FRISSS!!!
Home / Galéria / Amikor mi forgatjuk a világunkat

Amikor mi forgatjuk a világunkat

Néhány hete az Iparművészeti Múzeumban láthatta és próbálhatta ki a nagyközönség az Icarost, ami – már csak a bemutatón való érdeklődésből következtethetően is – nagy jövő előtt áll Magyarországon.

Kicsit futurisztikus megjelenésével az Icaros már első pillanatban felkelti az ember érdeklődését. Gőze sincs, hogy tulajdonképpen mi is ez? Egy magára hagyott fémállvány, egy befejezetlen technikai eszköz, vagy egy modernkori műalkotás?

Aztán amikor alkalma van kipróbálni, akkor rádöbben, hogy egy olyan XXI. századi eszköz, amin az embernek minden pillanatban meg kell küzdenie azért, hogy az történjen, amit ő akar, úgy mozogjon a virtuális világban, ahogyan szeretné. Ha viszont helytáll ebben a gravitációval szemben vívott harcban, olyan élményben lesz része, ami semmihez nem fogható. Így mindenkit csak bátorítani tudunk, fogadja el az Icaros kihívását, szálljon ringbe, erőltesse rá akaratát a gépre, diadalmaskodjon a fizika törvényei és önmaga kishitűsége felett, hogy valóban szabadon szárnyalhasson, mint a madár, suhanjon a víz alatt, akár egy cápa, és szelje át a sztratoszférát, mint egy száguldó, megállíthatatlan üstökös.

Jusson el olyan dimenziókba, melyekről évezredeken át csak álmodhatott az, aki embernek született.

Pap Andrea gyógytornász és Pelyhe Ádám a VRrehab program alapítói. Németországban találkoztak először az Icarossal, hozták be Magyarországra, s jelen pillanatban hazánkban tudtunkkal ez az egy darab áll az érdeklődők rendelkezésére. Mire használják kint az Icarost?

A VR technológia a virtuális valóságba juttatja el azt, aki felvesz egy speciális szemüveget, amiben egy számítógépes program által elénk vetített világ jelenik meg. Ez tulajdonképpen nem is lenne újdonság, csakhogy eddig a virtualitásban való bolyongást egy fotelben ülve, gombok nyomogatásával irányítottuk, nálunk viszont alapvetően más a helyzet, hiszen az Icarosnál egész más a hatásmechanizmus.

Önöknél hogyan történik a mozgás a virtuális térben?

A jelentkező – két felkarjára, és két lábszárára támaszkodva, hasonlóan a négykézlábra álláshoz – elhelyezkedik az Icaroson, ekkor ráadjuk a szemüveget, s szeme előtt megjelenik a virtuális tér. Azonban az, hogy ebben a térben hogyan, milyen irányban tud mozogni, attól függ, mint mozog a saját testével. Az Icaroson ugyanis tud előre hátra dőlni a testsúlya áthelyezésével, akár egy mérleghintán, de ezen kívül a szerkezet lehetőséget ad oldalirányú dőlésre is. Ahogy pedig az ember a valóságban működteti a szerkezetet, ez átmásolódik a virtuális térbeli mozgására, magyarul teste valós mozgatása irányítja virtuális térben való mozgását is.

Így egy aktív virtuális valóság jön létre, ahol a „nem evilági játékot” az ember valóságos mozgása hozza létre. Ez által az élmény nem csak szellemi, de ezzel párhuzamosan testi is lesz, minden tagunk, sejtünk benne van a játékban.

Testi irányításról beszél, ez komoly fizikai kihívásokat is jelent?

Alapjában nem, egy normál fizikai állapotú ember képes ezeket a mozgásokat megvalósítani, arról nem beszélve, hogy a nehézségi fokozatok is igény szerint állíthatók. Aki négykézlábra tud állni, annak már jó esélye van, hogy élvezni fogja a játékot.

Pont ezt az állandó mozgást használják ki Önök, hogy az eszköz egészségügyi hatásaira is figyeljenek.

Igen s ebben úttörők vagyunk, hiszen mint említettem, külföldön ez egy szórakoztató eszköz. Mi viszont kihasználjuk a fizikai megterhelés megelőző, megőrző, vagy akár komplex rehabilitációs hatását is. A gyógytorna használatos eszközei – fittball, gyógyszalag, súlyzó stb. – közül egy sincs olyan, ami ennyire minden tekintetben megmozgatná az izomrendszert. Ráadásul a beteg észre sem veszi szinte – hiszen agyilag benne van egy virtuális játékban – hogy hosszú percek olyan testhelyzetben van, ami kedvezően hat a gyógyulására, erősödésére. Ahhoz, hogy játszhasson, ki kell tartania fizikailag, s ez bizony sokszor erős motiváló tényező.

Ezt a virtualitást nem csak a gépen fekvő ember látja.

Igen van egy nagy monitor a gép mellett, ami ugyanazt mutatja, amit a szemüveg, így nyomon lehet követni, akár a gyógytornásznak, akár a barátoknak merre is jutott a kalandozásban a játékos.  Mivel hallja a körülötte állókat így nem csak bíztatni lehet, de a gyógytornász olyan utasításokat is tud adni, ami sikeresebbé teszik a betege kezelését.

Aki kedvet kapott hozzá, hogyan próbálhatja ki?

Elérhetőségünk, és sok fontos egyéb információ megtalálható a www.vrrehab.hu weboldalunkon. Mi elsősorban az egészségügyi vonal erősítésére hoztuk be a gépet, de természetesen lehetőség van a szórakoztatásra is. A játékra jelentkezés előzetes bejelentkezés alapján történik, a gyógytornász pedig a betege állapota alapján tesz javaslatot a gép használatára.

Mennyi ideig tart egy játékmenet?

Jelenleg három program közül lehet választani – repülés, tenger alatti és űrprogram – ezekben vannak különböző nehézségi fokozatok, illetve választhatunk benne célfeladatokat. A későbbiekben bővíteni akarjuk saját fejlesztésű programokkal is a kínálatot, ezek elsősorban a rehabilitációs cél hatásosságát szolgálják majd.

A játékos általában 5-10 percet játszik egy játékot, hiszen ne feledjük, nem csak nézelődni kell a virtuális szemüvegben, de testével is folyamatosan mozognia – s ez bizony kellemesen fárasztó – ha el szeretné érni célját a virtualitásban.

Mennyit kell fizetnie, és milyen követelményeknek kell megfelelnie annak, aki készen áll a kihívásra?

Egy óra használat díja 12e Ft, viszont ez alatt az idő alatt akár négyen-öten is kipróbálhatják, hiszen mint említettem, aki nem élsportoló, az általában negyedóránál nem bírja egyhuzamban. A gép egyébként mobilis, tehát megbeszélés és igény szerint kitelepíthető akár rendezvényekre is.

Használatához normál utcai ruha elegendő, az általunk adott virtuális szemüvegen kívül semmilyen más eszköz nem szükséges. A gépet az használhatja, aki legalább 140 cm – így kisgyerekek nem – súlya nem több mint 110 kg, illetve a négy végtagjára egyenletesen rá tud támaszkodni.

Tölgyesi Tibor

 

Dreherfeszt Felfedező

Ajánlott cikk

High fashion ihlette flip-floppok

A Nők a Nőkért mozgalom mellé állt a Havaianas A divatvilág legmeghatározóbb tervezőivel fogott együttműködésbe …

Vélemény, hozzászólás?

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk sütiket használunk honlapunkon. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás