FRISSS!!!
Home / Élet+Stílus / Divat / A nők és a streetwear

A nők és a streetwear

A streetwear és a stílust képviselő márkák az elmúlt években tekintélyes népszerűségre, ezzel karöltve pedig széles vásárlórétegre tettek szert. A nagy múltra visszatekintő stílus a 90-es évekre egy globális stílusirányzattá nőtte ki magát. Ebben a hódításban pedig olyan stílusikonok is hatalmas szerepet játszottak, mint Neneh Cherry, Chloë Sevigny, Aaliyah és a TLC, akikhez az évek során rengeteg meghatározó női influencer és híresség is csatlakozott. Ezek után hogyan fordulhat elő, hogy a női vezetők és döntéshozók száma még mindig elenyésző a streetwear márkáknál?

Nehéz meghatározni az irányzat megszületésének időpontját, talán pontosan nem is lehet. A legtöbben a 70-es évek végéhez kötik, amikor a szörfdeszka készítésből élő Shawn Stussy a punk  és hip-hop stílusból inspirálódva megalapította a Stüssy nevet viselő márkáját. A streetwear ezután Angliában és Japánban is megjelent, majd az egész világon elterjedt. Közel 50 éves története alatt a punk és a hip-hop mellett a munkaruha, a katonai viselet, a sportswear, a reagge és a deszkás közösségek jellemző darabjait is átvette. Népszerűsége ma már megkérdőjelezhetetlen és a high fashion divatházaktól a fast fashion márkákig nincs olyan cég, mely ne dobott volna piacra streetwear kollekciót.

Streetwear: férfiaktól férfiaknak?

Boy’s club – nem véletlenül jellemzik sokan így a streetwear ipart. A legnagyobb brandek vezető pozícióit túlnyomó részt férfiak töltik be, a legtöbb kampány és termék a férfiaknak készül, pedig nem ők az egyedüli vásárlók. Számtalan példa akad arra is, hogy a womenswear termékeket promótáló fotók bőven átlépik a szexista fogalom határát. Miért? Mert eddig egyértelműen a fiatal férfiak száma dominált a stílusközösség követői között, így egyszerűbb volt – és garantált sikert jelentett –, ha az ő igényeiknek megfelelő termékeket dobnak piacra, illetve a marketing stratégiát is erre alapozva határozzák meg. Így a nők nemcsak a vásárlók között kerültek háttérbe, hanem a befektető cégek, a retail üzletek és az e-commerce vállalatok döntéshozó csapataiból is kiszorultak. Jól tudjuk, hogy kivétel erősíti a szabályt. Erre kiváló példa Rachel Muscat, aki jelenleg Pharrell Williams I Am Other cégénél dolgozik, de az Adidasnál is lehúzott néhány évet. A cégeknél fennálló problémát ő is megerősítette nemrég a Business of Fashion magazinnak: “The decision-makers at big sportswear brands are not women and this needs to shift faster than it currently is. I was one of a small group of female directors in the industry leading a multi-million dollar men’s footwear business”.

Kétségtelenül nagyobb a férfi vásárlók száma, de a brandek részéről nem volna bölcs döntés, ha figyelmen kívül hagynák a női vásárlórétegben rejlő potenciális lehetőséget. A trendeknek köszönhetően már nem tabu a sweatpants párosítása egy magassarkúval és olyan streetstyle ikonnal sem találkoztunk, akit az elmúlt évben nem fotóztak le egy szoknya és sportcipő, vagy egy öltöny-sportcipő szettben. Sokat mondó adat, hogy a nők globálisan körülbelül 20 billió dollárt költenek egy évben és a becslések szerint ez a szám öt éven belül elérheti a 28 milliót is a BoF kutatása szerint.

Az uniszex térnyerése

A lehetőséget felismerve a brandek stratégiája és filozófiája elindult a változás útján. Először uniszex kollekciók jelentek meg sorra az üzletek polcain, ami sikeres lépésnek bizonyult, hiszen egyszerre célozták meg mindkét nem képviselőit. És mindkét nemnél sikert arattak, mivel a nőknek szóló streetwear termékek általában nem feminin darabok. Ezt követően a sneaker bizniszben indult el egy új trend: az eddig kifejezetten csak férfiaknak készülő modellek már a női szekcióban kisebb méretekben és más színekben is elérhetővé váltak. A trendekben egyre inkább elmosódott a nemek közötti határ, és hamarosan a férfiak sem riadtak már vissza attól, hogy womenswear darabokat vásároljanak. 2018-ban a Nike több női modellje is népszerűvé vált a férfiak között is, ahogyan a Nike x Ambush nőket targetáló kollaborációja is.

Az uniszex kollekciók sikere bebizonyította, hogy a nők nem kifejezetten csak nekik szóló termékekre vágynak, csupán azt szeretnék, hogy a férfi szekcióban elérhető darabokat is meg tudják vásárolni, ha éppen az tetszik nekik. Ezzel párhuzamosan a streetwear óriások egyre több womenswear kollekcióval rukkolnak elő, és az olyan kollaborációk száma is szépen gyarapszik, ahol nők által alapított vagy vezetett márkákkal állnak össze. 2013-ban megjelent az Adidas “All In for My Girls” kampánya, de a német cég azóta Dua Lipával és Karlie Kloss-szal is dolgozott már együtt. A Nike legfrissebb partnere Chitose Abe, aki a Sacai alapítója és kreatív igazgatója egyben. A Puma pedig a Fenty x Puma nevű együttműködésnek köszönheti, hogy hanyatló eladásai újra az eget verték. Az streetwear influencerek között Billie Eilish, Slick Woods, Alani Figueroa és Aleali May nevét kell megemlítenünk.

Utcai stílus a magyar piacon

A magyar vizekre evezve, a GLAMI nevű divatböngésző első, Fashion Re(search) nevű kutatása alapján elmondható, hogy a magyar piacon jelenleg a sportos, streetwear divat dominál, és előszeretettel viselünk ilyen ruhadarabokat a hétköznapokon is. A GLAMI kutatásban résztvevő divatfogyasztók 60%-a válaszolta azt, hogy szívesen visel ilyen darabokat a sportoláson kívül is. Ha szűkítjük a kört, ugyanez elmondható a sportcipőkkel kapcsolatban is: a sneakereket ma már akár munkába vagy egy-egy elegánsabb rendezvényre is elfogadott viselni. A trend napjainkra az utcákról egészen a luxusmárkák polcáig emelkedett. Ez a legdominánsabban jelen lévő termékkategória ma a piacon, az abszolút favorit, hiszen napjainkban a legtöbb darabot sneakerekből értékesítik, dupláját a második legnépszerűbb termékkategóriának, a szandáloknak. A Fashion Re(search) kutatásban résztvevő divatfogyasztók 60%-a válaszolta azt, hogy szívesen visel ilyen darabokat a sportoláson kívül is. 90%-uk a kényelem miatt választja a sportos stílust, és a válaszadók 35%-a gondolja úgy, hogy ezek a darabokat egyéb alkalmakra is szívesen felveszi.

A hazai streetwear márkák felhozatalából a Dorko magasan kiemelkedik népszerűségével, amihez kollaborációi is hozzájárultak. A vendégtervezők között számos zenész és művész is megfordult már, de ne felejtsük el a Dorko Propaganda kollekcióit, amikkel fontos ügyekre hívják fel a figyelmet. Idén például a NANE Egyesülettel összefogva a nőket érő erőszak ellen kampányoltak. A BP Shop neve is biztosan sokaknak ismerős, de a feltörekvő streetwear márkák sem maradhatnak ki, őket az OST konzept, a Hidegvér, az Acid&Zorro és a Verkstaden képviseli.

A streetwear eladásokat még mindig a menwear darabok vezetik, de az unisex és a womenswear termékek száma szépen gyarapszik. Talán néhány év múlva a nők a színfalak mögött is nagyobb szerephez jutnak, hiszen már többen is letették a névjegyüket ebben az ágazatban, de még mindig nem elegen. Ha élhetünk egy sportos hasonlattal: olyan ez, mint amikor fiúkkal szeretnél kosárlabdázni; először mindenki húzza a száját, amíg be nem bizonyítod, hogy igen is van keresnivalód közöttük.

Ajánlott cikk

Hétvégén térjünk vissza a hús-vér közösségekhez

Főszerepben a fiatalok inspirálása és a valódi találkozások a hétvégi Brand Tester parkban A személyes …

Vélemény, hozzászólás?

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás