusra kínált hitelek átlagkamata 5,4 százalék fölé kúszott február 8-ára. A drágulás itt volt a legkomolyabb, de ezt a korábbiakban jelzett negatív referenciakamat egyértelműen indokolttá teszi. A fenti, komoly emelés ellenére a felár itt még mindig 80 bázispont alatt marad, tehát ebben a szegmensben még további kamatemelésre lehet számtani. money.hu várakozásai szerint csak a kamatfelárak emelése miatt az 5,10, 20 éves kamatciklusra kínált hitelekben a következő hónapokban minimum 0,7-0,8 százalékos kamatemelkedés várható. Ehhez jön még hozz az alapkamat további emelése miatti kamatemelkedés.

A fentiek miatt, akinek lehetősége van arra hogy előre hozza a hitelfelvételét, annak mindenképp érdemes élni ezzel. Emellett a money.hu szakértői arra hívják fel a figyelmet, hogy a jelenlegi történelmi mélységben lévő kamatfelár mellett a korábbi, a jelenleginél sokkal magasabb kamatfelár mellett felvett hitelek kiváltása is hasznos lehet. Kiváltképp igaz ez a jelenleg a kamatstopban lévő változó kamatozású hitelekre.

Nincs jobb alkalom a hitelcserére – milliók spórolhatók

A régebben felvett hitelekben jóval magasabb kamatfelárak szerepeltek a szerződésekben, mint a jelenlegi 0,7-0,8 százalékos szintek. Az MNB adatai szerint 2017 harmadik negyedévében átlagosan 3,32 százalékos felár mellett folyósítottak lakáshitelt a bankok, 2013-ban pedig ez az érték 4,2 százalék volt.

Mindez azt jelenti, hogy egy szeptemberben forduló, 2017-ben 15 évre felvett, még 10 millió forintos tartozással bíró 5 éves kamatperiódussal bíró hitel új kamata (mai referenciakamattal számolva) 8,68 százalék lesz, a törlesztőrészlet 125 ezer forintot tesz majd ki. Ha ezt a hitelt a money.hu által számolt 5,48 százalékos átlagkamaton sikerülne most 10 éves – ebben az esetben végig fix – kamatperiódusú hitelre cserélni, akkor a havi törlesztőrészlet 13 százalékkal kisebb lenne, 109 ezer forint alatt maradna. A teljes visszafizetendő összeg pedig 2,1 millió forinttal, 12,9 millió forintra csökkenne.

https://tudastar.money.hu/hir/20220209/itt-a-tortenelmi-alkalom-a-hitelcserere-milliok-sporolhatok/

Kelet-Közép-Európa turizmusa dinamikus élénkülésre számíthat

A vártnál kisebb hatást gyakorolt a koronavírus-járvány az utazási preferenciák változására és a szálláshelyek keresletére – derült ki a Szallas Group és a Nielsen IQ friss kutatásából. A felmérés szerint a belföldi utazások eredményei minden eddigit túlszárnyaltak Magyarországon, Csehországban, Romániában, Lengyelországban és Horvátországban is. A következő 3-4 évben felerősödnek a kelet-közép-európai régiós nemzetközi utazások.

Belföldi turisztikai rekordok születtek tavaly a kelet-közép-európai régióban, ráadásul a folytatás is biztató: a kiszabadulási vágytól vezérelve a magyarok, a lengyelek és a csehek kétharmada, míg a románok csaknem háromnegyede jelezte, hogy a következő években legalább annyit vagy többet utazna, mint a járvány előtti időszakban. „A kutatási adatok arra is rávilágítottak, hogy a kelet-közép-európai régiós nemzetközi utazások a következő 3-4 évben még inkább felerősödnek – magyarázta Szigetvári József, a Szallas Group vezérigazgatója. – Ennek legfőbb oka, hogy a távolabbi desztinációk irányába még hosszú ideig nem szándékoznak vagy nem tudnak tömegesen utazni a turisták.” A Csehországból érkező utazók 64 százaléka tervezi, hogy 2022-ben legalább egy másik kelet-közép-európai országba utazik. Csaknem minden második román, magyar és lengyel vendég is megerősítette ezt a trendet. Amint Szigetvári József hozzátette, éppen ezért bővítik a regionális szálláskínálatukat és a kapcsolódó turisztikai látnivalók körét. Ahogy azt a Szallas Group és a Nielsen IQ piackutatása megerősítette, Horvátország a nyári vakációzók mágnesének tekinthető, ahová szinte mindenki szívesen utazna. Csehország és Magyarország a tavaszi és őszi szezonban népszerűbb a városlátogatások és a gyógyturizmus terén, míg Lengyelország és Románia izgalmas kalandokat kínál a tél szerelmeseinek.

Azonos elvárások, eltérő preferenciák

A kutatás alapján tízből kilenc válaszadó szerint a pandémia miatt megváltozott utazói elvárások – mint az ingyenes és rugalmas lemondási feltételek, kiegészítő higiéniai szolgáltatások iránti igény – még évekig velünk maradnak. Csak a lengyelek bizonyultak kissé szkeptikusnak azt illetően, hogy a szállásadókra „kényszerített” rugalmas kondíciók, elsősorban az ingyenes lemondási politika, vajon mennyire lesznek hosszú távon életképesek.

A felmérés eredményei azt is megerősítették, hogy a regionális utazók foglalási preferenciái viszonylag homogén mintázatúak. Az éjszakánkénti ár és a szállás elhelyezkedése a legtöbb országban a foglalási döntéseket meghatározó 3 legfontosabb tényező között szerepelt. A magyar belföldi utazóknál a félpanziós ellátás, a cseheknél a parkolási lehetőség szerepel az első helyen. Náluk a wellness-szolgáltatás is a legfontosabb preferenciák között van, míg a románoknál és a lengyeleknél ez nem jelenik meg.

A digitális szállásfoglalási szokások is erősödnek: a románok és a magyarok kétharmada, illetve majdnem minden második cseh és lengyel válaszadó is online szállásfoglaló oldalon hajtja végre a foglalását.

https://szallas.group/