FRISSS!!!
Home / Programok / L1danceFest 2020

L1danceFest 2020

Az 1998 óta önszerveződő mozgalomként, majd 2002-től hivatalos formában és 2011-ben újjáalakult szervezeti felépítésben és tagsággal kibővült L1 Egyesület a magyar független előadó- és alkotóművészet képviselőit igyekszik legjobb szakmai tudásával segíteni kül- és belföldön egyaránt.

Magyarországon jelenleg a szervezeti struktúrákon kívül dolgozó, független művészek képzési, támogatási és megjelenési lehetőségei végtelenül szűkösek, ami a magas szintű alkotómunkát szinte lehetetlenné, kilátástalanná teszi. Az egyesület által képviselt művészek számára elengedhetetlen az a segítő szakmai közeg, amely által bekapcsolódásuk a helyi, nemzeti és nemzetközi vérkeringésbe, szakmai előmenetelük és megjelenési lehetőségeik kitágulnak.

Céljuk, hogy a frissen pályáralépő magyar alkotó- és előadóművészek, valamint a már egy ideje alkotói energiával dolgozó művészek ne legyenek magukra hagyva, hanem szakértői háttérrel és valódi gyakorlati ismeretekkel felvértezve dolgozhassanak egy egymásra odafigyelő közegben.



A művészek saját szakmai fejlődését, képzését és megmutatkozását igyekeznek előtérben tartani. Az egyesület tagsága bővül a rezidensekkel, növekszik tömegbázisa, gyarapszik szakmai sokszínűsége, és értékes alkotásokat tár a nézők elé.  

A hosszú távú együttműködés során az egyesület koncepciózus és átfogó gondolkodásra és (ön)reflektív magatartásra ösztönzi művészeit, hogy tudatos, széleslátókörű, képzett művésszé, a magyar táncélet és társterületek potenciális formálóivá válhassanak.  

A tagságot alkotó művészek a tevékenységekben aktívan vesznek részt, a döntéseket véleményükkel elősegítik. Az egyesület a művészeti tevékenység magas szintű művelését tartja szem előtt és ehhez kíván megfelelő körülményeket teremteni. Szolgáltatásaival kiemelten segíti a tagok és rezidensek munkáját és szívesen befogadja az „otthon nélküli” társművészetek képviselőit. Az így létrejött munkák bemutatása, fesztiválok szervezése, lebonyolítása a fő célkitűzések között szerepel. Oktatási és speciális terápiás tevékenységet végez, önkéntesekkel rendszeresen dolgozik együtt. Szorosan együttműködik belföldi és külföldi tánc- és társművészeti társulatokkal, szervezetekkel, amely kapcsolatok révén nemzetközi porondon is megjelenik.

Az egyesület hisz abban, hogy a struktúrán kívüli, önálló utak bejárása értékteremtő hatással van és példaértékűvé is válhat.

L1danceFest 2020 – ONLINE

nemzetközi kortárs táncszínházi előadások fesztiválja

19. alkalommal Budapesten az L1 Egyesület szervezésében

2020. Szeptember 1 – 5. ONLINE

A független előadóművészekkel folyamatosan együttműködő, tagságát és művészeit is ebből a szférából magába tömörítő L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület fokozottan érezte át a koronavírus által előidézett krízishelyzet okozta nehézségeket, kihívásokat és problémákat a területen. Bár az előadóművészet élőben történő alkotói folyamatát hosszú távon nem lehet helyettesíteni az online térben történő találkozásokkal; az L1 Egyesület is arra törekszik, hogy a már meglévő, jól működő, bejáratott közösségi média és videótárak adta lehetőségekkel élve életben tartsa az aktivitásokat; sőt mi több az adott felületeken történő megjelenéssel egyértelműen hatékonyabban jusson el közönségéhez.

Ilyen megfontolásból a 19. alkalommal megrendezésre kerülő L1danceFest eseményei is az ONLINE TÉRBE KERÜLNEK.

2020. Szeptember 1. és 5. között az L1 Egyesület 19. alkalommal rendezi meg Budapesten az L1danceFest névre hallgató nemzetközi szemlét, melynek fókuszában a kortárs előadóművészetek (tánc- és társművészetek, illetve a performatív művészetek) állnak. 

Az L1 Egyesület 19 éve biztosítja és bizonyítja, hogy a kortárs, független formában működő hazai és külföldi előadók jelenléte szükséges és építő a hazai táncszakmai életben is.

A szervezők az L1danceFest programjainak kialakításakor fokozottan figyelnek arra, hogy úgynevezett OFF programok (kísérő események) is megjelenjenek, ezzel is hangsúlyozzák a fesztivál közösségépítő erejét, valamint a szakma alaposabb megismerését, testközelbe kerülését. Ezért kiállítások, beszélgetések, valamint a társművészetek megjelenése jellemzi a fesztivált a kezdetek óta.

A külföldiek mellett pedig nagyon fontosnak tartják a szervezők, hogy a nemzetközi fesztivál szövetében magyar alkotók is megjelenhessenek, különös tekintettel az L1 Egyesület tagjainak és rezidens művészeinek a munkáira. Idén (a tavasz óta átrendeződött utazási lehetőségek miatt sajnos a külföldi meghívottak nagy részét le kellett mondják; de cserébe) főleg magyar művészeket mutat be a fesztivál.

Az események több fő csoportba oszthatóak:

  • Ráhangolás / Bemelegítés;
  • Showcase program –  rövid darabok seregszemléje;
  • Kiállítás;
  • Testbeszéd – konferencia köntösbe bújt alkotói módszertanok – mini konferencia
  • és Szószóró – játékos keretekbe ágyazott művészinterjúk.
  • Minden eseményre várják a nem szakmai és a szakmai közönséget egyaránt!

Az L1danceFest 2020 számokban: 

14 előadás – 1 kiállítás és megnyitó akció – 10 önkéntes segítő

Hogyan tudják segíteni az L1 Egyesület munkáját?

Úgy döntöttünk, hogy a körülményekre való tekintettel ingyenesen tesszük elérhetővé az L1danceFest 2020 ONLINE programjait.

De mégis mire van szüksége az egyesületnek, hogy folytatni tudja a hatékony munkáját?

Itt  van  néhány javaslat, de lehet szabadon inspirálódni tovább…

  • Kapcsolódjon be minden este 6-tól, szombaton már 3 órától az online elérhető programjainkba;
  • Ajánlja ismerőseinek az eseményeket;
  • Legyen aktív nézőnk és vegyen részt a beszélgetésekben, élmény-megosztásban;
  • Az élményeit akár le is írhatja, megoszthatja velünk és másokkal is; 
  • Amennyiben anyagilag szeretné segíteni a munkánkat, egyéni adományként az alábbi számlaszámra tud utalni: 

Bankszámla tulajdonos neve L1 Egyesület

Bank neve MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt.

Számlaszám 16200010-10069602 (Forint utalás esetén)

Iban HU69 1620 0010 1006 9602 0000 0000

Számlaszám Iban HU57 1620 0010 1008 7000 0000 0000 (Deviza utalás esetén)

Swift HBWEHUHB

Fő szervező: L1 Egyesület

Művészeti vezető és program-kurátor: Ladjánszki Márta (L1-tag)

Házigazda: Varga Zsolt (L1-tag)

Testbeszéd – konferencia köntösbe bújt alkotói módszertanok eseményének moderátora: Ladjánszki Márta (L1-tag)

Művészetközvetítői designer és foglalkozásvezető: Szemessy Kinga (L1-rezidens 2020)

Művészetközvetítői tanácsadó: Borsos Luca

Fordítás: Varga Zsolt (L1-tag)

Fő dokumentáció: Kovács István (L1-tag), Lajti Balázs, Syporca Whandal (L1-tag)

Grafika: Korolovszky Anna

Fő támogatók: L1 Egyesület, EMMI, NKA Táncművészet Kollégiuma

Befogadó/együttműködő helyszínek/partnerek:

Bakelit M. A. C., Műhely Alapítvány, MAMŰ Galéria, Egy Falu – Egy Város Egyesület

Az egyes előadások/projektek további támogatói:

Be SpectACTive!, Creative Europe Programme, Summa Artium Kultúratámogató Magánalap, p’ARToló, ZéróPlusz Táncstúdió, Litván Kulturális Tanács, SkhyzoKhyno Studio, „Köszönjük, Magyarország!” program, Nástupiste 1-12 (SK), Szlovák Művészeti Tanács, Platform Kulturális Egyesület (HU), Nemzetközi Visegrádi Alap (VARP-PA), orbita aspace, Artus, EMMI, NKA – Imre Zoltán Program Ideiglenes Kollégium, Sín Kulturális Központ, Orkesztika Alapítvány – MOHA – Mozdulatművészek Háza, Kalahradaya – Universal Home of Art, Culture and Spirituality – Kalkutta, India, Brownhandfilm, HEG, Dancing on the Edge Fesztivál, John Robinson és Velocity Tánc Központ, NaVKE

Média partner: CHB – Collegium Hungaricum Berlin, táncélet.hu, Táncművészet

A műsorváltozás jogát fenntartjuk.

További információ: L1danceFest weboldal / L1danceFest blog-oldal / L1 Egyesület FB oldal

L1danceFest 2020 ONLINE – program

  1. Szeptember 1. Kedd

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 1 – Értő és ható szavak

19.00 – 20.00 Szószóró – játékos keretekbe ágyazott művészinterjúk 

BESZÉLGETÉSEK az L1danceFest-en megjelenő alkotókkal

  1. Szeptember 2. Szerda

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 2 – Üresen telt terek

19.00 – 19.45 KIÁLLÍTÁS Test-Vonal 5 megnyitó és virtuális séta a MAMŰ Galériában

19.45 – 20.15 KONCERT Varga Zsolt és vendégei

  1. Szeptember 3. Csütörtök

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 3 – Töredékek és alakváltók

19.00 – 20.00 PREMIER VETÍTÉSEK 1

benne: Lázár Helga, Berger Gyula, Lukas Karvelis (LT) és Syporca Whandal előadása

  1. Szeptember 4. Péntek

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 4 – Kőbe vésett életigenlés

19.00 – 20.00 PREMIER VETÍTÉSEK 2

benne: Veres Flóra, Kovács Emese, Piotr Mateusz Wach (PL) és Déri András előadása

  1. Szeptember 5. Szombat

15.00 – 18.00 Testbeszéd – konferencia köntösbe bújt alkotói módszertanok

BESZÉLGETÉSEK a TESTRŐL (mini konferencia) 

meghívott művészek: Pina Brutal (H/D), Gálos László (H), Vanessa Goodman (CAN)

– előzetes regisztráció szükséges, csak a bejelentkezett résztvevők kapnak email-ben értesítést az online konferencia elérhetőségéről –  

18.00 – 19.00 KIÁLLÍTÁS Syporca Whandal Pataphysics L1-portrésorozat másképp

19.00 – 20.00 PREMIER VETÍTÉSEK 3

benne: Vanessa Goodman (CAN), Kovács István és Ladjánszki Márta előadása

20.00 VIRTUÁLIS ZÁRÓ KOCCINTÁS

RÉSZLETES PROGRAMLEÍRÁSOK

  1. Szeptember 1. Kedd

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 1

A művészetközvetítés funkciója itt nem a célirányos nézőfejlesztés, illetve nézőtoborzás. Ezek inkább járulékos következményei annak, hogy különböző, verbális és érzékszervi szinteken találkozunk – időt szánunk egy közös randira, ahol kiderülhet, kinek mi a kedvence, ki mit vár a másiktól, kinek milyen gombóc ül a torkában. A kortárs táncelőadások és performanszok szövete rendszerint hosszú és komplex kutatás sűrített változatai, amik ezáltal nem gyorséttermi fogások. Befogadásukat gyakorta – az előadókat is jellemző – érzéki, intim és kontemplatív állapotra tervezik, ami kvalitásokat a közoktatás ritkán fejleszti, ezért ebbe egyszerű eszközökkel próbálunk belépőt kínálni. Mindennek a fesztivál keretein belül két és fél formája lesz: a Szószóró beszélgetések, az előadásokat megelőző Ráhangolás/Bemelegítés, valamint a tetszőlegesen bármikor alkalmazható javaslatok, a Hogy-hogy hogy?.

Művészetközvetítői designer és foglalkozásvezető: Szemessy Kinga (L1-rezidens 2020)

Művészetközvetítői tanácsadó: Borsos Luca

Hogy-hogy hogy?

  • Szünet / Pause

Válassz egy pillanatot, amikor megállsz. Ez lehet az előadások nézése közben, a Bemelegítés alatt vagy akár csak a számítógép előkészítése közben. Azok a pillanatok, amikor elönt egy ismeretlen vagy meghatározhatatlan, de mégis intenzív érzés, kiváltképp jók lehetnek.
Vegyél néhány mély lélegzetet és összpontosíts a testérzeteidre. Szapora légzés, égő szemek, zsibbadt lábak, netán tompa fájdalom és gyomorkorgás? Alulról felfelé szkenneld végig magad, akár hangosan mondd is ki, amit tapasztalsz, majd minden egyéb kommentár nélkül folytasd az estéd. Olvasd bele a tested az önanalízisedbe és ne fordítva.

  • Félálom állapot

Pihenj le húsz vagy több percre közvetlenül az esti előadás vagy Bemelegítés előtt. Egy hirtelen váltás javasolt, tehát az ébresztődet tényleg óra 59-re állítsd. A félálom okozta bágyadt állapot új felfedezéseket és reakciókat, sőt hiperérzékenységet hozhat. (Habár tartsd észben, hogy ilyenkor a sérülések is könnyebben előfordulhatnak.)

Ráhangolás/Bemelegítés

E mini-workshopokra emlékeztető foglalkozásokkal nem egy alkotás vagy a befogadó hiányosságaira szándékozunk rámutatni, hanem pusztán időt ad megérkezni, illetve feldolgozni, és esetleg megosztani saját (akár lelkesült, akár kiábrándult, akár ignoráns, akár értetlenkedő) élményeinket. Nem műkritikusi, hanem meditációs tevékenységek lesznek, amik mozgásos vagy művészeti előképzettséget nem igényelnek. Tematikájuk minden este változik, kapcsolódva az adott vetített előadások konceptuális és alkotásmódszertani felvetéseihez.

#1 Értő és ható szavak

#2 Üresen telt terek

#3 Töredékek és alakváltók

#4 Kőbe vésett életigenlés

Szemessy Kinga kortárs táncos és kutató, akit elsősorban a részvételi formák foglalkoztatnak. A Budapest Kortárstánc Főiskolán végzett táncművészként, illetve ezzel párhuzamosan a Pécsi Tudományegyetem magyar szakán (színháztörténet szakirányon és filmelmélet-filmtörténet minor szakon) is diplomázott. Ezt követően a Choreomundus nemzetközi MA képzésen táncantropológiát tanult, amit a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája követett – jelenleg itt végzős. Óraadóként tanít(ott) az SZFÉn, a BKTF-en és a Táncművészeti Egyetemn is. Kinga 2020-ban az L1 Egyesület rezidens művésze. 2019-ben DanceWeb ösztöndíjas volt, 2016-ban Fülöp Viktor-ösztöndíjas, 2015-ben pedig C.E.C. ArtsLink ösztöndíjas, akik segédletével az Ohio Állami Egyetemen dolgozhatott. Az utóbbi években számos tanulmányúton és szakmai gyakorlaton vett részt, pl. a kolumbiai Cuerpos para la Reconcilación civil szervezetnél és az Otago Egyetemen Dunedinben, Új-Zélandon. Jelenleg Erasmus szakmai gyakorlatát tölti a Helsinki Művészeti Egyetem Előadóművészeti Kutatóintézeténél.

  1. Szeptember 1. Kedd

19.00 – 20.00 Szószóró – játékos keretekbe ágyazott művészinterjúk 

BESZÉLGETÉSEK az L1danceFest-en megjelenő alkotókkal

A fesztivál előadói szokatlan formában beszélgettek egymással. A számukra előzetesen megírt kérdések olyan eszmecserét voltak hivatottak generálni, amiben a résztvevők kevésbé tudják szűrni a gondolataikat, vagy ahol kevésbé kikerülhetőek a kényelmetlen, ám mégis létfontosságú kérdések. A játékszabályok és az időbeli megkötések mind azt szolgálták, hogy a beszélgetőtársak határozottan képviselni tudják művészi hitvallásukat, értük akár még a konfrontációt is vállalva. A nézők ezen az estén betekintést nyerhetnek az így készült diskurzusokba és ön-interjúkba.

A két beszéltető játék-struktúra:
– Játszd meg – a lapod! / a Sonja Augart, Nik Haffner, Sheena McGrandles és Siegmar Zacharias (HZT, Uferstudios, LLB) által kifejlesztett feedback forma továbbgondolása

Éjfélkor határidő  – versenyzős csapatmunka-játék

  1. Szeptember 2. Szerda

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 2

A leírás Szeptember 1-nél található.

  1. Szeptember 2. Szerda

19.00 – 19.45 KIÁLLÍTÁS Test-Vonal 5 megnyitó és virtuális séta a MAMŰ Galériában

Kurátor: Koroknai Zsolt DLA

Kiállító művészek: Harsányi Réka & Szűcs Dóra Ida / Horváth Helén Sára / Koroknai Zsolt DLA & Ladjánszki Márta & Kovács Noémi Anna / Szűcs Réka

Támogatók: EMMI, L1 Egyesület, MAMŰ, NKA

www.L1.hu 

www.mamusociety.wordpress.com

Az L1 Egyesület és a MAMŰ között elindult L1meetsMAMŰ 2012-re visszanyúló közös együttműködés hagyományait tovább építve a művészeti formák kölcsönös megismerését, a médiák technikai szerepét felvállalva folytatódik a kísérleti művészeti bemutatkozások társművészeti áthatásainak megjelenítése.

A kiállítás szeptember 4–18-áig látogatható 14.00 – 18.00 MAMŰ Galéria

Élő megnyitó performansz: Szeptember 4. Péntek 18.00

„A társművészeti áthatások kutatása, a tánc és képzőművészet, valamint az experimentális zene területei közel két évtizedes alkotóterületem, mint MAMŰ vezetőségi tag és L1 Egyesület-i tag. A Test-Vonal című kiállításon a kortárs művészeti szcénából merített új munkák láthatók. A kiállított anyagok a performansz és a performatív alkotás kísérleti területeire vezetik a látogatókat. Az alkotói tendenciák média csatornái közvetlen kérdéssel reflektálnak az aktuális technikai és emocionális művészi felvetésekre, ahol a fókuszban a mozdulat és tánc szerepel.” (Koroknai Zsolt DLA)

MEDIA / VIDEO TEASER

https://www.youtube.com/watch?v=eZgkDFWFrDc

https://www.youtube.com/watch?v=413zOkQVMuo  

https://www.youtube.com/watch?v=JZWNOABXqqI

  1. Szeptember 2. Szerda

19.45 – 20.15 KONCERT Varga Zsolt (L1-tag) és vendégei

Gitár: Boros Csaba

Brácsa: Jávorka Ádám

Dob: Kovács Gergely

Szaxofon: Varga Zsolt

A négy zenész a budapesti zenei színtér több zenekarában, úgymint a Moszkva tér – MOX, MC Loecky, Bálványos Társulat, MKP – Mindenki Kapja Be, Mc Rippentrobb, Gentry Sultan, The Pasztorz, BIO – Budapest Improvisers Orchestra, stb. játszott és játszik improvizatív zenét.

A mostani koncert egy kísérlet megidézni mindazt, ami eddig elhangzott és azt is, ami még nem.

  1. Szeptember 3. Csütörtök

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 3

A leírás Szeptember 1-nél található.

  1. Szeptember 3. Csütörtök

19.00 – 20.00 PREMIER VETÍTÉSEK 1

benne: Lázár Helga, Berger Gyula, Lukas Karvelis (LT) és Syporca Whandal előadása

Lázár Helga (L1-rezidens 2020): HORROR VACUI

– nem félünk a semmitől –

audiovizuális performansz

Koncepció/audió: Lázár Helga

Látvány: Gerda Knoche

Szöveg/játék: Gerda Knoche, Lázár Helga

Művészeti konzulens: Anne Brüssau, Jessica Lipp

A semmiből

A semmi jön.

Üresség.

Amint rá gondolsz, megszűnik.
Két ember egy üres térben,

két ember egy kertben,

a semmiből jövő félelmeivel konfrontálódik.

Kezek, lábak, nyelvek. Kamilla, kutyatej, csalán.

Ha a virágot figyeled, virággá válsz. Vagy hánysz.

Két ember egy kertben keres menedéket a nihilista szónoklatok és megvilágosodást ígérő mantrák elől. Párbeszédbe kezd egymással. Velünk, akik figyeljük őket. És anélkül, hogy bármerre is mozdulnánk, változik a képünk arról, amit mi kertnek nevezünk.

Vagy éppen ürességnek.

»»» «««

Berger Gyula (L1-tag) és a ZéróPlusz TáncMűvek: Bővülő Terek

Koreográfius: Berger Gyula

Előadó: Ayumi Toyabe (JP)

Látvány (díszlet, jelmez) konzultáns: Árvai György, Szűcs Edit

Zene: De Natura Sonorum (Bernard Parmegiani)

Támogatók: Summa Artium Kultúratámogató Magánalap, EMMI, NKA Táncművészet Kollégiuma, L1 Egyesület, Műhely Alapítvány / Workspacebrussels / Ultima Vez (Life Long Burning, Wild Cards program), p’ARToló

www.zeroplusdanceworks.com

Trailer

Mivel emberi lényként születünk, vannak dolgok, amelyeket meg kell tapasztalnunk, melyekről gondolkodnunk kell, amelyeket éreznünk kell. Napról napra új dolgokkal találkozunk, és tanulunk közben. Néha vándorlunk, és néha megállunk. Vajon utunk során, egy idegen országban élve, megváltoztatnak-e bennünket a kérdések, nehézségek, amelyekkel találkozunk, és születhet-e valódi bizalom?

A Tér életünk minden pillanatában döntő szerepet játszik, annak ellenére, hogy gyakran nem is vagyunk ennek tudatában. Darabunk a díszlet elemekkel formált tér szerkezetét vizsgálja. Az előadó időről időre egy új, saját teremtésű térben / helyzetben találja magát, amely tele van kihívásokkal és felfedezésre váró rejtélyekkel. Az előadás szöveg és mozgás kapcsolatát is vizsgálja, és kombinálja a fizikai (a színpadon mozgó táncos) és a virtuális (vetítés) valóságot.

Berger Gyula – rendező

Berger Gyula egyike a kortárs tánc magyarországi úttörőinek. 10 évnyi intenzív néptánc, klasszikus balett, jazz- és modern tánc tanulmányokat követően 1984-ben alakította meg első társulatát, a Berger Táncegyüttest, majd kilenc nehézségekben és sikerekben gazdag év után, új utakat és inspirációt keresve a hollandiai Arnhemi Művészeti Főiskola Európai Táncművészet Fejlesztési Központ (EDDC) tagozatának a hallgatója lett, ahol 4 évig tanult. Mesterei a posztmodern tánc kiemelkedő egyéniségei voltak. 1997-ben visszatért Magyarországra, ahol azóta folyamatosan tanít és koreografál,  valamint nemzetközi koreográfiai együttműködésekben vesz részt. Néhány kollégájával 1998-ban létrehozta az L1 Egyesület elnevezésű alkotóközösséget, amelynek egészen 2011 februárjáig az elnöke volt. Évekre nyúló, nagyon eredményes együttműködése volt az Egyesület művészeti vezetőjével, Ladjánszki Mártával. A formációk az idők folyamán változtak, az alkotás és a tanítás folyamatos maradt. Jelenleg a Jurányi Házban működő ZéróPlusz TáncMűvek (alkotás és oktatás) munkáját irányítja.

Ayumi Toyabe – előadó

Ayumi Toyabe japán előadóművész, balett tanulmányait 2005-ben, Tokióban, Michiko Aoyama művészi irányítása alatt kezdte. Részt vett a San Francisco City Ballet School tavaszi tanfolyamán, valamint egy nyári intenzív tanfolyamon a San Diego Ballet School-ban. 2012-ben Németországba költözve a Ballet-Akademie Fürth 3 éves professzionális képzésén vett részt, ahol diplomát is szerzett 2015-ben. Ezután elvégezte a bolognai Art Factory International professzionális kortárs és balett képzési programját, majd ezt követően tanulmányait Budapesten a ZéróPlusz Táncos Képzési Program keretében folytatta. A balett és kortárs tánc mellett sokféle egyéb metódust tanult: Forsythe technika, Lábán módszer, Body-Mind Centering, Feldenkrais módszer, Pilates, Alexander technika, stb. Szerepelt többek közt Liesel Zink, Hrotkó Heléna, Volkhard Samuel Guist és Berger Gyula darabjaiban, szóló és csoportos koreográfiákban.

ZéróPlusz TáncMűvek – a hely ahol alkotni és tanulni lehet

A 2010 óta működő ZéróPlusz TáncMűvek kortárs táncra és szomatikus tevékenységekre szakosodott képzési központként és kreatív táncműhelyként működik. A hindu bölcsek számára a ZÉRÓ nem egyszerűen egy számot jelentett, hanem mindennek a kezdetét, kiindulását, a magot, amelyből minden származik. A szervezet nevében a ZÉRÓ kifejezés a misztikus középpontból való kiindulás szándékát jelzi, hiszen a ZÉRÓ a transzformáció helye: a számegyenesen ebben a pontban alakulnak át a negatív számok pozitívvá, az éj ekkor fordul át nappallá, a virtuális itt válik valóságossá. A ZÉRÓ számunkra az alkotási folyamat jelképe is, hiszen ebben a folyamatban megpróbálunk felfedni valami addig rejtetten maradót, megkísérelünk hidat építeni a spirituális és a materiális létezés között. Stúdiónk évek óta élen jár a testtudatosság alapú tánc- és mozgás tanfolyamok szervezésében Magyarországon. Hallgatóink a belső lelki önismeret útjára indulnak. A módszerek változhatnak – improvizáció, különböző test-tudatosítási technikák, táncterápia, kortárs tánc vagy klasszikus balett –, de üzenetünk következetes: fedezd fel önmagad és másokat, kapcsolódj, légy tudatosan jelen, lazíts, alkoss.

»»» «««

Lukas Karvelis (LT): Blank Spots

Koreográfia/előadó: Lukas Karvelis

Zene: Adrian Crespo Barba

Támogató: Litván Kulturális Tanács, MASH

Instagram

Trailer

Interjú (2018)

„Blank spots” egy táncszóló, amely egy identitáskrízist tematizál. Két egymással szemben álló részből áll. Az első részben a vulgáris és extravagáns alteregóm Trisha, perverz módon leuralva a teret, a mindennapok abszurdítása közepette vergődik. A második részben az irodalomé a főszerep, valamint a litván népzene, és annak pogány alkotoelemei. Megkísérlem megtalálni és újraalkotni identitásomat, egy magától érthető létformát. A kérdés csupán annyi, hogy átváltozásaim vajon sikerrel lefedik-e a tudatomban található ismeretlen területeket?

Lukas Karvelis kortárs táncos és koreográfus. Alkotásainak ihletője az irodalomban, a litván népzenében, a balti pogányság történeti és filozófiai elemeiben fellelhető érzékiség, a mindennapi élet abszurdításához szatirikus módon való viszonyulás. Eddigi pályáját olyan nevek kísérték, mint Anouk Van dijk, Marina Mascarell, Antonin Comestaz. Blank Spots című szólóját a világ számos pontján játszotta. Hollandiában a Piket Kunst Prijs-re terjesztették fel.

Lukas eddigi pályáját olyan nevek kísérték, mint Marina Mascarell, Jiří Kylian, Antonin Comestaz, Alleyne Dance Company, Cayetano Soto. Tanulmányait az M. K. Čiurlionis Művészeti Akadémián illetve a Codarts Művészeti egyetemen végezte. 2015 és 2018 között a rotterdami Performance Bar rezidens művésze volt. 2017-ben a Jiří Kylian Alapítvány ösztöndíjasa volt, és még ugyanebben az évben szerepelt az AI17 Táncfesztiválon Torontóban, valamint együttműködött Youjia Jinnel a Párizsi Divathéten. 2018-ban elnyerte a 22. Stuttgart-i Nemzetközi Szóló Tánc Fesztivál második díját, valamint egy videó díjat is. Ugyanebben az évben fellépett a Lucky Trimmer mainz-i kiadásán, valamint a Tanzplatform Bern eseményein. 2019 tavaszán az Alvin Ailey School csereprogramjának résztvevője New York City-ben. 2018 és 2019-ben pedig Blank Spots című szólójával turnézott Németországban, Hollandiában, Braziliában, valamint szerepelt a New Baltic Dance fesztiválon is.

»»» «««

Syporca Whandal (L1-tag): Keserű Anna – asztalbontás után

Hangok/szöveg: Syporca Whandal

Szövegtöredékek/mozgás: Herold Eszter, Veres Flóra (L1-tagok)

A Keserű Anna könyv nyomtatását a SkhyzoKhyno Studio támogatta.

A könyvhöz írt ajánlóhoz és lelki támogatásért külön köszönet Miltényi Tibornak.

Támogatók: EMMI, L1 Egyesület, NKA

FB

Az évek múlásával és a szemtanúk eltávozásával múltunkból történelem lesz. A tudományt, ami a „civilizációnk” egyetlen színtelen, szagtalan, semleges mértéke, etalonként kezelt dokumentációnak hisszük, pedig meg sem közelítheti, azokat a művészeti alkotásokat, amelyek, mint emocionális specifikációk, árnyaltan, de mégis időtlen látomásokban körvonalazzák egy adott kor, korszak zamatát.

Az Édes Anna regényt, mozaik mondatokra, szavakra szedtem szét, amelyek olyanok, mint az asztalbontás utáni piszkos tányérok, maszatos villák, a poharak alján maradt likőrök maradéka; allegorikus töredezettségében ad teljes képet a lakomáról, a vendégekről, a cselédekről, az emberiségről.

„Minden szövegtöredék a regényből való, de nem annak logikáját követik, hanem saját dramaturgia épül fel a foszlányokból. Inkább egy kvázi-vers amit olvasunk – s ez a megoldás szépen reagálja az eredeti regény rövid mondatokra, párbeszédekre épülő szövegvilágát. Az eredeti narráció elhomályosul, cserébe egy új mű lesz a végeredmény. Abszurd, ijesztő és megrázó aspektusai ragyognak fel így az eredeti regénynek egy vadonatúj könyvben.

Egy különösen súlyos regény roppant érzékeny átirata könyvművészeti, és performatív remeklésként való prezentálása történik itt meg. Kosztolányi biztosan büszke lenne rá.” (Miltényi Tibor, művészeti író)

Syporca Whandal (1977-) képzőművész, performer. A SkhyzoKhyno Studio alapítója, az L1 Egyesület, a GLOBAL ART International Project, a Zuriel Waise zenei formáció tagja.

Vizuális, performatív és zenei területen alkotott munkái a kísérletezés esedékességét, és ezáltal töredezettségét és egyben izgalmát is mutatják, melyekben a műfaji határok átjárhatóságát és a technikai eszközök kombinálását alkalmazza.

Fontosabb egyéni kiállításai a Kinetikus Ákom-Bákom Magyar Műhely Galériában (Budapest, 2017), Nude RE-CON-TOUR Magyar Műhely Galériában (Budapest, 2018), Pataphysics Bakelit Multi Art Centerben (Budapest, 2019), az Ecce Homo – Reload! / Pataphysics PH21 Galéria Project Roomban (Budapest, 2019), PLACENTA Magyar Műhely Galériában (Budapest, 2020), a Budapest Photo Festival keretén belül.

Számos hazai és nemzetközi csoportos kiállításon és fesztiválon vett részt, többek között, a kArton Galéria INSPIRAL Stickers@karton kiállításon (Budapest, 2016), a MODEM-ben az Antihangszer extra kiállításon (Debrecen, 2017), a Satura Art Gallery-ben Eroticamente kiállításon (Genova, Olaszország, 2017), a B32 Galériában a MET Matricák kiállításon (Budapest, 2017), a PH21 Galériában a CorpoRealities kiállításon (Budapest, 2018), a 2B Galériában a Common Jam kiállításon a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválhoz kapcsolódva (Budapest, 2018), a Palazzo Velli Expon a Digital Art Factory kiállításon (Róma, Olaszország, 2018), az SZK Gallery-ban a Shonan International Abstarct Art Exhibition GLOBAL ART Project & Art WALL kiállításon (Chigasaki, Japán, 2018, 2019, 2020), SOBOBADE Gallery-ban a GLOBAL ART Project kiállításon, (Dakar, Szenegál, 2019), a Transart Communication Fesztiválon (Érsekújvár, Szlovákia, 2018, 2019), a Ludwig Múzeumban a „Lassú élet. Radikális hétköznapok.” kiállításon (Budapest, 2020).

  1. Szeptember 4. Péntek

18.00 – 19.00 Ráhangolás / Bemelegítés 4

A leírás Szeptember 1-nél található.

  1. Szeptember 4. Péntek

19.00 – 20.00 PREMIER VETÍTÉSEK 2

benne: Veres Flóra, Kovács Emese, Piotr Mateusz Wach (PL) és Déri András előadása

Veres Flóra (L1-tag): Vele a mozdulat meghalt

Szólóperformansz

Alkotó/előadó: Veres Flóra

Zene: Horváth Ádám Márton

Támogató: L1 Egyesület, „Köszönjük, Magyarország!” program, NKA

Az előadás a „Köszönjük, Magyarország!” program támogatásával valósul meg. 

 

FB

Instagram

Trailer

Csak akkor születhet meg, ha meghalt, csak akkor halhat meg, ha élt.

A végtelen végletekig cirkulál, hogy mindig ugyanaz legyen másképp. Egy test egy lélek. Élek.

Veres Flóra táncművész, koreográfus, örök kísérletező. A Magyar Táncművészeti Főiskola után Hollandiában majd Belgiumban képezte tovább magát. Munkái és ösztöndíjak révén eljutott Spanyolországba, Franciaországba, Németországba, Szicíliába és az USA-ba, alkotói és táncos rezidenciákon vett részt. 2018-ban a hollandiai Fontys Művészeti Akadémia Performing Public Space szakán szerzett mesterszakos diplomát. 2017 óta hoz létre különböző, kooperatív projekteket Talking Bodies név alatt. Összművészeti törekvések, amelyek elsődleges nyelvezete a tánc, mozgás, a test. Több táncszínházi darab, egy public space projekt, két táncfesztivál és egy mozgás-hangimprovizációs workshop kutatás sorozat, az Instinct Body Training tartozik a névhez. Aktuálisan Egy az Egyben című új táncszínházi darabján dolgozik, Horváth Ádám Márton zeneszerzővel. (premier: 2020. október, Budapest) 2018-ban az L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület rezidens művésze, majd 2019-től tagja. 

»»» «««

Kovács Emese (L1-tag) együttműködésben a KristofLab & Ziggurat Project formációval: Our Home Place

helyspecifikus installáció

Installáció/videó/zene/sound design: Szabó Kristóf – KristofLab
Koreográfus/táncos: Kovács Emese, Lukács Gergő

Koreográfusi konzulens: Sarlós Flóra Eszter
Zene/sound design: Munkácsi Ádám
Ruha/diszlet: Sibitka Anna

Külön köszönet: Szász Attila

Támogatók: L1 Egyesület, Nástupiste 1-12 (SK), Szlovák Művészeti Tanács, Platform Kulturális Egyesület (HU), Műhely Alapítvány (HU)

 

www.zigguratproject.com

www.kristoflab.com

Trailer

 

A cél egy olyan esemény, amiben a művészeti formák egyenrangúak. Olyan prezentációról van szó, amelyben meghatározó és szerves részét képezi a tárgyi művészet a folyamatelvű előadásmódnak.

Happening, mely lakókörnyezetünk és saját énképünk viszonyát vizsgálja. A lokalitás élménye meghatározza társadalmunkat, melyben alárendeltségi viszonyok uralkodnak. Az ember szociológia értelmezése viszonylagos, kérdésként merül fel, hogy lakókörnyezetünk határoz meg minket, vagy mi magunk vagyunk környezetünk átalakítói. Az idő diverzitása minden társadalmi szférában jelen van, ez a változatosság nyomást gyakorol a világban elfoglalt helyzetünkre.

Személyes élményeken keresztüli megközelítésről van szó, amely elveszti a szubjektivitását, és egy mindenki számára érthető objektív képet alkot, amelyet a befogadó a saját impulzusain keresztül adaptál egyéni tapasztalattá.

A kiállítás magját egy helyspecifikus installáció alkotja, mely a város jellegzetességeire reflektál. A videók különböző helyszíneken létrejövő mozgáskutatásokból jönnek létre, és kiegészítik a térben található rajzot. A kortárs művészet különböző műfajai együttesen alkotnak egységet, és a mozgást korlátozó ruha láncai új formát adnak a táncnak.

 

Kovács Emese (L1-tag) táncos, a brnoi Performing Arts Academyben (CZ) diplomázott, számos előadás táncművésze, alkotója Magyarországon és külföldön, a Ziggurat Project alapítótagja. 2016-ban az L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület rezidens művésze, majd 2017 óta annak tagja.

 

Szabó Kristóf–Kristoflab médiaművész, festő, a Magyar Képzőművészeti Egyetem befejezése után számos egyéni és csoportos kiállításon vett részt Magyarországon és külföldön, a különböző művészeti formák együttműködését kutatja.

Lukács Gergő táncos, a társadalmilag érzékeny és közösségi művészeti projektek állnak érdeklődése középpontjában, a Ziggurat Project alapító tagja.

Munkácsi Ádám zenész, a Pécsi Művészeti Egyetem fuvola szakán végzett, zenészként elsősorban könnyűzenei formációkban játszik, az összművészeti együttműködésekben rejlő lehetőségeket kutatja.

Sibitka Anna divattervező, a Mod’Art Nemzetközi Divatakadémián végez, munkáinak kiindulópontja a divat és a képzőművészet társítása a környezettudatosság szellemében.

 

»»» «««

 

Piotr Mateusz Wach (PL): Utopia is here – munkabemutató

Koncepció: Piotr Mateusz Wach

Előadók/társalkotók: Ilja Badulin (NO), Lukas Leopold (CZ), Jacek Niepsujewicz (PL), Tereza Leopold Vejsadová (CZ), Piotr Mateusz Wach (PL)

Támogató: Nemzetközi Visegrádi Alap (VARP-PA), L1 Egyesület, orbita aspace

 

www.pmwach.wix.com/home

 

Lem Solaris című műve színpadi adaptációjának ötlete hét hónapos, a Project:life elenevezésű program keretén belül megvalósult izlandi rezidenciánkon született még 2017-ben. A közös tér, az elszigeteltség, a mindennapi gondok, az állandó honvágy, valamint az űrtudományok iránti vonzalom nyomán létrejövő eszmecsere eredménye az Utopia is here alapötletének megszületése.

 

Piotr Mateusz Wach a tánc- és testszínház műfajában alkot. A nápolyi INTERNO5, a bytomi ROZBARK Dance, valamint a müncheni inter:ference Collective táncosa volt. Képzettségét a Krakkói Színművészeti Főiskolán, a bytomi Táncszínházi fakultáson, a velencei Nyári Képző- és Médiaművészeti Akadémián, valamint a krakkói Lart studiO-ban szerezte. Dolgozott többek között Krystian Lupával, Tomasz Bazannal, Jacek Poniedziałekkel, Anna Piotrowskával, Cecilia Moisioval és Helena Jonsdottirral. Eddig 8 darab szóló táncelőadást készített, amelyeket mai napig játszik mind Lengyelországban, mind azon kivül.

Shakespeare-i hősök által ihletett előadásai több díjban részesültek, így például a 21. Gdansk-i Nemzetközi Shakespeare Fesztivál fődíja, Shaking The Walls díj, Golden Skull díj. 2013-ban arany Maszk díjban részesült, majd 2015-ben a Sziléziai vajdaságtól kapott ösztöndíjban. 2015-ben Lengyelországot képviselte a SzólóDuó Nemzetközi Tánc Fesztiválon budapesten. 2018 és 2019 ben a Grażyna Kulczyk által alapított Arts Stations Foundation Alternatív Táncakadémiájának ösztöndíjasa volt. Ezen kívül még több rezidencián vehetett részt Berlinben, Krakkóban, Gdańskban és Izlandon.

 

Ilja Badulin Oslóban élő zenész és audiovizuális művész, egykori rajzfilmes és VJ. Általában improvizált, moduláris előadásokat készít, melyeket vizuális elemekkel és fénnyel egészít ki. Zenei tevékenysége Fangarm valamint Bazalt fedőnéven az ambient és a techno felé húz.

 

Jacek Niepsujewicz táncos, pedagógus és kulturális animátor. A Zielona Góra-i egyetemen végzett, Olga Sławska – Lipczyńska poznańi balettiskolájában tanult. Első saját szólója a Happiness does not wait 2016 a SzólóDuó díjnyertes előadása. Izlandon töltött hosszabb lélegzetű rezidenciájának végállomása a Human – lonely island című szóló. Művészi tevékenysége mellett professzionális fodrász és stylist. A poznańi Lengyel Táncszínház, a Rozrywka Színház, a bytomi ROZBARK táncszínház táncosa volt. Számos táncfesztiválon szerepelt, ezek többek között a Festivalul Internațional de Teatru Sibiuban (RO), a 3. Győri Tánc Biennálé, a DanceInversion (RUS), a moszkvai Nemzetközi Kortárstánc Fesztivál (RUS), a kurytybai Biennial Internacional de Danca (BRA), a minszki International Theatre Forum TEATR (BLR),  valamint a Bielefeldi Táncfesztivál (D). Többek között Ohad Naharinnal, Jo Strømgrennel, Talia Landéval, Jacek Przybyłowicz-cal, Ewa Wycichowskával, Teresa and Lukas Lepolddal működött együtt.

Lukas Leopold a brnoi konzervatóriumon tanult. Az osztravai Nemzeti Színház, valamint a poznańi Lengyel Táncszínház táncosa volt. I. Strodéval, W. Fominnal, J. Sabovčíkkal, A. Dvořákkal, P. Tallarddal, T. Vergerrel, O. Naharinnal, P. Wycichowskával, J. Przybylowicz-cal, T. Pomersbach-hal dolgozott együtt. 2015 óta szabadúszó művész, és ezidő óta a La Trottier dance company, a Černá Vaněk company, Tereza Leopold Vejsadova, Alexandr Volný, a 420 people előadásaiban működött közre. Saját nevéhez fűződő projektek: 

Planets az Atelier PTT Poznańban, Stín Prágában, Performotion, Abyss, Orbita, Depth of distance, Acceleration és egyebek Brnoban.

Tereza Leopold Vejsadová a brnoi I.V. Psota balettiskola, valamint az slezská-osztravai művészeti iskola végzettje. Előadóként, koreográfusként valamint táncosként  a brnoi Bílá holubice and Proty boty inkluzív táncegyütteseknél dolgozott. Jelenleg a Dash dance Brno-nál tart kortárs táncórákat, valamint szabadúszó művészként ténykedik. 2005 óta számos projekt, mint a Labutísen, Meziprostor, Planet, fűződik nevéhez.

»»» «««

Déri András & Varga Zsolt: Research on the moment in one note

az alapja egy alkotói mechanizmusnak, gyakorlat a „Mysterium Cosmographicum” felkészüléséhez

Koncepció/koreográfia/tánc: Déri András

Zeneszerző/előadó: Varga Zsolt

Mentor: Ladjánszki Márta

Produkciós munkatárs: L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület

Támogatók: L1 Egyesület, Artus, EMMI, NKA – Imre Zoltán Program Ideiglenes Kollégium, Sín Kulturális Központ, Bakelit Multi Art Center, Műhely Alapítvány, Orkesztika Alapítvány – MOHA – Mozdulatművészek Háza, Kalahradaya – Universal Home of Art, Culture and Spirituality – Kalkutta, India, „Köszönjük, Magyarország!” program

www.andrasderi.hu  

Trailer

Déri András Varga Zsolttal ad ízelítőt a „Mysterium Cosmographicum” alkotói mechanizmusának kiinduló gyakorlatából. A jelen megtapasztalásának, vizsgálatának, megfigyelésének számos útja van. A gyakorlat 3 szinten, 3 időkeret által invitálja az arra vállalkozókat egy hang közös, külön-különi, majd újra együtt történő megtapasztalására.

 A „Mysterium Comsographicum” – ról:

„…nem(csak) egy újabb tanúságtétel a minden-mindennel-való-összekötöttség mellett, hanem(végre) egy létező modellnek a felismerése, amit ars poeticájává tesz.” (Farkas Kristóf,2019)

A négy őselem témája egy kimeríthetetlen világot nyitott meg Déri András koreográfus, Szatmári György experimentális zenész és Varga Zsolt szaxofonos számára, ahol most az univerzum mikro-makro dimenziói, tudatos és tudattalan síkjai között keresik az összefüggéseket a táncon mint rituálén keresztül. Ez a szakrális közösségi esemény, ősi spirituális eszköz lehetőséget nyújt a kapcsolatteremtésre egymással, magunkkal, a múlttal, jelennel és jövővel, amiáltal a végtelen dinamikák káoszban kozmoszt teremthetünk.

Déri András Kis kora óta gyakorolja az urban dance különféle táncstílusait. Tanulmányai alatt megfordult a prágai Duncan Centre-ben, a Rotterdam Dance Academy-n és 2014-ben végzett a P.A.R.T.S.-on (Performing Arts Research and Training Studios) Brüsszelben. Jelenleg a német CocoonDance társulattal dolgozik projektszerűen a nemzetközi szabadúszás és önálló alkotói munka mellett. 2019-ben rezidens művésze majd, 2020-tól az L1 Egyesület tagja. Többek között dolgozik/ott Juhász Katával, Fülöp Lászlóval (Timothy and the Things), Daniel Linehan-nal (B/USA), Rózsavölgyi Zsuzsával, Jan Jakuballal (CZ) stb.

Fő témái és érdeklődési területei: az élő zenével való interakció, a zene és a tánc kapcsolata („Kör-háromszög”, „Research on the moment in one note”), improvizációs eszközök, struktúrák, rendszerek, koreográfiai játékok(„Research on the moment from more perspective”, „Talea”), analitikusan és ösztönösen a mozgás minőségek kutatása („Elemek”, „Ocean”).Munkásságát az innovatív, kutatói szemléletre, más művészeti ágakkal és szakterületekkel, kultúrákkal dialógusra törekvő valamint egy holisztikus spirituális irányultság motiválja. Ennek fényében célja a műfaj-, szerepbeni, (zenész-táncos, néző- előadó, előadás-installáció) kategóriák definícióinak és a színházi tér konvencióinak újragondolására tett kísérlet.

Varga Zsolt budapesti zenész, zeneszerző, multiinstrumentális hang- és mozgásművész. Szaxofonosként improvizálva a budapesti MCLoevky és Bálványos Társulattal érdeklődési köre hamar zene/hang alkotásra irányult különféle területeken (irodalom, képző-, mozgásművészet) művészekkel kollaborálva. Számos magyar elektronikus és elektroakusztikus zenei projekt (mint Desert Chaos, Limited Timpani), a McTrippenTrop funk és free jazz big bandben való zenélés mellett az utóbbi években munkájának fő fókusza Ladjánszki Márta kortárs táncos és koreográfussal való kollaborációján van mint zenész/zeneszerző. Mindemellett az L1 Egyesület elnöke 2011 óta.

  1. Szeptember 5. Szombat

15.00 – 18.00 Testbeszéd – konferencia köntösbe bújt alkotói módszertanok

BESZÉLGETÉSEK a TESTRŐL (mini konferencia) 

meghívott művészek: Pina Brutal (H/D), Gálos László (H), Vanessa Goodman (CAN)

– előzetes regisztráció szükséges, csak a bejelentkezett résztvevők kapnak email-ben értesítést az online konferencia elérhetőségéről –  

 

Az elmúlt években az L1danceFest már kétszer is otthont adott egy ún. előadóművészeti szimpóziumnak, mindkétszer a Közép-európai Egyetemmel együttműködve. A szimpózium témája 2016-ban COLLECTIVITY/RESPONSIBILITY/PERFORMATIVITY, 2017-ben pedig COLLECTIVITY & IN(TER)DEPENDENCE volt. Mindkét háromnapos rendezvény egy hibrid, művészeti és tudományos esemény volt, mely a demokratikus szabadság jegyében fogant párbeszéd iránt elkötelezett akadémikusokat, gondolkodókat, előadóművészeket és kulturális aktivistákat hívott össze az egyetem épületében.

Annak ellenére, hogy a Közép-európai Egyetem idén nem tud részt venni az együttműködésben, az L1 Egyesület továbbra is törekszik az előadóművészetről zajló eszmecsere folytatására.

Az előadóművészetek fontos demokratikus értéket jelentenek, mivel rávilágítanak a közösség, közélet, nyilvánosság közötti kapcsolódásokra.

A mostani alkalommal mindenkit egy olyan Zoom találkozóra invitálnak, ahol három meghívott vendég prezentációjához egy exkluzív filmvetítés és egy rákövetkező beszélgetés társul.

Az eseményen való részvétel ingyenes, de egy előzetes, online regisztrációhoz kötött.

 

Pina Brutal (H/D) STRIP!

Koncepció/előadó: Pina Brutal

 

www.pinabrutal.com

Instagram

 

A nyilvános pucérkodás vajon felruház-e bármilyen hatalommal? Arról szól esetleg, hogy jól érzed magad a testedben vagy úgy általában emberként? Vagy esetleg sebezhetővé, abúzus és tiszteletlenség tárgyává tesz? Vagy pedig ez is, az is; a lényeg, hogy ki az, aki épp megfigyel? És amúgy kinek szól a pucérkodás, és mi az indítéka? A test ugyanaz, és mégis eltérhet az érzelmi hatás. A Strip! arról szól, hogy a szociális környezet miként hat a pucér testre, és hogy az utóbbinak mi köze van az önértékeléshez, emez pedig miként következik a kulturális meghatározottságból és örökségből. Az előadást tényleges sztriptíztáncosi tapasztalatok ihlették.

 

Pina Brutal Berlinben élő budapesti művész és filmes. Többéves magyar, dán és német kortárstánc tanulmányok után számos koreográfussal dolgozott, így például még budapesten Hargitay Ákossal, vagy berlinben Ricardo de Paulával. 2013 óta készít saját, kísérleti előadásokat (The Funeral, Peep Show, Anus) hasonszőrű, berlini művészekkel, mint például a Superfly Suspension Crew. 2017 óta érdeklődése erotikus rövidfilmek készítésének irányába mozdult. A „The loneliness of the bike messenger girl”, az „Eternity”, valamint legutolsó, „The secret Love Life of the Urban Leopard” című alkotásai berlini és nemzetközi közönség, fesztiválok meleg fogadtatásában részesültek. A „Seven Levels Deep” című horror rövidfilmjét, melynek írója és rendezője, számos fesztiválon levetítették, több díjban is részesült. Táncosi múltjából táplálkozva alkotásainak ihletője az emberi test a maga összes korlátjával. Mind színpadi munkái, mind filmjei tartalmaznak body art, kink és BDSM elemeket. Pina queer-feminista művészként hasonló gondolkodású társakkal együttműködve, a világban egy pozitív fordulat elérését tűzi ki céljául.

 

»»» «««

 

Gálos László (L1-rezidens 2020): Szubordináció

Testkép III. – A film

Rendezte: Gálos László

Szereplők: Gálos László, Syporca Whandal

Kamera: Brownhandfilm

Készült a Brownhandfilm és a HEG támogatásával.

 

A megalázás kétirányú viszony. Nem csak az szenvedi el, aki alávetett helyzetbe kerül, de az is, aki látja, amint egy embertársa elveszti méltóságát. A hatás, amit egy lealacsonyító tett, póz, esemény látványa kivált, sosem múlik el. De nem is tudatosul a maga teljességében. Szinte sosem vagyunk képesek valóban megnézni és megélni, amint valaki megtöretik.

A Testkép-sorozat Szubordináció-képeinek témája nem a megalázott ember, hanem a megfigyelő, vagy akár okozó állapota. A mód, ahogyan a tudat védekezik a látvány ellen.

 

És ahogyan a helyzet csapdájába esik, aki tanulmányozza azt. Bármilyen okból teszi is.

 

Gálos László kollodista.

A fotózás nem a pillanat művészete. Minden egyes képnek hordoznia kell valamit abból, amit pillanatról-pillanatra élve nem tapasztalhatunk meg. Különben fölösleges egyetlen másodpercet is elvesztegetni rá. A nedves kollódium, mint képalkotó technika és alkotói módszer, eredendően magában hordozza azt a melankóliát, ami létünk értelmetlenségének és az enyészet elkerülhetetlenségének tudatosulásával és elfogadásával jár.

Az elmúlt öt évben több, mint ötven hazai, és összesen kilenc nemzetközi csoportos kiállításon szerepeltem Belarussziában, Litvániában, Olaszországban, Spanyolországban és az USA-ban.

Öt egyéni kiállításomat öt magyar városban és Hollandiában mutattam be.

2020-ban az InstArt Csoport tagja és az L1 Független Művészek Közhasznú Egyesület rezidense, illetve a salgótarjáni Szent Lázár Megyei Kórház boncmestere vagyok.

 

»»» «««

 

Vanessa Goodman (CAN) tiszteletteljesen elismeri, hogy a Coast Salish, a Sḵwx̱wú7mesh (Squamish), a Stó:lō és Səl̓ílwətaʔ/Selilwitulh (Tsleil-Waututh) valamint a xʷməθkʷəy̓əm (Musqueam) népek ősi és eltulajdonított területein él és dolgozik. BFA végzettséget szerzett a Simon Fraser Egyetemen, és az Action at a Distance Dance Society művészeti vezetője. Vanessa is attracted to art that has a weight and meaning beyond the purely aesthetic and uses her choreography as an opportunity to explore the human condition. Számos díjban és elismerésben részesült: az Iris Garland Emerging Choreographer Díj (2013); a Yulanda M. Faris Ösztöndíj (2017/18); a Chrystal Dance Prize (2019); a Banff Centre for Arts and Creativity által nyújtott Schultz Endowment (2019); az Új Zélandi, ausztrál és vancouver-i partnerekkel rendelkező “Space to Fail” program (2019/20), és mások.

Vanessa munkái a következő helyszíneken és eseményeken voltak láthatóak: DanceHouse Vancouver, SFU Woodwards, The Belkin Gallery, The Firehall Arts Centre, The Dance Centre, The Chutzpah! Festival és The Shadbolt Centre for the Arts, Fluid Festival (Calgary), Kinetic Studio (Halifax), The Dance Made in Canada Festival (Toronto), On the Boards (Seattle), Risk/Reward Festival (Portland), Offset Dance Fest (New York), Living Things Festival (Kelowna), Crimson Coast (Nanaimo) és The Bienal Internacional de Dança Do Ceará (Brazil).

Vanessa számára a The Dance Centre, Dance Victoria, a Harbourfront Centre, a The Shadbolt Centre, valamint a The Banff Centre for Arts and Creativity biztosított művészi rezidenciát. Legutóbb a Trinity Laban (London, UK) meghívását követve alkothatott, szerepelhetett és mentorálhatott. Megbízásos felkérései: Springboard Dansé Montréal, the plastic orchid factory (Ame Hendersonnal karöltve), Votive Dance, Lamon Dance, Modus Operandi és az SFU rep class.

Elkövetkező munkáiban Scott Morgan (Loscil), Caroline Shaw és Simona Deaconescu lesznek a partnerei.

 

  1. Szeptember 5. Szombat

18.00 – 19.00 KIÁLLÍTÁS Syporca Whandal Pataphysics L1-portrésorozat másképp

Alkotó: Syporca Whandal (L1-tag)

Modellek: Berger Gyula, Farkas Kristóf, Herold Eszter, Horváth Márton Ádám, Koroknai Zsolt, Kovács Emese, Kovács Noémi Anna, Kovács István, Ladjánszki Márta, Szilágyi Enikő, Varga Zsolt, Veres Flóra (L1-tagok)

Támogató: L1 Egyesület, EMMI, Műhely Alapítvány

 

www.L1.hu 

FB

 

„Bármi következik semmiből.” Ecce Homo reload! az L1 Egyesület alkotóművészei kollázs labirintusban.

 

„Bármi következik semmiből.” Intim. Demokratikus. Őszinte. Abszurd. Ecce Homo reload!

 

A Pataphysics fotó alapú kollázs sorozat, mely az L1 Egyesület művészeinek modellként való közreműködésével jött létre. „Bármi következik semmiből.” Az emberiséget meghatározó princípiumok vallás, filozófia, technikai találmányok, orvoslási metódusok nagy része oximoronokon nyugszik. Egy napom folyamán szivacsként szívom magamba a a legtriviálisabb ábrákat, marketinget, trendeket, logókat, zenetöredékeket, politikát, közhangulatot, eszméket, vallásokat, reklámot, mozdulatokat, háztartási hulladékokat, mimikát, ikonnak dagadó sztárokat, emblematikus műtárgyakat, szlogeneket, hogy minden esztétikai és etikai és logikai kontrollt vesztve, megalkossak belőle egy intim rendet. Intim. Térképet adok csupán. Harsánysága ellenére, a bejövő információk agresszivitását szolid indirekt közlésbe folytja. Demokratikus. Nem ad előre emésztett támpontokat. Nincs instant szájbarágás, csak apró betűs rejtett költségek. Őszinte. Mindent beemel az eszköztárába ami fluxál a MOST-ban. Abszolút. Túllépi a valóságot, olyan kontextust dekódol, ami tű pontosan jelzi a társadalmi- történelmi tendenciákat. Ahogyan az esti alvás álmodása ráncba szedi a nappal élményeit, úgy a kollázs is látszólagos zűrzavarával rendezi egybe a világ és ember szavakkal ki nem fejezhető rendszerét. Egy nosztalgikus snitt. 5 évesen a Videoton színes tv monitora előtt álok a kapcsolópanelen villám gyorsasággal váltogatom a csatornákat: híradó szignál, fabulonos mosoly, hangyafoci, lottósorsolás, hangyafoci, delta hóvihar, skálakópé, panoráma írógépkattogás, hangyafoci, zenebutik-zenebutik, hangyafoci. Az epileptikusan felvillanó képek másodpercéből tudom, hogy milyen a világ az Operencián túl. A kollázs sorozatommal az L1 egyesületi alkotótársakat ebben, az Operencián túli minőségükben mutatom be. Ecce Homo reload!

 

Syporca Whandal elsősorban audiovizuális területen alkot, eddigi zenei közreműködései a Qad, Stigmatic Destruction, T A E A T E H. A SkhyzoKhyno Studio alapítója, az Opál Színház, a GLOBAL ART International Project tagja, 2019-ben az L1 Egyesület rezidens művésze, majd 2020-tól tagja.

Önálló kiállítások: Kinetikus Ákom-Bákom Magyar Műhely Galéria, Budapest (2017) Nude RE-CON-TOUR Magyar Műhely Galéria, Budapest (2018) megnyitó személy: Szombathy Bálint. Robot-Ikon, Budapest (2018) megnyitó személy: Horváth Márk.

Jelentősebb hazai csoportos kiállítások-zenei fesztiválok: Müszi, Labor, Auróra, kArton, L’office, Vajda Lajos Stúdió, B-32, Próféta, Pótkulcs, Modem, Bakelit MAC, Művészetek Háza Székesfehervár, 2B Galéria, PH21 Galéria, Szigony, Tinta Social, MET Galéria, Rakéta Fesztivál (2016.), Zajkert Debrecen (2017), UH Fest (2017), Budapest Design Hét (2017, 2018)

Jelentősebb nemzetközi kiállítások-fesztiválok: Campina House of Culture, Románia:  Campina (2016) Transart Communication, Szlovákia: Galánta-Érsekújvár (2017) DATA mediatheque-fanzinotheque, Franciaország: Marseille (2017) CmptrMthmtcs, Franciaország: Párizs (2017) Satura Art Gallery, Olaszország-Genova (2017) Fanfulla 5/a, Olaszország: Róma (2017) The Fire Studios, USA: Columbia (2017) Stone Valley Arts Center, USA: Vermont (2017) Christine Price Gallery, USA: Castleton (2017) Gallery-T, Franciaország: Párizs (2017, 2018).

 

  1. Szeptember 5. Szombat

19.00 – 20.00 PREMIER VETÍTÉSEK 3

benne: Vanessa Goodman (CAN), Kovács István és Ladjánszki Márta előadása

 

Vanessa Goodman (CAN): Solvent

Ötlet/előadó/kamera/vágás: Vanessa Goodman

Zene: Loscil

Kültéri felvétel: Ben Didier 

Köszönet: L1danceFest, Dancing on the Edge Fesztivál, John Robinson és Velocity Tánc Központ a támogatásukért.

 

www.actionatadistance.ca

Film

 

Izgalmasnak tartom a belső és külső keringési rendszereket, inspirálnak engem.

A Solvent ezeket a rendszereket kutatva bensőséges viszonyt hoz létre előadó és néző között. Olyan időkben, amikor problémás mások közelségét megtapasztalni, reményt ad, hogy egy pillanatra csupán, de közösen megtapasztalhassunk valamit.

 

Ez a munka régi kollégák és barátok, Loscil és az Action at a Distance közös alkotása, a test és a víz tematikáját járja körül. 

 

Vanessa Goodman (CAN) tiszteletteljesen elismeri, hogy a Coast Salish, a Sḵwx̱wú7mesh (Squamish), a Stó:lō és Səl̓ílwətaʔ/Selilwitulh (Tsleil-Waututh) valamint a xʷməθkʷəy̓əm (Musqueam) népek ősi és eltulajdonított területein él és dolgozik. BFA végzettséget szerzett a Simon Fraser Egyetemen, és az Action at a Distance Dance Society művészeti vezetője. Vanessa is attracted to art that has a weight and meaning beyond the purely aesthetic and uses her choreography as an opportunity to explore the human condition. Számos díjban és elismerésben részesült: az Iris Garland Emerging Choreographer Díj (2013); a Yulanda M. Faris Ösztöndíj (2017/18); a Chrystal Dance Prize (2019); a Banff Centre for Arts and Creativity által nyújtott Schultz Endowment (2019); az Új Zélandi, ausztrál és vancouver-i partnerekkel rendelkező “Space to Fail” program (2019/20), és mások.

Vanessa munkái a következő helyszíneken és eseményeken voltak láthatóak: DanceHouse Vancouver, SFU Woodwards, The Belkin Gallery, The Firehall Arts Centre, The Dance Centre, The Chutzpah! Festival és The Shadbolt Centre for the Arts, Fluid Festival (Calgary), Kinetic Studio (Halifax), The Dance Made in Canada Festival (Toronto), On the Boards (Seattle), Risk/Reward Festival (Portland), Offset Dance Fest (New York), Living Things Festival (Kelowna), Crimson Coast (Nanaimo) és The Bienal Internacional de Dança Do Ceará (Brazil).

Vanessa számára a The Dance Centre, Dance Victoria, a Harbourfront Centre, a The Shadbolt Centre, valamint a The Banff Centre for Arts and Creativity biztosított művészi rezidenciát. Legutóbb a Trinity Laban (London, UK) meghívását követve alkothatott, szerepelhetett és mentorálhatott. Megbízásos felkérései: Springboard Dansé Montréal, the plastic orchid factory (Ame Hendersonnal karöltve), Votive Dance, Lamon Dance, Modus Operandi és az SFU rep class.

Elkövetkező munkáiban Scott Morgan (Loscil), Caroline Shaw és Simona Deaconescu lesznek a partnerei.

 

»»» «««

 

Kovács István (L1-tag): Rekviem

Koncepció/kellékek/előadó: Kovács István

Támogató: L1 Egyesület, EMMI, NKA

 

Az Élet nem áll meg. Még egyelőre nem. De vannak folyamatosan olyan létezések, amik nem jönnek tovább velünk. Vagy legalább is nem ugyanolyan formában. A körülöttünk zajló világ állandóan átalakul. Talán Mi is! De addig is: Emlékezz! Mi voltál? Mi vagy? Mi leszel?

 

Kovács István 32 éve „foglalkozik performance művészettel és Közép-Európa jelentősebb művészei közé tartozik. Kovács munkáiban a fizikai testre koncentrál, a húsra és a vérre, az életre és a halálra, anélkül, hogy megfeledkezne az elme szerepéről. Előadása lehet fizikális eredetű, lehet meztelen, teste festett vagy anyagokba csomagolt, például műanyag filmmel vagy celofánnal bevont, de munkája mindig egy koncepcionális álláspontot képvisel. Egzisztenciális csavarral létrehozott élő képeiben Kovács elemzi az emberi lét, az élet, a születés és az újjászületés következményeit. Arra összpontosít, hogy a kortárs ember hogyan viszonyul ezekhez az alapvető kérdésekhez, a mesterséges és a természetes anyagok kölcsönhatásához. A humor és az irónia gyakran része a széleskörű és felszabadító kifejezési palettájának. Monoron él és dolgozik.” (Jonas Stampe, Infraction 9 Seté F)

1986-ban Stanislav Troksiarral közösen kidolgoztak egy speciális technikát, aminek segítségével közösen életnagyságú figurális papír szobrokat készítettek. Sok kiállításon szerepeltek. 1988-ban a VSZ Brno erdészet-gépesítés szakán szerzett mérnöki diplomát. 1988-ban kezdett el a brnoi élményei alapján performansz művészettel foglalkozni. 1992-ben Derkovits Ösztöndíjat kapott. Számos neves hazai és külföldi fesztiválon szerepelt már performanszaival. Az L1 Egyesület rezidens művésze 2018-ban, és 2019-től tagja.

 

»»» «««

 

Ladjánszki Márta (L1-tag) UMARMUNG

Egy műhelymunka film-dokumentációja

Koncepció/koreográfus/rendező: Ladjánszki Márta

Zeneszerző/előadó: Varga Zsolt

Az alkotási folyamatban aktív résztvevő/előadó: Árva László, Dániel Attila, Gálos László, Györke Tímea, Kovács Emese, Ladjánszki Márta, Mórocz Eszter, Szász Zsófia

További együttműködők: az előadások nézői

Külön köszönet: Erdős Balázs, Koroknai Zsolt, Kovács István, Lajti Balázs, Szemessy Kinga

Támogatók: L1 Egyesület, EMMI, NKA, Bakelit MAC, Be SpectACTive!, Creative Europe Programme, NaVKE

 

www.martaatwork.com

 

Az UMARMUNG (magyarul: ölelés) felnőtteknek szóló táncszínházi előadás bemutatóját a Bakelit Multi Art Center fogadja be a 2021 tavaszi időszakban a Be SpectACTive! Program keretében, ami program erősen koncentrál az aktív nézői attitűd kialakítására és a közönség bevonásának előmozdítására. Minden megvalósuló projekt – így a mi előadásunk is – elő kívánja mozdítani azt az elképzelést, hogy az elkészült munka erőteljesen inkluzívabb és transz-kulturálisabb céllal hozza létre a kreatív kísérleti folyamatokat. A nézők közösségei aktívan vesznek részt a hajlandóság és érdeklődés kifejezésében, és a művészi produkció új módszereinek kipróbálásában.

 

Az UMARMUNG alkotói folyamata és előadása kiemelten foglalkozik a fenti témával, és dolgozik együtt a nézőkkel egy olyan térben, ahol a hagyományos nézői és előadói szerepek fokozatosan eltűnnek; s a közösen alkotott térben minden néző előadóvá és minden előadó nézővé is válik.

 

Az UMARMUNG egy hosszútávú kutatás összefüggő és kiforrott állomása.

Három fő témából építkezik:

  • A pandémia okozta intézkedések miatt megszűnő, eltűnő érintés felértékelődése és annak átalakulása (érzelmi és érzékelési, elfogadási helyzetek felismerése, átgondolása, kérdések megfogalmazása);
  • François-Auguste-René Rodin francia szobrászművész alkotásait vizsgáljuk meg, és a szobrok a test passzív és/vagy aktív állapotát megragadó hangulat témájával dolgozunk;
  • Foglalkozunk a testhez fűződő viszonyunkkal civilként, emberként, művészként stb. (ha egyáltalán érvényes az anyagi valónknak ilyen módon történő szétválasztása).

 

„A gipszöntvény nem annyira természetes, mint a szobrom; én jobban megőrzöm emlékezetemben a ‘pózt’; mint maga a model, s ezen felül belső életet is adok neki.” (A. Rodin)

 

Rodin életteli, drámai, szenvedélyes megfogalmazású, érzelemgazdag szobrai a historizmus ellenpólusát képezik, művészete a modern szobrászat kiindulópontja. Érdekes párhuzam, hogy a szobrász önképző művészként kezdte a pályafutását, mert nehezen jutott be azon körökbe, ahol elfogadták látásmódját és részletgazdag ábrázolásmódját; ma világszerte ismert és elfogadott szobrász.

Inspirálódunk azon alkotásaiból, amik első pillantásra megragadnak mindenkit:

A guggoló nő; A katedrális; Bronzkorszak; Az öreg kurtizán; Az örök tavasz; A gondolkodó; A csók; Danaida; Paolo és Francesca; A fájdalom stb.

 

Az alkotói folyamat támaszkodik az alapcsapat alkotói sokszínűségére: fotós, zenész/zeneszerző, performansz művész mellett táncosok ötleteit rendezzük egybe.

 

Az emberi testek megmozdulnak, s minden mozzanat potenciális, megkomponált része lesz az előadásnak.

 

Ladjánszki Márta klasszikus balett, szertorna, jazz és modern tánc tanulmányait Magyarországon és Bécsben folytatta, majd 1996 végén alapítója volt a KOMPmÁNIA Kortárs Táncszínháznak, ahol táncosként és társkoreográfusként dolgozott. 2001-ben csatlakozott az L1 Egyesület munkájához, ahol művészeti alelnökként a mai napig dolgozik. Alkotó-művészként kortárs tánccal foglalkozik Budapesten, mint független koreográfus és táncos. Keresi a lehetőségeket, hogy megmutassa művészetét azoknak, akik érdeklődnek munkája és az emberi testről való gondolkodása iránt.

Ő magából a testből, a belső gondolatokból nyeri az inspirációt, és a belső gondolatokat látható információvá alakítja. Hiszi, hogy mindenki más (nem csak külsőleg), és ettől gazdagabb az életünk. Ezért ünnepli minden darabjában a testet.

„A test a személyiség látható formája.” (Mary Starks Whitehouse)

 

  1. Szeptember 5. Szombat

20.00 VIRTUÁLIS ZÁRÓ KOCCINTÁS

Emeljük poharunkat és találkozzunk (élőben) 2021-ben, amikor az L1danceFest a 20. évfordulóját ünnepli majd!

 

A műsorváltozás jogát fenntartjuk.

 

Ajánlott cikk

15. PLACCC Fesztivál: művészet kirakatban és falmászó klubban 

A megszokottnál kisebb programmal jelentkezik a 15. PLACCC Fesztivál szeptember 24. és október 2. között …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás