FRISSS!!!
Home/NemPest/Külföld/Fidelity: A kínai turisták újból útra kelnek

Fidelity: A kínai turisták újból útra kelnek

Több mint 100 millió kínai kelt útra az ötnapos május elsejei ünnep alatt, ami a belföldi turizmus iránti igény első komoly próbája volt azóta, hogy elkezdték feloldani a Covid-19 miatt bevezetett korlátozásokat. A Fidelity International szakemberei azt vizsgálják, vajon megindul a fellendülés, vagy a fogyasztók egy darabig még óvatosan élnek az új szabadsággal?

A vidámparkok előtt kígyózó sorok és a kifosztott jegypénztárak még soha nem nyújtottak olyan örömteli látványt, mint most, amikor a kiéhezett kínai fogyasztók az első nagyobb nemzeti ünnepüknek örültek azóta, hogy a Covid-19 által előidézett járvány miatt februárban gyakorlatilag megbénult az élet az országban.

A kínai Kulturális és Idegenforgalmi Minisztérium által közzétett adatok szerint naponta átlagosan 23 millióan keltek útra a május eleji, ötnapos ünnep során, ami még így is csupán 50 %-a az egy évvel ezelőtti forgalomnak. Az éves szinten mért jelentős csökkenés ellenére ez hatalmas javulás a februári és márciusi adatokhoz képest, amikor Kína nagy része teljes vesztegzár alatt volt a koronavírus-járvány miatt. Alig három héttel ezelőtt egy kora áprilisi háromnapos hétvégén még csak 14 millió belföldi utast regisztráltak.

Érdemes megjegyezni, hogy az idegenforgalmi keresletet valamelyest visszafogták a szigorú gyülekezési szabályok, amelyeket a fertőzésveszély csökkentése érdekében vezettek be. A minisztérium úgy rendelkezett, hogy a vidámpark-üzemeltetők a májusi ötnapos ünnep során csak a teljes kapacitás 30 %-ának megfelelő mennyiségű látogatót engedhetnek be a létesítményükbe.

A visszatartott kereslet

Nemzetközi utazásról egyelőre nem lehet szó, de a kínai belföldi turizmus fokozatos magához térése némi bátorítást adhat a többi országnak is, melyek már nagyon várják a kijárási tilalom utáni életet − és persze azt, hogy a fogyasztók hosszú időn át visszatartott kereslete végre rászabaduljon a vállalkozásokra. Sokak számára az utazás segít oldani a kijárási tilalom alatt felhalmozódott feszültséget, ugyanakkor az utazók még nem tudnak sokat költeni, hiszen a munkahelyük jövőjét és a jövedelmük növekedését még változatlanul sok bizonytalanság övezi.

A májusi munkaszünet egy-egy napja alatt egy-egy turista átlagosan 414 renminbit (kb. 58 dollárt) költött, ami 31 %-kal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt, derül ki a Kulturális és Idegenforgalmi Minisztérium adataiból. Az egy főre jutó kiadások összege azonban még így is kétszerese az április 4-6 közötti hosszú hétvégén mértnek. Az öt nap teljes idegenforgalmi árbevétele 47,6 milliárd renminbi volt, ami kevesebb, mint a fele a 2019 májusi ünnep alatt regisztráltnak.

  1. grafikon: A kínai idegenforgalom májusban lassan talpra áll

Kék: turisták száma naponta; Narancs: egy főre eső költés naponta

Függőleges tengely: millió fő (balra); renminbi (jobbra)

Vízszintes tengely: a 2018-as, 2019-es és 2020-as áprilisi és májusi ünnepek adatai

Forrás: kínai Kulturális és Idegenforgalmi Minisztérium, Fidelity International, 2020. május 7.

Az emberek a május 1-5 közötti, meghosszabbított munkaszünet alatt valósággal megrohamozták a híresebb kirándulóhelyeket. A pekingi Tiltott Városba már az ünnepek előtt elkelt mind a 25 ezer eladható jegy, míg a Sandong tartományban található Tai-hegyre vezető út bejáratánál már a május 1-jei nyitás előtti napon is hosszú sorok kígyóztak.

A légi járatok és a vasútvonalak is kezdenek feléledni

Míg a világ számos légitársasága gyakorlatilag teljesen a földre kényszerült, a kínai kereskedelmi járatok kezdenek tétován magukhoz térni. A napi utaslétszám több mint megnégyszereződött február közepe óta, és május 5-én elérte a 780 000 főt − derül ki a kínai Közlekedési Minisztérium adataiból. A vasúttal utazók száma is jelentősen megnőtt: mára eléri a napi hatmillió főt, szemben a februárban mért napi alig egymillióval.

2. grafikon: Ahogy véget ér a kijárási tilalom, egyre több kínai utazik

Kék: vasúti utasok száma naponta; Narancs: légi utasok száma naponta

Függőleges tengely: vasúti utasok száma (balra); légi utasok száma (jobbra)

Forrás: kínai Közlekedési Minisztérium, Fidelity International, 2020. május 7.

A kínai légitársaságok általában kapacitásuk 50 %-ával indultak újra, ami jócskán meghaladja a világ többi részén működő társaik 10-30 %-os adatát. Pénzügyileg is sokkal jobban állnak, mint a nyugati társaik, melyek némelyike állami segélyre számít a túléléshez. A nagy kínai légitársaságok stabil mérleggel dicsekedhetnek, és nincsenek közvetlen likviditási problémáik (az, hogy a fő részvényesük maga az állam, természetesen további biztosítékot jelent a működésükkel kapcsolatban).

A kőolajárak történelmi léptékkel is jelentős beszakadása a legtöbb kínai légi fuvarozónak jól jön, mivel azok könyveiben legtöbbször nincs, vagy csak elhanyagolható mértékű fedezet szerepel az üzemanyag-árak emelkedésének ellensúlyozására, márpedig az üzemanyag ára a költségek 30 %-át teszi ki.

Azonban a javuló helyzet ellenére állnak még kihívások a kínai légitársaságok előtt. A nemzetközi járatok szinte teljesen megszűntek, és a belföldi üzleti utazók száma is minimális. A foglalások azt mutatják, hogy a kereslet csak lassan fog magához térni, és a távolabbi kilátások egyelőre teljesen bizonytalanok.

Szállodai szobák – javuló kilátással

A járvány hatására a szállodák kihasználtsága februárban egy számjegyűre zsugorodott, de azóta 50%-ra nőtt, amint arról az általunk megkérdezett üzemeltetők és ágazati szakértők beszámoltak.

A közepes kategóriájú szállodák jobban pörögnek, mint a felső és az alsó kategóriások. A nemzetközi utasok elmaradása alaposan megnyirbálta a luxusszállodák iránti keresletet, és bizony a kínai fogyasztók is jobban megnézik, mire költenek. Mindennaposak lettek az akciók: Sanghaj egyes ötcsillagos házaiban féláron lehet most szobát kivenni. Az árpaletta alsó végén elhelyezkedő olcsó szállodák forgalma azért csappant meg, mert róluk az a nézet terjedt el, hogy nem fordítanak kellő gondot a tisztaságra.

Az utazásszervezői piac

Az utazási foglalások mára visszatértek a szokásos szint 60 %-a körüli értékre, bár az utazásszervező vállalkozások jelentős árengedményeket adnak, hogy pörögjön az üzlet. Például a híres, sencseni Happy Valley vidámpark 365 renminbiért éves belépőt kínál – ami komoly kedvezmény ahhoz képest, hogy korábban egy egyszeri belépő ára 220 renminbi volt.

A kínai utazók egyelőre óvatosak, és inkább csak rövidebb ruccanásokra vállalkoznak. Hétvégente sokan az autójukba ülnek be és egy közeli várost keresnek fel, ahol csak egyetlen éjszakát töltenek – és sokkal kevesebbet költenek, mintha távolabbra utaznának és vasúton vagy repülővel mennének.

„Az emberek megkönnyebbültek, hogy túl vannak a nehezén, de irreális lenne V alakú felpattanásra számítani” – véli Hyomi Jie, a Fidelity portfóliómenedzsere. „Először a belföldi turizmusban zajlik majd le a fokozatos talpra állás, aztán a rövidebb, regionális utazások aránya nő majd meg, olyan úti célok felé, ahol a vírust sikerült kordába szorítani. A távolabbi, nemzetközi idegenforgalom jövője egyelőre meglehetősen homályos.”

A külföldi utazások felől a hangsúly áthelyeződhet a belföldi turizmusra, mivel Hong Kong és Makaó jórészt zárva tart az anyaországból érkező turisták előtt, külföldi utak pedig egyelőre szóba se jöhetnek, hiszen világszerte még számtalan kijárási tilalom és karantén-intézkedés van hatályban.

Mi kell majd ahhoz, hogy a kínai idegenforgalom teljesen magára találjon? A kínai döntéshozók felismerték, hogy a turizmus a belföldi fogyasztás egyik fő mozgatórugója, így különböző intézkedésekkel igyekeznek támogatni az ágazatot. Több tartományban vouchereket osztogatnak, melyeket az utazók a nevezetességekbe szóló belépőjegyekre, étkezésre és vásárlásra használhatnak fel. A Kína keleti részén fekvő Csöcsiang tartomány Huzhou városában például március óta több mint 200 millió renminbi értékű vouchert osztottak szét a turisták között.

