FRISSS!!!
Home/Címlap/Sikeres generációváltás és harminc év munkavállalói lojalitás – ez az Aranycipó titka

Sikeres generációváltás és harminc év munkavállalói lojalitás – ez az Aranycipó titka

Az Aranycipó Kft. közel harminc éve készíti a finomabbnál finomabb péksüteményeket, amelyek Baranya megyétől, Budapesten át, egészen Győrig az asztalokra kerülnek. Hogyan zajlik le a generációváltás és a munkavállalói lojalitás építése? A cég sikere ezekben rejlik.

Garázscégként, hobbiból indult el az Aranycipó pékség 1991-ben Pécsváradon, kezdetben hat fővel. A meglehetősen szerény körülmények között alapított kkv ma már a dél-dunántúli régióban abszolút piacvezetőnek számít, termékeik országszerte megtalálhatóak a multinacionális cégek polcain. Az alapító házaspár gyermekei, Büki László és testvére, Büki Tamás már gyerekkorukban sok időt töltöttek a pékségben. Gyerekként varázslatnak tűnt, ahogy a pékek kezéből kikerülő nyers masszából megszületik a kenyér, szép emlékként él bennük a sütés minden fázisa, a dagasztás művészete, a kiflik megformálása, a friss pékáruk illata. Ma már ők is részt vesznek a cég irányításában, szüleikkel közösen vezetik az Aranycipót. Felmerülhet a kérdés, hogy egy családi vállalkozás esetében a második generációra mekkora nyomás nehezedik a szülők oldaláról. A Büki családnál a testvérpár különböző álmokat dédelgetett, megfordult a fejükben a mozdonyvezetői állás, de még a szilíciumvölgyi IT-s cégekről is ábrándoztak a fiúk. Amikor azonban a továbbtanulásról kellett dönteniük, magától értetődően olyan szakokat választottak, amit jól tudnak majd hasznosítani a szüleik cégében. Az Aranycipó a szülők életműve és ezt tovább kell építeniük.

 

 

A generációváltás jelenleg is zajlik a pékipari vállalatnál, hiszen a folyamat nem egyik napról a másikra megy végbe. A testvérpárnak ez az első munkahelye, így idő kellett ahhoz, hogy el tudják helyezni magukat a cég struktúrájában, hogy megtanulják a folyamatokat, a delegálást és a motiválást. A generációváltás folyamata három részből áll; az első a betanulás, a második az elsajátítás, a harmadik pedig az átvétel. „Jelenleg az elsajátítás fázisának vége felé járunk Tamással. Óriási támogatást nyújtanak a szülők, hiszen több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, de időről időre egyre kevesebb kérdéssel kell feléjük fordulnunk. Néha hibázunk, és új megoldásokat kell találnunk egyes problémákra, de majd eljön az az idő is, amikor apuéknak elég lesz csak heti egyszer ránéznie az üzletre” – mondja Büki László.

A generációváltásnak számos akadálya lehet, nem egyszerű véghez vinni. A fiatalok sok esetben másfajta hozzáállást, világnézetet, ritmust hozhatnak egy cégbe, és ütközhet az ő véleményük a tapasztalt generáció ösztöneivel, gyakorlatával. Fontos a kompromisszum kötés, az, hogy a gyerekek mennyire tudnak a szülőkkel összecsiszolódni, és hogy a cég alapító mennyire nehezen adja át a stafétabotot. „Nem egyszerű a feladatunk, hiszen bármilyen újdonságot, változtatást szeretnénk bevezetni, sokszor ellenállásba ütközünk, hiszen tiszteletből követnünk kéne az előző generációt” – meséli Büki László. A legfontosabb szempont a generációváltás esetében, hogy a gyerekek mennyire motiváltak, mennyire szeretnének részt venni a cég vezetésében. Ez az igazi kulcskérdés. Az Aranycipónál jelenleg is zajló generációváltásból három összetevőt a szülőktől biztosan magukkal visznek a fiúk; a hagyományt, a szakértelmet és a szenvedélyt.

Munkavállalói lojalitás a sikeres cég titka

„Egy-két kollégára még gyerekkoromból emlékszem, hiszen vannak, akik az alapítás óta nálunk dolgoznak” – meséli László, amikor a cég munkavállalóiról kérdezzük. Harminc éve az Aranycipónál dolgoznak páran, és ennek a lojalitásnak három titka van: az őszinteség, a korrektség és az emberségesség. Fontos, hogy szeressenek a vállalatnál dolgozni, hogy megbecsülésben legyen részük. Több mint száz kolléga vállal munkát már minimum egy évtizede, annak ellenére, hogy ez egy nehéz iparág, sok kihívással kell szembenézniük. Több munkatársról is elmondható, hogy pék-cukrász képzése alatt a szakmai gyakorlatát az Aranycipónál kezdte és azóta is ezt a csapatot erősíti szakértelmével. A munkatársak mindenben támogatják egymást és a családias, barátságos légkör miatt szeretnek az Aranycipónál dolgozni. „Volt, aki kipróbálta magát a konkurenciánál, de visszajött, mert itt jobban érezte magát, és olyan dolgozónk is van, aki a feleségének, fiának is ajánlotta a cégünket, így már ők is velünk dolgoznak.”

A pékipari vállalkozásnál minden augusztusban emlékplakettet kapnak azok a munkatársak, akik 5-10-15-20-25 éve a cégnél dolgoznak. 2021-ben már 30-as plakettet is kell készíteniük.

Ajánlott cikk

Végleg átalakul a munka világa a világjárvány hatására?

A hazai munkavállalók tartós változásokra számítanak A globális járványhelyzet hatására átalakuló munkaerőpiacon minden eddiginél fontosabbá …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás