FRISSS!!!
Home / Élet+Stílus / Életmód / Tudatos tervezés: kevesebb stressz, egészségesebb élet

Tudatos tervezés: kevesebb stressz, egészségesebb élet

5 tipp szakértőktől a kiegyensúlyozott mindennapokért

Hogyan őrizzük meg testi és lelki egészségünket a stressz ellenére? Miként maradhatunk kiegyensúlyozottak a rohanó hétköznapokban? A Coca-Cola vállalat két szakértőt kért fel – Almási Kitti pszichológust és Szűcs Zsuzsanna dietetikust -, hogy segítsenek a fenti kérdések megválaszolásában.

Az állandó rohanás, a rengeteg feladat és az időhiány miatt gyakran vagyunk stresszesek, elfelejtünk egy-egy étkezést, vagy egész nap egy kortyot sem iszunk. Pedig a napi rutin kialakítása és a rendszeresség nagyon fontos lenne az egészséges életmód szempontjából. „A civilizációs betegségek hetven-nyolcvan százaléka hozható összefüggésbe az egészségtelen étrenddel. Ezért az egészség megőrzésének egyik alappillére a helyes táplálkozás” – mondja Szűcs Zsuzsanna dietetikus. A tudatos tervezés azonban nem csak a fizikai, hanem a lelki épségünk szempontjából is fontos.  „Ne csak akkor akarjunk egészségesen élni, amikor már nem vagyunk azok. Fordítsunk figyelmet a prevencióra a tűzoltás helyett” – mutat rá Almási Kitti pszichológus.

Nézzük, mit tehetünk!

 

  • Tervezzünk előre!

 

„Az egészséges táplálkozás már az étkezés előtt megkezdődik a tudatos menütervezéssel, bevásárlással. Ez segít a hirtelen ötlettől vezérelt, nem feltétlenül az egészséget szolgáló megoldások elkerülésében. A manapság nagyon népszerű meal prep – melynek lényege, hogy az egész család számára akár a teljes menü összekészíthető néhány napra előre a heti programok ismeretében – segít az időgazdálkodásban és a kalóriabevitel menedzselésében is” – javasolja Szűcs Zsuzsanna. Sokat könnyít, ha az egész hetünket látjuk magunk előtt papírra vetve, ebben hasznos lehet például egy heti tervező.

Tipp: Ha reggelente nincs is alkalmunk összedobni a teljes napi menüt, pár könnyen beszerezhető, menet közben is elfogyasztható snackital ilyenkor nagyon jó szolgálatot tehet. Ilyen alternatíva lehet a 100% valódi gyümölcspüréből, cukor hozzáadása nélkül készült smoothie (például a Cappy Smoothie változatok), vagy egy vitaminokkal és ásványi anyagokkal dúsított gyümölcs- vagy zöldséglé (például a Cappy+-ok). Ezek mind finom, egyben tápláló megoldások, melyek velünk lehetnek bárhol, bármikor.

 

  • Tűzzünk ki reális célokat magunk elé!

 

Ha eleve stresszes az életünk, ne tetézzük a bajt azzal, hogy teljesíthetetlen elvárásokat támasztunk magunkkal szemben, ami további feszültséget szül bennünk. Őszintén gondoljuk át –  írjuk is le magunknak –, hogy mi az, amit reálisan be tudunk tartani ahhoz, hogy egészségesebben éljünk.

Ne akarjuk a lehetetlent, nem kell mindent elsőre és tökéletesen megcsinálni! Például változtassunk apró lépésenként az étrendünkön, így könnyebb lesz hozzászoknunk. Ha szívesen színesítjük a folyadékfogyasztásunkat üdítőkkel, ügyeljünk arra, hogy ezt mértékletesen tegyük, válasszunk belőle kis kiszerelést, és kóstoljuk meg kedvenceink alacsony cukortartalmú, vagy cukormentes verzióit is. Emellett figyeljünk a megfelelő mennyiségű vízfogyasztásra is – ezek nem radikális lépések, mégis nagyban hozzájárulnak a jó közérzetünkhöz.

 

  • Fogalmazzuk meg az elvárásainkat

 

„Gondolkozzunk el azon is, szeretjük-e az adottságainkat, alapvetően vigyázunk-e magunkra? Ha nem, miért nem? Mi kellene ahhoz, hogy elégedettek legyünk? Az elvárásaink pontos megfogalmazásával máris egy lépéssel közelebb jutunk célunkhoz” – tanácsolja Almási Kitti.

 

  • Mindig nézzük meg a címkét!

 

„Ahhoz, hogy a megfogalmazott céljainkat meg tudjuk valósítani, számos segítség áll rendelkezésünkre, használjuk is ki őket! Te például megnézed a termékösszetevőket és más információkat, mielőtt a kosárba teszed az élelmiszert?  Az élelmiszerek címkéje rengeteg információt tartalmaz: például a tápanyagtartalmat, az egységnyi kalóriatartalmat – csak tudnunk kell értelmezni. Ebben segít például az Okoscimke.hu oldal” – javasolja Szűcs Zsuzsanna.

Tipp: A címkét azért is fontos alaposan megnézni, hogy lássuk, nem tartalmaz-e a termék olyan összetevőt, amire érzékenyek vagyunk. Például laktóz-intolerancia esetén a tej helyett növényi alapú ital (például az AdeZ kókusz- vagy mandulaital, kalciummal és vitaminokkal) felhasználása a reggeli tál müzlinkhez jó megoldás lehet.

 

  • Tanuljuk meg kezelni a kudarcokat is

 

Tanuljuk meg elfogadni azt is, hogy lesznek napok, amikor minden igyekezetünk ellenére sem tudjuk tartani a terveinket. Hasznos technika, ha ilyenkor az önostorozás helyett az eddig elért eredményeinkre koncentrálunk, és nem a veszteségre – mondja  Almási Kitti.

Ajánlott cikk

Országosan több mint 250 áruházban szervez Karácsonyi Adománygyűjtést az Élelmiszerbank

Covid-19 rászorulókat érintő hatásának enyhítésére 2020. november 27-28-29.  2020-ban a Covid-19 hatásainak enyhítésére és az …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás