FRISSS!!!
Home / Élet+Stílus / Életmód / Megoldotta a fekete műanyagok újrahasznosítását az Unilever

Megoldotta a fekete műanyagok újrahasznosítását az Unilever

A fekete műanyagból készült csomagolóanyagok újrahasznosításával eddig az volt a gond, hogy az optikai technológiával működő gépi válogató berendezések nem tudták megfelelően azonosítani ezt a hulladéktípust, így végül a hulladéklerakókban vagy égetőkben végezték. Az Unilever azonban megoldotta ezt a problémát, ugyanis kifejlesztett egy új pigmentet, melyet már a termékei csomagolásában is alkalmaz – sőt, a technológiát még a versenytársai számára is elérhetővé tette. Ezzel párhuzamosan a vállalat folyamatosan növeli az újrahasznosított műanyagok arányát a termékek csomagolásában: az Axe tusfürdők flakonjaiban ez már a közeljövőben elérheti a 100 százalékot, Magyarországon is.

Új, az optikai technológiával működő gépi hulladékválogató rendszerek számára is „látható” fekete festékanyagot fejlesztett ki az Unilever, amelyet az Axe (külföldön Lynx) és TRESemmé márkájú termékeinek nagy sűrűségű polietilénből (High Density Polyethylene, HDPE) készült flakonjaiban használ fel, elsőként a brit piacon. Ez azt jelenti, hogy ezeket a csomagolóanyagokat az optikai szenzorok már helyesen fogják felismerni, így évente csak Nagy-Britanniában akár 2500 tonnával több műanyagflakont hasznosíthatnak újra. Ez a mennyiség több mint 1200 családi autó vagy 200 emeletes busz tömegével egyenlő.

Eddig a fekete műanyagokkal az volt a gond, hogy mivel az automata hulladékválogató berendezések által kibocsátott infravörös-közeli tartományú fényt a csomagolóanyag színét adó szénfekete pigmentek gyakorlatilag elnyelték, a rendszer nem tudta újrahasznosítható anyagként elkülöníteni ezeket, így végül hulladéklerakókban, szemétégetőkben végezték. (Magyarországon az optikai válogatás még kevéssé elterjedt, a legtöbb helyen a szelektív gyűjtésből származó csomagolási hulladékokat kézi erővel válogatják.)

A fekete pigmenthez hasonló innovatív technológiákkal párhuzamosan nagy erőkkel dolgozunk azon is, hogy fokozatosan növeljük az újrahasznosított műanyag arányát a termékeink csomagolásában. Az eddig elért eredményekre az egyik legjobb példát az Axe tusfürdők flakonjai jelentik, ugyanis ezek mindegyike – azaz a Magyarországon forgalmazott termékek is – már most több mint 50 százalékban tartalmaz újrahasznosított műanyagot, azaz jól haladunk afelé, hogy ez az arány a közeljövőben elérje a 100 százalékot.

Az új fekete pigment technológiát az Unilever ráadásul elérhetővé teszi az iparág más szereplői és globálisan más piacok számára is azért, hogy minél szélesebb körben lehessen alkalmazni. Az Unilever továbbra is azon dolgozik, hogy az ENSZ fenntartható fejlődési céljaival összhangban teljesítse vállalásait és 2020-ig a felére csökkentse a termékei csomagolóanyagaiból származó, nem újrahasznosított hulladék mennyiségét.

Az Unilever Magyarországon

Az Unilever világszerte több mint 190 országban van jelen, és naponta 2,5 milliárd fogyasztót ér el, így globálisan az élelmiszerek, kozmetikumok és háztartási tisztítószerek piacán az egyik vezető szereplőnek számít. A vállalat forgalma 53,7 milliárd eurót tett ki 2017-ben és világszerte 161 ezer embert foglalkoztat. Az Unilever árbevételének több mint fele (57 százalék) a fejlődő és a feltörekvő piacokról származik. A vállalathoz globálisan több mint 400 márka tartozik, köztük a Dove, a Knorr, a Domestos, a Hellmann’s, a Lipton, az Algida, a Magnum, a Ben & Jerry’s és az Axe.

Az Unilever 2010-től egy új szemléletre és három pillérre épülő, hosszú távú fenntarthatósági terv megvalósításába kezdett. A stratégiánkat alátámasztó Fenntarthatósági Tervben (Unilever Sustainable Living Plan – USLP) vállaltuk, hogy

  • 2020-ig több mint egymilliárd embernek segítünk, hogy tegyenek saját egészségi állapotuk és életkörülményeik javításáért;
  • 2030-ig a felére csökkentjük termékeinek környezeti hatását; és
  • 2020-ig több millió ember megélhetését segítjük.

A Fenntarthatósági Terv a növekedés és a bizalom elősegítésén keresztül teremt értéket, a költségek és a kockázatok csökkentése mellett. Az Unilever fenntartható márkái 50 százalékkal gyorsabb növekedést mutatnak, mint a többi terület, továbbá 2016-ban ezek generálták növekedésünk több mint 60 százalékát.

Az Unilever 2017-ben is iparágának első helyén végzett a Dow Jones Fenntarthatósági Indexben (DJSI). A vállalat az FTSE4Good Indexben az elérhető legmagasabb, 5-ös pontszámot ért el a környezetvédelem terén. 2017-ben a GlobeScan/SustainAbility éves felmérésén immár 7. egymást követő alkalommal vezette a világ leginkább fenntartható vállalatainak (Global Corporate Sustainability Leaders) listáját. A vállalat a CDP 2018-as globális ellátási lánc jelentésében (Global Supply Chain Report) négy A-s minősítést szerzett a klímaváltozás, a víz, az erdők és a beszállítói elkötelezettség területén. Az Unilever elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ra karbonpozitívvá alakítja át tevékenységeit, továbbá 2025-ig 100 százalékban újrafelhasználhatóvá vagy komposztálhatóvá teszi műanyag csomagoló anyagait.

Az Unilever Magyarországon is arra törekszik, hogy minél jobban segítse a társadalmat és csökkentse környezetterhelését. Az IIP és a Magyarországi Brit Kereskedelmi Kamara „Az elismerés kultúrája” kategóriában 2016-ban az Unilevernek ítélte oda a Magyarország Legkiválóbb Vállalata díjat. 2018-ban Szerethető Munkahely elismerést kapott a Dreamjo.bs állásportál közönségszavazásán.

A 120 éve működő Unilever hazai leányvállalata 1991-ben jött létre. Az Unilever Magyarország Kft. a szlovéniai, a horvátországi és a bosznia-hercegovinai vállalatokkal együtt a Magyarország és Adria Régió cégcsoport része budapesti központtal. Az Unilever Magyarországon három gyárral rendelkezik: a Nyírbátori Háztartás-vegyipari Gyárral, a Veszprémi Jégkrémgyárral és a Röszkei Élelmiszergyárral. Nyírbátorban, Európa egyik legmodernebb háztartás-vegyipari üzemében mosogatószereket, fertőtlenítőket, felülettisztítókat, WC-tisztítókat, folyékony súrolószereket, általános tisztítószereket és öblítőszereket gyártanak, a röszkei élelmiszergyárában levesek, alapok, ételízesítők, leveskockák és sütőzacskós termékek készülnek, a veszprémi Algida jégkrémgyár pedig az Unilever egyik legmodernebb, stratégiai fontosságú jégkrémgyárának számít a közép-kelet-európai régióban. Az Unilever Magyarország Kft. a budapesti irodában és a három gyárban több mint 1600 munkavállalót foglalkoztat.

Az Unilever főbb tevékenységei Magyarországon

  • jégkrémek gyártása és forgalmazása
  • mustár, ketchup, majonéz forgalmazása
  • levesporok és ételízesítők gyártása és forgalmazása
  • tisztítószerek gyártása és forgalmazása
  • kozmetikumok forgalmazása
Az Unilever Magyarországon forgalmazott márkái

Élelmiszer üzletágban:

Delikát, Globus, Knorr, Lipton, Saga, Hellmanns

Háztartásvegyipari- és kozmetikai üzletágban:

Surf, Cif, Domestos, Flóraszept, Coccolino, Szavo, Amodent, Axe, Baba, Dove, Gabi, Rexona, Signal, Sunlight, Zendium, Love Beauty and Planet, 7th Generation

Jégkrém üzletágban:

Algida, BigMilk, Carte D’Or, Cornetto, Magnum, Breyers

 

Ajánlott cikk

HOGYAN ÉRDEMES MOST KÜLÖNÓRÁKBAN GONDOLKODNI?

Noha szeptemberben megnyíltak az iskolák, a járványügyi helyzet miatt továbbra is nagy a bizonytalanság. Nem …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás