A gyerek vagy a tanár szorong jobban az idei tanévben?

  • A részvételi oktatással és a negyedik hullámmal kapcsolatos aggodalmakat is segíthet feldolgozni az Epson országos kreatív versenyéből összeállított virtuális tárlat

Több mint 150 rajzon és videón mutatták be még tavasszal az Epson alkotói pályázatára nevezett iskolások, hogyan élték meg a járványhelyzetet és a digitális oktatást. A mostantól virtuális kiállításon is megtekinthető alkotások a gyerekeknek és a tanároknak is segíthetnek enyhíteni az idei tanév és a jelenléti oktatás miatti szorongást.

Van, aki örömmel várta a szeptemberi tanévnyitót, és akad, aki már jó előre tartott tőle – ez a diákokra éppúgy érvényes, mint a pedagógusokra. A jelenlegi, járványhelyzetben azonban még a szeptemberben oly lelkes diákok, szüleik, és tanárok is nehéz helyzetben vannak: a negyedik hullám növekvő számai, valamint az ebből fakadó bizonytalanság komoly stresszforrás lehet mindenki számára. „Ahogy a gyerek, úgy a tanár is a csomagjaival együtt érkezik az iskolába” – véli Stáhly Kata, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány munkatársa. Szerinte a helyzetet az is bonyolítja, hogy a több mint másfél éve zajló pandémia következményei minden korosztályban felerősítették a szorongásokat, a félelmeket.

A gyermekek általános pszichés állapotára és viselkedésére egyaránt hatást gyakorló járványhelyzet egyszerűbb feldolgozhatósága érdekében az Epson három korosztályban hirdetett kreatív pályázatot az iskolásoknak. Ezen szabadon kifejezhették, mit szerettek legjobban a tavalyi tanévben a távoktatásban vagy mit hiányoltak leginkább a jelenléti oktatás mindennapjaiból. Stáhly Kata szerint a közös alkotás nem pótolhatta ugyan a személyes találkozásokat, az elszigeteltség okozta szorongást talán mégis enyhíteni tudta valamelyest.

A felhívásra beérkezett, az osztályközösségek által készített összesen 155 offline és digitális pályaművet most egy virtuális tárlaton mutatja be az Epson, melyek közül a legjobbakat itt lehet megtekinteni. Azt remélik, hogy segítségével a gyerekek rugalmasabban és sikeresebben alkalmazkodnak a jelenlegi helyzethez, amely sokaknak okoz komoly próbatételt. A tudat, hogy nem vagyunk egyedül az érzéseinkkel, megnyugvást és támaszt jelenthet.

Az online kiállítás ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a pandémiás helyzetben és a jelenléti oktatás során fokozott figyelmet igényelnek a diákok. „Az osztályokban megjelent új zaklatási jelenség, a vírusbullying a kiközösítés elég elterjedt formája a tinédzserek körében” – hívja fel a figyelmet a Hintalovon szakértője. Mivel a gyerekek egymás közötti viselkedésébe többnyire nagyon nehéz kívülről beavatkozni, a kiállítás a hasonló helyzetek feldolgozásához is jól jöhet azzal, hogy a kirívó esetekben mindenképpen érdemes szakembert felkeresni.

Az innovatív eszközökkel támogatott, élményszerű oktatás mellett az Epsonnál fontosnak tartjuk ráirányítani a figyelmet az oktatás résztvevőit érő emocionális és szociális hatásokra is” – hangsúlyozta Drienyovszki Anna, az Epson Magyarország marketing- és PR-menedzsere. Mivel a tinédzserek számára saját korosztályuk számít a leghitelesebb fókuszcsoportnak, a virtuális kiállítás korlenyomatot képező alkotásai a korban hozzájuk leginkább közelállók kreatív energiáit tudják mozgósítani a diákok, merítve az alkotások mögötti gondolatvilágból.

További hasznos tudnivalók szülőknek és pedagógusoknak a Hintalovon jóvoltából: 

https://yelon.hu/szuloknek/virusbullying-mit-tehetunk/ 

https://yelon.hu/szuloknek/kikozosites-iskolaban-mit-tehetunk-tanarkent/ 

https://yelon.hu/szuloknek/iskolakezdeskor-tanaroknak-neveloknek/ 

http://global.epson.com/

Az Environmental Vision 2050 program: http://eco.epson.com/

- bdpst24.hu

Check Also

Szendvicshozzávalókból tankolunk fel leginkább

Pékáru, felvágott, sonka, szalámi és valamilyen kence – ezeket az élelmiszertípusokat találjuk meg a legtöbb …