„A talpra állás üteme persze főleg attól függ majd, hogy mennyire érzik biztosnak a kínai fogyasztók a munkahelyüket és a jövedelmük növekedését. Kínában mindeddig sikerült elkerülni a járvány miatti, jelentősebb mértékű munkanélküliséget, de azt egyelőre nem tudni, hogyan tud majd megbirkózni az ország a kínai árucikkek iránti globális kereslet megcsappanásával. Az utazás nélkülözhető luxus a középosztálybeli kínaiak számára, bár nem olyan komoly kiadás, mint a lakhatás vagy az oktatás. Az előttünk álló időszakban a legfontosabb mutatók a foglalkoztatottság, a háztartások jövedelme és a vállalati csődhányad-mutatók lesznek, amelyeket szoros figyelemmel kell kísérnünk” – teszi hozzá Al-Hilal István, A Fidelity International közép-kelet európai igazgatója.

Fontos tájékoztatás

Ezt az anyagot médiaügynökségként/újságíróként kapta meg. Az anyag kizárólag háttérinformációként szolgál. A tartalom átírása az Ön felelőssége, hacsak egyéb megállapodás nem történt.

A befektetések értéke csökkenhet és nőhet is, és előfordulhat, hogy a befektetők nem kapják vissza a teljes befektetett összeget. A múltbeli teljesítmény nem jelzi előre megbízhatóan a jövőbeli hozamokat.

Ezeket az anyagokat csak tájékoztatás céljából közöljük, és csak a címzettként szereplő jogi vagy természetes személynek szól.

Ezek az anyagok nem számítanak hivatalos közleménynek, a Fidelity befektetéskezelési szolgáltatásainak igénybe vételére szóló felhívásnak vagy ajánlatnak, vagy bármely értékpapír vagy befektetési termék megvásárlására vagy eladására szóló ajánlatnak vagy bármely ilyen ajánlat elfogadására szóló felhívásnak.

A Fidelity nem állítja, hogy a jelen anyag tartalma minden földrajzi térségben felhasználhat, vagy hogy az itt tárgyalt tranzakciók vagy szolgáltatások minden joghatóság vagy ország területén bármely befektető vagy egyéb fél számára hozzáférhetőek, értékesíthetők vagy igénybe vehetők.

A befektetők vegyék figyelembe, hogy az itt közölt nézetek esetleg már nem aktuálisak, és hogy azok alapján a Fidelity esetleg már meghozta a szükséges intézkedéseket. Az itt közölt nézetek csak az itt megjelölt napon érvényesek, és előzetes értesítés nélkül változhatnak.

A jelen anyagot a Fidelity International állította össze, és előzetes engedély nélkül nem sokszorosítható és terjeszthető.

A jelen anyag nem az Egyesült Államokban tartózkodó személyeknek szól (akik nem is cselekedhetnek a jelen közleményben foglaltak alapján), és csak az olyan joghatóságok területén belül tartózkodó személyeknek szántuk, amelyekben az érintett alapok forgalmazási engedéllyel rendelkeznek, vagy ahol ilyen engedélyre nincs szükség. A Fidelity nem jogosult arra, hogy Kína kontinentális területén befektetési alapokat vagy termékeket kezeljen, illetve forgalmazzon, vagy hogy ott élő személyeknek befektetéskezelési vagy -tanácsadási szolgáltatásokat kínáljon.

A jelen anyagban szereplő információkat mindenki saját kezdeményezésére olvassa el, és saját maga felelős a vonatkozó helyi törvények és jogszabályok betartásáért, és ki kell kérnie saját befektetési tanácsadóinak véleményét. A jelen anyagban harmadik felektől származó tartalom is szerepelhet, mely a Fidelity egyetlen vállalatával sem kapcsolatban álló vállalatoktól származik („Harmadik felektől származó tartalom”). A Fidelity nem vett részt a Harmadik felektől származó tartalom előkészítésében, elfogadásában vagy szerkesztésében, és sem kifejezetten, sem hallgatólagosan nem ajánlja vagy helyesli azt.

A Fidelity International annak a vállalatcsoportnak a neve, mely az Észak-Amerikán kívüli, meghatározott joghatóságok területén termékeket kínáló és szolgáltatásokat nyújtó globális befektetéskezelési szervezetet alkotja. A Fidelity és a Fidelity International név, a Fidelity International logó és az F embléma a FIL Limited bejegyzett védjegyei. A Fidelity csupán tájékoztatást nyújt különböző termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban, de nem ad befektetési tanácsokat, és nem tesz az egyéni körülményeken alapuló, személyre szóló javaslatokat.

Európában kiadja a Financial Conduct Authority által bejegyzett és felügyelt FIL Investments International (FCA regisztrációs száma: 122170), a CSSF (Commission de Surveillance du Secteur Financier) által bejegyzett és felügyelt FIL (Luxembourg) S.A., és a FIL Investment Switzerland AG.

ED20-155 MKAT8662

Ajánlott cikk

Másodszor lett CNN címlapsztori a Teqball

Internetes oldalán számolt be az egyik legismertebb amerikai hírcsatorna, a CNN a magyar fejlesztésű Teqball …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás