FRISSS!!!
Home / Címlap / Sportmarketing – hosszútávú programok elaprózott akciók helyett

Sportmarketing – hosszútávú programok elaprózott akciók helyett

  • Piacismeret és az érintettek érdekeinek tudatos összerendezése lehet az első lépés

Továbbra sem áll rendelkezésünkre teljes körű adat, hogy mekkora a hazai sportmarketing és sportszponzorációs piac tényleges mérete. Valamint, hogy milyen trendek és tendenciák láthatók a magyar sportmarketing piacon. Ugyanakkor a terület fejlődése elvitathatatlan, lendületét jól mutatja, hogy hazánkba évről évre egyre több nemzetközi sportesemény érkezik. Kiemelkedő lehetőséget jelentnek a sportiparágban szereplő, az egyéb területeken működő márkák és vállalatok számára, hogy mind a sporteseményeken, vagy a sportolókkal való együttműködésen keresztül megkülönböztessék magukat és jelentőségteljes kapcsolatot alakítsanak ki a fogyasztóikkal. 2019-ben Magyarországon kerülnek megrendezésre az öttusa, a vívó, a kajak-kenu és az asztalitenisz világbajnokságok. Emellett az idei esztendőben Budapest tölti be az Európa Sportfővárosa szerepet, ez által még több sportesemény fog megvalósulni főváros szerte. Továbbá 2023-ban az atlétikai vb rendezésének jogát is elnyerte Budapest.

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Sportmarketing Tagozata 2018 évvégén a Marketing Summit konferencián résztvevő marketinges döntéshozók véleményével kiegésztve alkotott képet a sportmarketing piacról, és hogy ők milyen tevékenységet folytatnak jelenlegi cégükkel a sportpiacon. A nem reprezentatív adatokból kiderült, hogy a kitöltők mindössze 4%-a folytat jelenleg is bármiféle sportmarketing, sportszponzorációs tevékenységet, amelyre az éves kommunikációs büdzséjük 5-10%-át szánják. A sportpiacon tevékenykedő vállalatok többsége közepesen sikeresnek és sikeresnek, valamint túlnyomó részt könnyen kivitelezhetőnek tartja a sportmarketing tevékenységét. Túlnyomó részt márkaépítés céljából és a piaci pozíciójuk megerősítése, ismertségük növelése okán folytatnak. Többségük sportszervezetekkel, sportolókkal és sporteseményekkel működik együtt, alkalmi promóciós jelleggel. A jelenleg sportszponzorációs tevékenységet nem folytató válaszadók 30%-a tartja elképzelhetőnek, hogy a jövőben folytasson ilyesfajta tevékenységet. Többségük sportszervezetekkel és sportmédiumokkal való együttműködésben tervez, hosszabbtávú és alkalmi kooperáció formájában. A válaszadók többsége márka- és imidzsépítés, valamint célcsoport és célpiac bővítés céljából lenne jelen a sportpiacon.

Katona Norbert

Január közepén az MMSZ két meghatározó tagozata a Sportmarketing Tagozat és a Marketing Döntéshozók Klubja egy közös sportmarketing workshopot szervezett, hogy megvitassák, milyen lehetőségeket, fejlődési pontokat látnak kívánatosnak hazánkban a sportmarketing területén a top marketinges döntéshozók.

Az MMSZ Sportmarketing Tagozata küldetésének tekinti, hogy katalizátor szerepet töltsön be a magyar sport és sportmarketing piacon, és edukatív tevékenysége révén hozzájáruljon a szakterület fejlődéséhez, a piaci szereplők közötti párbeszéd elindításához. Nagy László, a Sportmarketing Tagozat elnöke a bevezető beszédében elmondta „A sport finanszírozás egyik fontos ékköve a sportszponzoráció, és minél fejlettebb egy gazdaság ez annál jelentősebb szerepet kap. Sajnos hazánkban nincs, és szándék sem mutatkozik egyelőre a sportmarketing és azon belül is a sportszponzorációs piac méretének, átlagos tranzakciós értékének, fejlődési irányának, stratégiájának megismerésére. Épp ezért tartjuk fontosnak a marketing szakemberek, a vállalati szektor minél erősebb és egységesebb jövőképét ezekben a kérdésekben képviselni az akadémiai és kormányzati szereplők felé, hogy együtt és egyetértésben tudjunk ezekben a kérdésekben pozitív irányban előrelépni a jövőben. Ennek első feltétele az olyan találkozók szervezése, mint ez a workshop a marketing szakma hazai kiválóságaival.”

A workshop célja volt a fentiek tükrében egy közös állásfoglalás kialakítása, valamint olyan tényezők közös megfogalmazása, amelyek 2019-ben jellemzőek lesznek a hazai sportmarketing piacra, valamint, mely tényezőkre érdemes odafigyelni a hazai sportpiac szereplőinek:

  1. Szponzorációban rejlő lehetőségeket a cégek eddig kevésbé használták ki, gyakran egyfajta kötelezően elvégzendő feladatként élték meg azt.

  2. Ma ugyanakkor látható, hogy a TAO változás komoly lehetőségeket is hordoz magában mind a vállalati, mind a sportiparági szereplők oldaláról.

  3. Ezek alapján megért a helyzet arra, hogy a vállalatok egyre tudatosabban használják a sportmarketinget, mint eszközt – többek között a márkaépítés és PR értéket is felismerve benne.

  4. A lehetőségek kiaknázása ugyanakkor az adott fogyasztási piac, motivációkra épülő ismeretét feltételezi.

  5. A megalapozott sportszponzoráció, illetve sportmarketing kampányok azonban képesek lehetnek arra, hogy valós értéket és érdemi kapcsolatot jelenítsenek meg a márkák és a fogyasztóik között.

Ahogy Katona Norbert, az MMSZ Döntéshozói Klubjának vezetője összegezte, kitapintható az igény a megbízói oldalon, hogy olyan marketing eszközöket találjanak és alkalmazzanak, amelyek direkt reklámoknál hatékonyabb módon képesek az adott márka fő jellegzetességeinek megjelenítésre. Lényegesnek tűnik, hogy valamennyi szereplő megtalálja a számítását: elégedett legyen a sportoló, a támogató és persze maga a fogyasztó is, ezért egyre inkább nem elaprózott akciókban, hanem hosszútávú, vonzó, társadalmi célú, az egész nemzetet megmozgató programokban célszerű gondolkodni a szakembereknek.

Ajánlott cikk

Életrevaló – cél az élhető közlekedés és a balesetek számának csökkentése

A városok közlekedésének fejlesztése és amotorkerékpárosok közlekedésbiztonsága közös ügyünk A kétkerekűek számának és arányának növelése az …

Vélemény, hozzászólás?

%d bloggers like this:

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás