FRISSS!!!
Home / Címlap / A labdarúgó-Európa-bajnokság fellendítette a magyarországi turisztikai piacot

A labdarúgó-Európa-bajnokság fellendítette a magyarországi turisztikai piacot

  • Továbbra is rendkívül erős a magyarországi belföldi turizmus

A részben hazai rendezésű labdarúgó-Európa-bajnokság meghatározó szerepet játszott a nemzetközi turizmus fellendülésében Magyarországon – derül ki a CBRE kutatásaiból. Vidéken továbbra is rendkívül erős a belföldi turizmus, a fővárosi idegenforgalom a kiemelkedő minőségű új szállodáknak és az ebből adódó növekvő átlagáraknak köszönhetően elsőként állhat talpra régiós viszonylatban. Laurent Lassier, a CBRE szakértője szerint a nemzetközi vakcinaútlevél bevezetésével 2022 tavaszára a szegmens a pandémia előtti értékeket is elérheti. 

Javuló tendenciák éves viszonylatban, erős belföldi turizmus

A magyarországi szállodapiac a 2020-as évet követően az idei, nyári időszak adatai alapján a talpra állás egyre erősebb jeleit mutatja. A teljes magyar piac éves viszonyításban a járvány előtti értékekhez közelít annak ellenére, hogy a járványügyi intézkedésekből adódóan a szállodák lényegesen kevesebb ideig voltak nyitva azok számára, akik nem üzleti útra érkeztek. A szobák foglaltsági aránya a tavalyi év eredményeinek 90-95 százalékát teszi ki, a szobák átlagára pedig felülmúlta a tavalyi számokat, a CBRE adatai alapján 10-12 százalékkal növekedett, a bevételi eredményekkel egyetemben.

A tavaszi időszakhoz hasonlóan a nyári hónapokban is erősnek bizonyult a belföldi turizmus, amely főként a vidéki térségekben bizonyult meghatározónak, olyan népszerű desztinációknak köszönhetően, mint például a Balaton, a Tokaji borvidék, valamint Hajdú-Bihar megye. A hazai belföldi turizmus népszerűségét remekül szemlélteti, hogy éves viszonylatban a vidéki szállodák elérték a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szinteket is.

A foci-Eb adott lendületet a fővárosi idegenforgalom beindulásának

A vidéki szállodapiac értékeivel szemben, a fővárosi turizmus kapcsán eltérő képet láthatunk: mivel a budapesti piac közel 95 százaléka nemzetközi vendégkörrel működik, a helyreállás jóval lassabban kezdődött meg, mint a vidéki szállodákban. A júniusi hónapot vizsgálva, éves viszonylatban a budapesti szállodák foglaltsága 24 százalék felé növekedett, amely jelentős előrelépés a 2020-hoz képest, amikor a foglaltsági arány alig haladta meg az 5 százalékot, de jelentősen elmarad a pandémiát megelőző aránytól, mely jóval 80 százalék fölött volt. A statisztikákat tovább árnyalja, hogy azon szállodák értékei is befolyásolják az eredményeket, melyek különböző okokból a korlátozások feloldását követően nem nyitottak ki azonnal. Számos szálloda jóval a nyári szezon kezdetét követően, június második felétől kezdett csak el vendégeket fogadni.

A nemzetközi idegenforgalom újraindulásában meghatározó szerepet játszott a részben budapesti rendezésű labdarúgó-Európa-bajnokság, melynek köszönhetően az érintett válogatottak (Franciaország, Németország, Portugália) szurkolóin felül, Nyugat-Európa számos országából érkeztek turisták a magyar fővárosba, ami tükröződik a júniusi foglaltsági arányon is. A járvány hatásai azonban az idei évben is érezhetőek voltak: az egyéni turizmus kapcsán jellemző egy- vagy többhetes vakációk helyett a látogatók többnyire inkább hosszú hétvégékre, 2-3 napos időszakokra érkeztek a szállodákba.

Fontos szerep jutott a légitársaságoknak

A régió idegenforgalmi helyreállását az is hátráltatta, hogy az európai országok nem folytattak konzisztens kommunikációt a határok nyitottságával kapcsolatban, ebből fakadóan a labdarúgó-Európa-bajnokságot követően meglehetősen lassan indult el a nemzetközi turizmus. A tájékoztatásban kulcsszerepe volt az európai légitársaságoknak, melyeknek érdeke fűződött az idegenforgalom fellendüléséhez, így naprakész információkkal szolgáltak utasközönségük számára, valamint célzott járatokat is indítottak olyan országok között, melyek két- vagy többoldalú megállapodással rendelkeztek az elfogadott védettségi igazolványok vonatkozásában.

A júliusi hónapra a szobák foglaltságának aránya 30 százalék fölé nőtt, ami – a júniusi hónaphoz hasonlóan jelentős javulás 2020-hoz képest, de lényegesen elmarad a pandémia előtti számoktól. A viszonylag lassú növekedés okai közé tartozik, hogy a turisztikai szegmensből továbbra is hiányoznak a konferenciák és kongresszusok, valamint a turistacsoportok, melyek a fővárosi idegenforgalom legfőbb mozgatórugói. Egyúttal szembetűnő változás a pandémiát megelőző időszakhoz viszonyítva, hogy a turisták kisebb arányban és közelebbi országokból érkeztek Magyarországra.

Minőségi új szállodák és emelkedő átlagárak a fővárosi piacon

A 2021-es év nyarán, Budapesten számos új szálloda nyitotta meg kapuit, ilyen többek között a Matild Palace, a Kozmo Hotel és a B&B Hotel. Ennek köszönhetően augusztusban már 40 százalék fölött volt, amely kicsit kevesebb, mint a fele a 2019 augusztusában mért aránynak.

Az újonnan nyílt szállodák egytől egyig a kiemelkedő minőséget képviselik, ennek megfelelően a budapesti szállodai szobák átlagára folyamatosan növekszik, és jelenleg a barcelonai és a lisszaboni átlagárak szintjén mozog. Régiós viszonylatban egyértelműen Budapest dominál: a 2021 januárja és augusztusa közötti időszakban a budapesti átlagár a 100 euróhoz közelít, , ezzel szemben Prágában és Bukarestben a szállodai szobák átlagára 60 euró körül mozog.

A vakcinaútlevél lehet a teljes helyreállás kulcsa

A CBRE szakértője szerint a teljes helyreálláshoz a hiányzó szegmensek megjelenése mellett, az amerikai és az ázsiai régiókból érkező turisták visszatérése szükséges. „Amennyiben nem lesznek további utazási korlátozások, és visszatérnek Európába a tengeren túli területekről érkező turisták, 2022 tavaszára teljes mértékben helyreállhat a magyarországi idegenforgalom.” – fejtette ki Laurent Lassier, a CBRE Hotel üzletágának vezetője. „A kézenfekvő megoldás a globálisan elfogadott vakcinaútlevél lenne, ugyanis az idegenforgalmi egyensúlyhoz a kongresszusok és a turistacsoportok egyaránt elengedhetetlenek. Előrejelzéseink szerint – a kiemelkedő minőségnek és a légitársaságoknak köszönhetően – a budapesti szállodapiac régiós viszonylatban elsők közt állhat helyre.”

Ajánlott cikk

The Cure turné 2022-ben, budapesti koncert október 26-án!

THE CURE BEJELENTI ÚJ, CURE TOUR EURO 22 KONCERTKÖRÚTJÁT 44 SHOW 22 ORSZÁGBAN ELŐZENEKAR: THE …

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás